به گزارش ایرنا، پایگاه خبری روزنامه ایرووانك ارمنستان روز چهارشنبه به نقل از مصاحبه با گوهر اسكندریان كارشناس ارشد موسسه شرق شناسی آكادمی ملی علوم این كشور نوشت: حدود یك ماه پیش بار از آلمان به بندر پوتی گرجستان و سپس با راه آهن به یراسخ و سپس به ایران منتقل شد كه هزینه آن بین یك تا سه درصد پائین تر از مسیر دیگر است.
وی افزود: اما اكنون مساله این است كه آیا راه آهن احداث خواهد شد یا این روند ادامه می یاید؟ تجار ارمنستانی و ایرانی این موضوع را بررسی كرده اند. اگر مبادلات تجاری به اندازه ای برسد كه درآمد خوبی داشته باشد، مساله راه آهن هم بررسی خواهد شد.
اسكندریان گفت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز تاكید كرده كه «برقراری ارتباط بین خلیج فارس و دریای سیاه از طریق ریلی و جاده ای اهمیت ویژه ای خواهد داشت» و این سخنان نشان می دهد، تهران در حال بررسی طرح است.
همچنین بنا به نوشته روزنامه ارمنستانی هایكاكان ژاماناك، وورك مِلگُنیان رئیس مركز تحلیلی علمی «آرِوِلك» (شرق) در این باره گفت: اگر واقع بینانه نگاه كنیم، سخنان رئیس جمهوری ایران بیان یك ضرورت و تمایل بود، زیرا ما راه آهن نداریم، مسیر جاده ای هم بسیار سخت گذر است.
وی ادامه داد: از دیدگاه من باز هم در شرایط كنونی برای ایرانی ها مسیر آذربایجان و تركیه اولویت دارد، زیرا بار از طریق راه آهن منتقل می شود. فكر می كنم تا زمانی كه طرح ترانزیتی شمال-جنوب اجرا نشود، انتقال بار از اروپا به ایران از راه ارمنستان ممكن نیست.
آرتور قازاریان استاد دانشگاه دولتی ایروان و كارشناس سیاسی نیز گفت: اجرای طرح انتقال بار از اروپا به ایران از طریق ارمنستان برای كشور ما بسیار مهم است، اما تا زمانی كه راه آهن احداث نشده است، مشكلاتی در این زمینه وجود دارد. آمد.
به گزارش ایرنا، سرژ سركیسیان رئیس جمهوری ارمنستان نیز خواستار سرعت بخشی به ایجاد گذرگاه حمل و نقل از خلیج فارس تا دریای سیاه شده است.
ارمنستان با حدود 30 هزار كیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز كه پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با تركیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قرهباغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا
مسكو - ایرنا - سه كارشناس ارشد مسائل اقتصادی و منطقه ای ارمنستان مسیر ترانزیتی اروپایی-آسیایی از دریای سیاه تا خلیج فارس را برای اقتصاد این كشور و استفاده از مزیت های بین المللی آن یك فرصت طلایی خواندند.