به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم مجلس شورای اسلامی و در ادامه رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه ماده ۳۳ این لایحه را به تصویب رساندند كه بر اساس آن، در راستای اصلاح نظام اداری، موضوع «صرفهجویی در هزینههای عمومی كشور با تأكید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقیسازی اندازه دولت و حذف دستگاه های موازی و غیرضرور و هزینه زاید، اقدامات زیر انجام میشود :
۱- كاهش حجم، اندازه و ساختار مجموع دستگاههای اجرایی به استثنای مدارس دولتی در طول برنامه، حداقل به میزان پانزده درصد (۱۵%) نسبت به وضع موجود (حداقل پنج درصد(۵%) در پایان سال دوم) از طریق واگذاری واحدهای عملیاتی، خرید خدمات و مشاركت با بخش های غیردولتی با اولویت تعاونی ها، حذف واحدهای غیرضرور، كاهش سطوح مدیریت، كاهش پست های سازمانی، انحلال و ادغام سازمانها و مؤسسات و واگذاری برخی از وظایف دستگاه های اجرایی به شهرداریها و دهیاریها و بنیاد مسكن انقلاب اسلامی با تصویب شورایعالی اداری به جزء در مواردی كه تاسیس آنها با مجوز مجلس شورای اسلامی باشد.
طبق تبصره این بند كلیه موارد مذكور باید در چارچوب قوانین و با رعایت آنها صورت پذیرد.
۲- بهكارگیری افراد در قالب قرارداد كار معین (مشخص) یا ساعتی برای اجرای وظایف پست های سازمانی، فقط در سقف مقرر در قانون مدیریت خدمات كشوری مجاز است. تمدید قراردادهای قبلی بلامانع است.
دولت در حدود اعتبارات هزینهای سالانه متناسب با نرخ تورم نسبت به تعیین ضریب حقوق كاركنان دولت اعم از مشمولان و غیرمشمولان قانون مدیریت خدمات كشوری در لوایح بودجه سنواتی اقدام كند.
نمایندگان مجلس همچنین با ارجاع ماده 32 به كمیسیون تلفیق برای بررسی بیشتر موافقت كردند.
براساس ماده 32 كه به كمیسیون تلفیق ارجاع شد، دولت موظف است به منظور تحقق سیاست های كلی برنامه و اقتصاد مقاومتی، شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های موجود در نواحی روستایی و ارتقای منزلت اجتماعی روستائیان و جایگاه روستاها در اقتصاد ملی و ایجاد بستر لازم برای شكوفایی و پیشرفت عدالت محور روستاها، اقدامات زیر را به انجام رساند:
1 - اقدامات اقتصادی و بخشی:
1-1 – دولت مكلف است در راستای برنامه ریزی منطقه ای و تقویت اقتصاد روستایی و توسعه اقتصادی صادرات محور در طول برنامه هرسال، در 5000 روستا را مبتنی برسند آمایش سرزمین كشور( و با توجه به استعدادها و ظرفیت های بومی و محیطی و قابلیت محلی– اقتصادی آن منطقه) با مشاركت نیروهای محلی و با بهره گیری از تسهیلات بانكی، حمایت های دولتی و سرمایهگذاری بخش خصوصی، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی آن روستاها را به وسیله سازمان برنامه و بودجه استان تهیه و به تصویب شورای توسعه و برنامه ریزی استان های مربوطه برساند. سازمان موظف است تعداد روستاهای سهمیه استانی را تا سه ماه اول سال اول برنامه اعلام نماید.
1-2- تنظیم و ارائه هدفمند و شفاف اعتبارات مربوط به عمران و توسعه روستایی و عشایری در بودجه سنواتی، تحت پیوستی با عنوان 'عمران و توسعه روستایی' و اختصاص بودجه عمرانی مربوط به این فصل انجام پذیرد.
1-3- كاهش مدت زمان پاسخ به استعلامها و صدور پروانه ساخت بنگاه های اقتصادی روستایی و عشایری از هركدام از دستگاه های ذیربط، به حداكثر(15) روز و توسعه حداقل (54) خوشه كسب و كار روستایی، بهرهبرداری و ساخت (98) ناحیه صنعتی روستایی و ایجاد (1.914.000) فرصت شغلی در روستاها و مناطق عشایری، از طریق احداث و توسعه بنگاههای اقتصادی رقابتپذیر و صادرات گرا انجام شود.
تبصره– درآمد ناشی از سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی تولیدی كشاورزی و صنایع بلافصل آن در روستاها و مناطق عشایری و خدمات بخش كشاورزی در آن مشمول مالیات با نرخ صفر میشود.
1-4- منابع مورد نیاز برای رشد سالانه حداقل دهدرصد (10%) شاخصهای برخورداری تعیین شده در ساماندهی عشایر تأمین گردد.
1-5- تهیه طرح عمرانی برای (10.000) روستا در طول برنامه با اولویت مناطق كمتر برخوردار
1-6- آموزش (100) هزارنفر از روستاییان و عشایر بهعنوان عناصر پیشرو و تسهیل گر در زمینه برنامهریزی محلی، توسعه فعالیت های اقتصادی و برنامههای فرهنگی، بهبود خدماترسانی، جلب مشاركتهای مردمی و نظارت بر اثربخشی طرحهای دستگاه های اجرائی انجام پذیرد.
1-7- مساعدت و تسهیل در راهاندازی و توسعه واحدهای گردشگری توسط بخش خصوصی، به نحوی كه با رعایت ضوابط زیستمحیطی و شئونات اسلامی، ورود گردشگری به روستاها و مناطق عشایری كشور و درآمد روستائیان و عشایر از این محل به صورت سالانه رشد یافته و واحدهای گردشگری كشاورزی نیز سالانه پنج درصد(5%) رشد یابد.
1-8- برنامه هدفگذاری شده و مدون فرهنگی برای روستاها و مناطق عشایری با محوریت تقویت معارف قرآنی و اهل بیت علیهم السلام، احداث و توسعه مساجد، خانههای عالم و كتابخانهها و آموزش نیروهای متعهد در روستاها و مناطق عشایری برای هدایت امور فرهنگی و دینی تهیه و انجام شود.
1-9- حمایت از سرمایهگذاری بخش خصوصی و تعاونی، بهویژه از طریق خرید تضمینی به منظور توسعه تولید انرژی زیستی سالانه دودرصد (2%) از روستاهای بالای (100) خانوار و نواحی عشایری، از محل جمعآوری، انباشت و تبدیل پسماندهای كشاورزی، صنعتی و خانگی به نحوی كه علاوه بر تولید و تأمین پایدار انرژی پاك، اشتغال روستایی و تولید كود كشاورزی بهبود یابد.
1-10- شناسایی روستاهای در معرض خطر سوانح طبیعی (سیل، زلزله، رانش، لغزش و نظایر آن) جهت اجرای طرح های ایمنسازی این سكونت گاه ها با همكاری دستگاه های مسؤول و مشاركت مردم و نهادهای محلی، به نوعی كه حداقل سی درصد(30%) روستاهای در معرض خطر تا پایان برنامه ایمنسازی گردند.
1-11- شاخصهای شناسایی بافتهای فرسوده و نابسامان روستایی و تهیه و اجرای طرح های بهسازی بافتهای فرسوده در روستاهای دارای اولویت تعیین گردد.
2 - اقدامات عمرانی زیربنایی:
دولت مكلف است:
2–1- به منظور ساماندهی منظومه های روستایی و سطح بندی و توزیع مناسب فعالیت و خدمات عمومی روستایی، بنیاد مسكن انقلاب اسلامی موظف است متناسب با اعتبارات مصوب نسبت به تهیه حداقل 300 طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی اقدام نماید.
تبصره- شوراهای برنامه ریزی و توسعه استان به عنوان مرجع تصویب این طرحها تعیین و كمیته های برنامه ریزی شهرستان موظفند اولویتهای مصوب طرح را در توزیع اعتبارات سالانه ملاك عمل قرار دهند.
2–2- زمین و اعطاء تسهیلات لازم به منظور احداث فضاهای اقامتی موقت مجتمع خدمات گردشگری- مسافركاشانه در 300 روستای هدف گردشگری با همكاری و مشاركت بخش خصوصی و توزیع عادلانه در كشور را تأمین نماید.
2–3- سیصد روستاهای هدف گردشگری و تامین اراضی و تسهیلات مورد نیاز برای احداث فضاهای اقامتی موقت، مجتمع خدمات گردشگری، مسافركاشانه در روستاهای هدف گردشگری منتخب و اجرای طرحهای مورد نیاز با مشاركت بخش خصوصی را بهسازی نماید.
2–4- حداقل 400 كانون توسعه و اشتغال روستایی و اعطای كمكهای فنی و اعتباری و تسهیلات مورد نیاز برای توسعه فعالیتهای تولیدی و خدماتی از جمله ایجاد بازارچههای مرزی (محلی) در این نقاط شناسائی و اجرا نماید.
2–5- تمهیدات لازم در طول سالهای برنامه بگونه ای كه شاخص برخورداری از اجرای طرح های هادی و بهسازی محیط روستاها و نیز مقاوم سازی مسكن روستایی نسبت به ابتدای سال اول برنامه حداقل به میزان 50% افزایش یابد.
2–6- امكان سنجی، طراحی و اجرای ایجاد سامانه های جمع آوری و دفع بهداشتی زبالههای روستایی در محدوده بخش یا شهرستان
2–7- طراحی و اجرای پروژههای دفع بهداشتی فاضلاب در روستاها با اولویت روستاهایی واقع در حریم رودخانه ها، تالاب ها، سدها
2–8- تهیه و اجرای طرحهای ساماندهی و بهسازی حداقل 20% روستاهای واقع در بخشهای مرزی با رویكرد پدافند غیرعامل جهت توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
2-9- وجوهی كه تحت عنوان كمك یا سهم عواید مالیات بر ارزش افزوده به دهیاریها تعلق می گیرد، در اختیار بنیاد مسكن انقلاب اسلامی قرار داده میشود تا با نظارت نهاد یادشده به صورت 75% برای اقدامات عمرانی و 25% برای امور جاری توسط دهیاریها هزینه گردد.
سیام**9103**1449
خبرنگار: حمید شهریاری**انتشار: امیركاردان راد
تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را ملزم به كوچك سازی در پنج سال آینده اجرای برنامه ششم توسعه كردند.