به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «سیدحسین میر شفیع» عضو هیات مدیره شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل، با بیان این خبر و اینكه مذاكره و عقد قرارداد با سرمایه گذاران آزادراههای حرم تا حرم و تبریز- مرند- بازرگان در مراحل نهایی است، درباره آخرین وضعیت توسعه آزادراههای كشور اظهار داشت: آزادراههای اصفهان- شیراز، كنارگذر جنوبی تهران- اراك - خرمآباد، ارومیه - تبریز، همت- كرج و تهران- شمال همزمان در دست اجراست.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شركت ساخت با اشاره به فعال شدن سایر قطعات آزادراه «حرم تا حرم» بیان داشت: بعد از بهرهبرداری از قطعه قم- گرمسار در سال 1393، وقفهای در ادامه روند ساخت این آزادراه به وجود آمد، اما با تلاش و پیگیریهای انجام شده هماكنون قرارداد ساخت سایر قطعات در حال نهایی شدن است تا اجرا و تكمیل این آزادراه موجب كاهش مسیر تهران به مشهد شود.
میرشفیع همچنین به آزادراه تبریز- مرند- بازرگان اشاره كرد و گفت: این آزادراه در مرحله مذاكره برای عقد قرارداد مشاركت با سرمایهگذاران داخلی قرار دارد و روند مذاكرات حاكی از شرایط به مراتب بهتر از قرارداد با شركت تركیهای است و علاوه بر این باعث اشتغالزایی داخلی خواهد شد.
عضو هیات مدیره شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور از امضا قرارداد مشاركت با كنسرسیومی متشكل از سرمایهگذاران داخلی و خارجی در ساخت كریدور 800 كیلومتری بندرعباس- نطنز- قم- سلفچگان- ساوه- بوئینزهرا- قزوین خبر داد و گفت: این كریدور تحت بند «الف» ماده 27 قانونی الحاقی برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای ارتقا بزرگراهها به آزادراهها در قالب بی او تی BOT ( ساخت، اجرا و انتقال) در مدت 4 سال و بازگشت سرمایه از طریق اخذ عوارضی از تردد خودروها ساخته خواهد شد.
** پروژههای آزادراهی نسبت به برنامه جلوتر هستند
معاون ساخت و توسعه آزادراهها تصریح كرد: پیشرفت پروژههای آزادراهی در دست اجرا در سال جاری نسبت به زمانبندی پیشبینیشده جلوتر است و شاهد بهرهبرداری برخی از آنها مانند قطعه 4 آزادراه كنارگذر تبریز و شاخه شمالی آزادراه همت- كرج - منطقه یك آزادراه تهران- شمال تا خرداد سال آینده و بخشی از آزادراه خرم آباد- اراك و قطعات اول، دوم و چهارم آزادراه ارومیه - تبریز در نیمه اول سال 96 خواهیم بود.
میرشفیع با اشاره به امضای تفاهمنامه تامین مالی، طراحی، ساخت و نگهداری كریدور شماره 10 با شركت های ایتالیایی افزود: این كریدور به طول 1500 كیلومتر از شمال غرب كشور در مرز بازرگان با كشور تركیه آغاز و در كوتاهترین پیمایش آزادراهی به بندر امام خمینی در جنوب كشور ختم میشود و از شش استان خوزستان، لرستان، كردستان، كرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی عبور میكند و قطعاتی از این كریدور عملیاتی شده است.
وی در ادامه یادآورشد: علاوه بر علاقمندی سرمایه گذاران برای مشاركت در ساخت آزادراه پلور- پردیس، آزادراه دیگری حدفاصل لردگان تا اهواز در دست مطالعه قرار دارد و با توجه به بار ترافیكی عبوری از مركز كشور به سمت اهواز، مورد استقبال سرمایهگذاران قرارگرفته است.
عضو هیات مدیره شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور خاطرنشان كرد: اغلب پروژههای آزادراهی در قالب BOT و مشاركت 70 درصدی بخش خصوصی و 30 درصدی دولت و برخی همانند آزادراه كرمانشاه- همدان با مشاركت 100 درصدی بخش خصوصی انجام میشود.
اقتصام**1108**1561** تنظیم كننده:ایرج منصوری** انتشاردهنده: مژگان توانا
تهران- ایرنا- قرارداد ساخت آزادراه 800 كیلومتری بندرعباس- نطنز- قم - سلفچگان - ساوه- بوئینزهرا- قزوین با كنسرسیومی متشكل از سرمایهگذاران داخلی و خارجی منعقد شد.