۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۵۶
کد خبر: 82368755
T T
۰ نفر
كتاب پايه ويژه نوآموزان زبان فارسي در جهان منتشر شد

تهران - ايرنا- معاون آموزش و پژوهش بنياد سعدي از تاليف و تدوين «كتاب پايه» براي سطح نوآموزان زبان فارسي در جهان خبر داد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا رضامراد صحرايي، معاون آموزش و پژوهش بنياد سعدي با بيان اينكه الفبا و خط فارسي به طور عام از پيچيدگي‌هاي زبان فارسي برخوردار است، اظهار كرد: پيش فرض 80 درصد از كتاب‌هاي موجود در بازار براي آموزش زبان فارسي، بر اين تصور است كه نوآموزان زبان فارسي، الفباي فارسي را مي‌دانند.اين يك تصور اشتباه است.
وي افزود: كتاب‌هاي موجود در سطح پايه، از استانداردي كه بتوان آنها را پايه ناميد، برخوردار نيستند يا حداقل عنوان نكرده‌اند از چه استانداردي پيروي مي‌كنند.
صحرايي ادامه داد: رسالت بنياد سعدي در تأليف كتاب‌هاي آموزشي، طراحي استاندارد مرجع آموزش زبان فارسي است كه اين استاندارد در حكم معيار واحد براي تمام كلاس‌هاي آموزش زبان فارسي در جهان توسط شوراي‌عالي برنامه‌ريزي بنياد سعدي تصويب و از طريق رئيس بنياد به كل جهان ابلاغ شده است.
در اين استاندارد پيش از سطح مقدماتي (پايه) سطحي جديد به نام سطح نوآموز اضافه شد و كتابي كه در حال حاضر در مراحل پاياني تاليف قرار دارد، ويژه نوآموزاني است كه هيچ گونه آشنايي با زبان فارسي ندارند.
وي افزود: برخي از مولف‌هاي منابع آموزش زبان فارسي فكر مي‌كنند آموزش زبان از الفبا شروع مي‌شود، در حاليكه آن چيزي كه از آموزش الفبا شروع مي‌شود، آموزش خط فارسي است، بنابراين آموزش زبان فارسي با خود زبان فارسي شروع مي‌شود. به بيان ساده‌تر در انگاره‌هاي مدرن آموزش زبان، فردي كه مي‌خواهد زبان خارجي را ياد بگيرد از همان آغاز در معرض كل زبان قرار مي‌گيرد، بنابراين آموزش الفبا آموزش سواد است نه آموزش زبان و مسلماً اين دو مقوله از هم متفاوت هستند.
سرپرست مولف‌هاي كتاب‌هاي آموزشي بنياد سعدي در رابطه با كتاب پايه نوآموزان اظهار كرد: اين كتاب براي سطح نوآموز و طبق استاندارد مرجع آموزش زبان فارسي طراحي شده و زبان‌آموز را از آغاز در معرض زبان فارسي قرار مي‌دهد.
وي گفت : نگاه اين كتاب به آموزش زبان فارسي مبتني بر آموزش حرف به حرف نيست، بلكه نگرش اين كتاب مبتني بر آموزش حروف در بافت كاربردي آنهاست، بنابراين درس‌ها و انتخاب ترتيب آنها تابع اطلاعات پيكره‌اي و آماري از قواعد واج آرائي زبان فارسي است.
وي با بيان ويژگي‌هاي كتاب پايه نوآموزان، ادامه داد: با توجه به اطلاعات به دست آمده از پيكره‌هاي زبان فارسي مشخص كرده‌ايم كه چه واج يا حرفي را ابتدا درس بدهيم.
به گفته وي از ديگر ويژگي‌هاي كتاب پايه اين است كه زبان آموز در هر درس حداقل با ده واژه پايه مرتبط با آن حرف آشنا مي‌شود كه اين واژه‌‎هاي پايه نيز مبتني بر پژوهش‌هاي پيكره بنياد انتخاب شده‌اند و در هر درس يك نقش زباني و كاربرد زباني آموزش داده مي‌شود؛ مثلا «سلام كردن» به شيوه نوين و مبتني بر تكاليف ارتباطي آموزش داده مي‌شود.
صحرايي تصريح كرد: نگارندگان كتاب به اين نكته توجه ويژه داشته‌اند كه برخي از حروف الفباي فارسي مانند: ع،غ، ط،ظ، ص،ض، در زبان فارسي وجود ندارد و منجر به عدم انطباق واج و نويسه مي‌شود. اين حروف جزو زبان فارسي نيستند بلكه جزو خط فارسي هستند، بنابراين در هنگام آموزش زبان فارسي به ويژگي اين حروف كه باعث اختلال در يادگيري مي‌شوند. به طور جدي بر يك الگوي هوشمند توجه شده است و به همين دليل ابتدا حروفي آموزش داده مي‌شوند كه نمايندگان واج‌هاي اصيل زبان فارسي هستند و در بخش پاياني كتاب حروف استثنا آموزش داده خواهند شد.
معاون آموزش و پژوهش بنياد سعدي افزود: كتاب پايه نوآموزان 17 درس اصلي با ساختاري واحد دارد كه در هر درس يك يا دو و گاهي سه حرف يا واج زبان فارسي آموزش داده مي‌شود و همچنين استثناهاي زبان فارسي در 9 درس دوصفحه‌اي آموزش داده خواهد شد. كتاب پايه، نوآموز زبان فارسي را براي ورود به سطح پايه و «كتاب مينا» كه ويژه سطح پايه زبان آموزان فارسي است، آماده مي‌كند.
فراهنگ **1085**1823 دريافت كننده : ناهيد پورمند انتشاردهنده: طاهره نبي اللهي
۰ نفر