۷ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۰۶
کد خبر: 82364114
T T
۰ نفر
پنج دلیل احتمالی برای سقوط توپولوف 154

مسكو - ایرنا - سه جعبه سیاه هواپیمای سقوط كرده توپولف 154 وابسته به وزارت دفاع روسیه با 92 سرنشین از دریای سیاه بیرون كشیده و رمز خوانی اطلاعات آنها آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، كارشناسان هواپیمایی روسیه كار رمزخوانی جعبه های سیاه را در مركز ویژه لوبرتسی نزدیك مسكو شروع كرده اند.
شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز سه شنبه با اعلام این مطلب افزود: یكی از دو موتور هواپیما كه از آب بیرون كشیده شده نیز تا حدودی آسیب دیده است.
از سوی دیگر، در گزارش رسانه های روسی آمده است كه نتایج اولیه رمزخوانی ها نشان می دهد، اشتباه خدمه پرواز علت اصلی یا با احتمال زیاد دخیل در سقوط هواپیما درنظر گرفته می شود، هر چند مقام های رسمی هواپیمایی روسیه در این مورد اظهارنظری نكرده اند.
پیشتر نیز گفته شده بود كه بنزین با كیفیت نامطلوب، ورود شئی خارجی به موتور هواپیما و نقص فنی به عنوان علت های احتمالی سقوط هواپیمای توپولف-154 بررسی می شود.
ماكسیم سوكولف وزیر حمل و نقل روسیه نیز دیروز احتمال دخالت عامل تروریستی در بروز این واقعه را به عنوان گزینه اصلی رد كرد.
بنا به اعلام شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه، دیمیتری پسكوف سخنگوی كاخ كرملین هم اعلام كرده است كه انگیزه تروریستی در این مساله در نظر گرفته نمی شود و هنوز زود است در مورد عامل سقوط هواپیما سخن گفت.
سازمان امنیت فدرال روسیه هم اعلام كرد كه نشانه هایی از سقوط هواپیما بر اثر اقدام تروریستی وجود ندارد.
هواپیمای توپولوف-154 ساعت5،20 دقیقه بامداد دیروز پس از پرواز از فرودگاه آدلر نزدیك سوچی از صفحه رادار ناپدید و ارتباط مخابراتی نیز با آن قطع شد.
شماری از اجساد در منطقه سقوط هواپیما كه راهی پایگاه نظامی روسیه در حمیمیم سوریه بود، كشف شده است و انتظار می رود تمامی سرنشینان از جمله 9 خبرنگار، شماری از نظامیان و گروه موسیقی نظامی، جان باخته باشند.
در دو روز اخیر 3500 نفر از جمله 135 غواص با 39 كشتی و زیردریایی بدون سرنشین در عملیات تجسسی لاشه و قطعات هواپیما و اجساد كشته شدگان شركت داشتند.
این سانحه هفتادمین سقوط هواپیمای توپولف 154 در جهان اعلام شده است.
برپایه اطلاعات پایگاه اخبار هوایی روسیه، بدون احتساب سرنشینان هواپیمای سقوط كرده دیروز كه هنوز گزارش كاملی از وضعیت آنان انتشار نیافته، تاكنون 3007 نفر در این سوانح از جمله ایران جان خود را از دست داده اند و شمار قربانیان سه سقوط دیگر نیز هرگز اعلام نشده است.
هواپیما توپولوف 154 كه برای نخستین بار چهارم اكتبر سال 1968 به پرواز در آمد، با مصرف بیشتر بنزین و كابین كوچك تر قابل مقایسه با بوئینگ 727 است.
براساس برخی گزارش ها، هدایت این هواپیمای ساخت زمان شوروی كه هنوز هم در كشورهای مختلف استفاده می شود، پیچیدگی و مهارت های خاصی می خواهد و یكی از دلایل اصلی آن در بروز سوانح هوایی نیز اشتباه گروه پروازی اعلام شده است.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا