۸ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۱۲
کد خبر: 82365054
T T
۰ نفر
حكم زندان و جریمه برای یك مدافع حقوق زنان در عربستان

تهران- ایرنا- دادگاهی در شهر دمام عربستان یك شهروند این كشور را به اتهام تحریك افكار عمومی با انتشار توییت و هشتگ در دفاع از حقوق زنان كشورش به زندان وپرداخت جریمه و مصادره تلفن همراهش محكوم كرد.

به گزارش روز چهارشنبه روزنامه 'عكاظ'، دادگاه سعودی اتهام این شهروند را راه اندازی هشتگی با عنوان 'لغو قیمومیت مرد بر زن عربستانی' دانست و تاكید كرد كه طبق قانون مقابله با جرائم الكترونیكی٬ این اقدام جرم محسوب می شود. این هشتگ بیش از چند بار در لیست پربازدیدترین هشتگ های توییتر در عربستان قرار گرفت.
عكاظ افزود: گشت پلیس این شهروند را كه نام وی اعلام نشده است، در حال چسباندن پوسترهایی به زبان های عربی وانگلیسی در دعوت به لغو قیمومیت مرد بر زن بر دیوار یكی از مساجد بازداشت كرد و در جریان تحقیقات مشخص شد كه وی همان شخصی است كه هشتگ 'لغو قیمومیت مرد بر زن عربستانی' را در شبكه های اجتماعی راه اندازی كرده است.
وی در دفاع از اقدام خود گفت كه به منظور دفاع از حقوق زنانی از بستگانش كه مورد ظلم مردان واقع شده اند٬ اقدام به این كار كرده وخواستار تساوی حقوق زن ومرد است.
فعالان شبكه های اجتماعی در عربستان با انتقاد از این اقدام دولت عربستان با ایجاد هشتگ #سجن_المحرض_علی_اسقاط_الولایه'،( زندانی كردن خواهان لغو قیمومیت مرد بر زن' در توییتر به دفاع از وی برخاستند.
یكی از این كاربران نوشت: كسانی كه دعوت به قتل می كنند٬ آزاد می كنند وكسی كه خواستار لغو قیمومیت مرد بر زن شده را به زندان می اندازند.
كاربر دیگری نوشت: سركوب وحشیانه ادامه دارد .. این فرد زندانی اندیشه است. قبل از اینكه به زندان بیفتید٬ بدانید كه دولت با انتقاد موافق نیست.
در كشور پادشاهی عربستان سعودی نظام قیمومیت وتبعیض بر ضد زنان همچنان حاكم است، این درحالی است كه نظام سعودی بارها متعهد شده است این مساله را لغو كند. به موجب این قانون و به دلیل نظام تبعیضی حاكم بر این كشور٬ سیاست ها و اقدامات وزارتخانه های سعودی به گونه ای است كه زنان برای داشتن گذرنامه یا ازدواج یا مسافرت یا رفتن به دانشگاه ها برای طی مراحل عالی تحصیلی نیازمند كسب موافقت ولی و قیم خود هستند.
معمولا قیم زنان درعربستان سعودی یا همسر است یا پدر و برادر و پسر (فرزند)، كما این كه برخی از صاحبان مشاغل هنگام استخدام وبه كارگیری زنان٬ جلب موافقت از ولی و قیم او را شرط اشتغال می دانند، حتی در بیمارستان های سعودی پیش از رسیدگی و درمان زنان، گرفتن اذن و مجوز از ولی و قیم برای شروع اقدامات و مراحل پزشكی و درمانی ساده و حتی برای ترخیص زنان از بیمارستان لازم و ضروری است.
خاورم*1049**2041**مترجم: مریم كاظمی**انتشار دهنده: سید شاهپور حسینی
۰ نفر