یك مدیر خراسان شمالی: كنسرسیوم صادراتی فرش دستباف بازاریابی خارجی را تسهیل می كند

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی خراسان شمالی با اشاره به راه اندازی كنسرسیوم صادراتی فرش در این استان گفت: این كنسرسیوم می تواند صادرات تولیدات بافندگان فرش را تسهیل كند.

به گزارش ایرنا، سیاوش وحدت چهارشنبه در همایش تخصصی گلیم سفره كردی خراسان شمالی اظهار داشت: تاسیس كنسرسیوم صادراتی فرش دستباف استان با نگاه حمایتی از تولیدكنندگان در دستور كار قرار گرفت و این كنسرسیوم می تواند در فروش، بازاریابی و تولید به بافندگان كمك كند.
وی در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به اجرای شهرك كارگاهی در بجنورد افزود: این شهرك كارگاهی مناسب ترین بستر برای فعالیت های كارگاه های فرش و دستبافته ها است.
وی، طراحی نقش منحصر به فرد برای فرش استان را از اقدامات حمایتی از بافندگان فرش عنوان كرد و اظهار داشت: این طرح ها متناسب با اقلیم و فرهنگ استان تهیه شده است.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی خراسان شمالی گفت: كمك به حضور بافندگان در نمایشگاه های داخلی و خارجی از دیگر برنامه های حمایتی این شركت از تولیدكنندگان فرش دستباف است و با حمایت های ما، فرش دو روی دویدوخ، از محصولات بافندگان شهرستان راز و جرگلان، در نمایشگاه ایتالیا به نمایش درآمد كه با استقبال بی نظیری روبه رو شد.
سفره كردی یك هنر خاص از بافته های منحصر به فرد زنان كرد عشایر خراسان شمالی است كه به عنوان هنری وصف ناپذیر، نمادهای مذهبی و احساسی عشایر را نسبت به طبیعت در خود جای داده و نقش های آن نشانگر عظمت فرهنگ، اعتقادات، آداب و رسوم قوم كرد است.
نمادها در سفره كردی همگی بیانگر شكر به درگاه خدا و نعمت الهی و احترام به طبیعت است.
نگاره و نقوش گلیم كرمانجی در واقع نقش مایه های كهن هستند كه در نوع خود بی نظیرند و بیان انتزاعی تصاویر گیاهان و حیوانات، نقوش هندسی به اضافه فرهنگ واژگان اصیل موجود از ویژگی های این نوع دستبافته است.
نقش های بافته شده بر این سفره ها بیشتر حیوان و انسان است و نیز نقش انگشت ها در سفره، نماد دستهای بلند شده به درگاه خداوند جهت طلب رزق و روزی است و نقش های حوض و لاك پشت نیز نماد بارش باران و بركت هستند.
این گلیم روزگاری به دلیل نقوش ویژه به‌كار رفته در آن وسیله‌ای مقدس تلقی می‌شد اما امروزه به دلیل گرانی و وضعیت دشوار معیشتی افراد، به عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این زیرانداز كه به خاطر نقوش زیبای حیوانات حلال گوشت، میوه‌های مختلف و غلات، به عنوان سفره ساكنان شهرستان‌های خراسان شمالی مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه كاربردی جز زیرانداز ندارد.
این گلیم بسیار ظریف، پشمی است و رنگ‌های متنوعی نیز در آن به‌ كار رفته است و شهرستان آشخانه به عنوان یكی از فعالترین شهرستان‌های خراسان شمالی در تولید این دستبافته محسوب می‌شوند.
استان 940هزارنفری خراسان شمالی در شمال شرق كشور قراردارد.
6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی