به گزارش ايرنا، شبكه حملونقل عمومي يكي از زيرساخت هاي اساسي شهري بشمار مي آيد و شبكه هاي حمل و نقلي را دربرمي گيرد كه مسافران در ماشين مالكيتي خودشان سفر نكنند و سفر به صورت جمعي انجام شود نه انحصاري.
از وسايل حمل و نقل عمومي داخل شهري مي توان به اتوبوس معمولي، اتوبوس تندرو، تراموا، قطارشهري ( مترو ) و تاكسي اشاره كرد.
كلانشهر اصفهان با 2 ميليون تن جمعيت داراي شبكه حمل و نقل عمومي با ناوگان هاي بزرگ اتوبوسراني و تاكسيراني و همچنين قطار شهري است بطوريكه بخشي از خط يك قطار شهري آن از سال گذشته آغاز به كار كرد و شهروندان را در منطقه شمال شهر جابه جا مي كند.
اين كلانشهر اكنون داراي حدود يكهزار و 200 دستگاه اتوبوس معمولي و تندرو، 9 هزار و 600 دستگاه تاكسي و 9 رام ( 45 واگن) قطار شهري در مرحله نخست خط يك مترو از ايستگاه شهرك قدس تا چهار راه تختي است.
با توجه به اينكه اصفهان بدليل وجود صنايع متعدد و تردد بيش از يك ميليون و 400 هزار دستگاه وسيله نقليه موتوري سبك و سنگين از چند سال گذشته تاكنون با معضل آلودگي هوا مواجه شده است، كارشناسان و مسئولان اعتقاد دارند كه حمايت از توسعه شبكه حمل و نقل عمومي مي تواند از روزهاي آلوده بكاهد و به روزهاي سالم و پاك بيفزايد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: لازم است حمايت از شبكه حمل و نقل عمومي بويژه در شهرهاي بزرگ با هدف كاهش آلودگي هوا و حفظ محيط زيست در اولويت برنامه هاي دولت قرار گيرد.
عليرضا صلواتي با بيان اينكه اين كار، نگاه ويژه دولت را مي طلبد، افزود: ما مشكل دولت بويژه در بخش بودجه اي را درك مي كنيم اما همچنان اميد زيادي به حمايت هاي دولت داريم.
وي اين حمايت ها را در سه بخش تسهيلات بانكي، تسهيل قوانين واعتبارهاي مالي عنوان و تصريح كرد: مصوبه هاي مربوط به اعطاي تسهيلات با بهره كم، اعطاي ضمانت براي سرمايه گذاري شركت هاي خارجي و تامين فاينانس پروژه هايي مانند قطار شهري از جمله اين حمايت ها مي تواند باشد.
وي با بيان اينكه حمايت هاي مالي ريالي دولت از حمل و نقل عمومي شهري از اواسط دولت دهم تا كنون، كم رنگ تر شده است، گفت: بر اساس مصوبه هاي طرح قطار شهري، مقرر بود كه 50 درصد هزينه ها از سوي دولت و 50 درصد از سوي شهرداري اصفهان تامين شود اما در برخي مقاطع شهرداري تا 70 درصد هزينه ها را تامين كرده است.
صلواتي خاطرنشان كرد: مقرر بود امسال دولت حدود 110 ميليارد تومان براي پروژه قطار شهري اصفهان تخصيص دهد كه تا كنون اين اعتبار پرداخت نشده است.
وي با بيان اينكه مقرر است دولت سال آينده 78 ميليارد تومان به طرح قطار شهري اصفهان تخصيص دهد، گفت: راه اندازي كامل خط يك قطار شهري اصفهان به حدود يكهزار ميليارد تومان بودجه نياز دارد و اگر اين اعتبارها به موقع تامين نشود، راه اندازي كامل اين طرح نيز به تاخير مي افتد.
خط يك قطار شهري اصفهان از شمال تا جنوب ( از شهرك قدس تا پايانه صفه ) به طول 20 كيلومتر است و پيش بيني شده كه در سال 96 بطور كامل راه اندازي شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان درباره هزينه بليط سفر اتوبوس نيز گفت: يك سوم اين هزينه به عهده دولت، يك سوم، شهروند و يك سوم، شهرداري است كه در سال گذشته اين سهم براي هر كدام از آنها حدود 45 ميليارد تومان بود اما فقط سه ميليارد تومان از سهم دولت پرداخت شد.
صلواتي ادامه داد: اين موضوع و كسري بودجه باعث شد تا به ناچار از اعتبار در نظر گرفته شده براي نوسازي ناوگان اتوبوسراني اصفهان، كم كنيم و براي بليط اتوبوس اختصاص دهيم.
وي خاطرنشان كرد: سهم امسال دولت و شهرداري از يارانه بليط اتوبوس هركدام 50 ميليارد و شهروندان 40 ميليارد تومان است.
وي با بيان اينكه براي نوسازي ناوگان اتوبوسراني اصفهان حدود 250 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: تا كنون اين اعتبار فقط از سوي شهرداري تامين شده است.
صلواتي ميانگين عمر ناوگان اتوبوسراني اصفهان را 9 سال اعلام و اظهار كرد: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جديد از يك ماه آينده به تدريج وارد ناوگان اتوبوسراني اصفهان ميشود.
صلواتي درباره ناوگان تاكسيراني نيز گفت: اعطاي تسهيلات بانكي با بهره 16 درصدي، رانندگان را چندان براي نوسازي خودرو ترغيب نمي كند.
وي خواهان پرداخت تسهيلات بانكي با بهره پايين به منظور نوسازي ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني شد و تاكيد كرد: اعطاي اين تسهيلات باعث توسعه شبكه حمل و نقل عمومي، كاهش هزينه سفر و افزايش جذابيت استفاده از وسائل حمل و نقل عمومي در شهر مي شود.
وي با اشاره به ثبت نام يكهزار و 500 تاكسيران در اصفهان براي دريافت تسهيلات 16 درصدي خاطرنشان كرد: تا كنون حدود 450 مورد تسهيلات از سوي خودروسازان پرداخت شده و آنها به تعهد خود كامل عمل نكرده اند.
صلواتي همچنين ميانگين عمر تاكسي هاي اصفهان را 8 سال تخمين زد و گفت : امسال حدود 500 دستگاه تاكسي جايگزين تاكسي هاي فرسوده در كلانشهر اصفهان شد.
به گفته وي ميانگين عمر تاكسي ها تا سال 1400 بايد به پنج سال كاهش يابد.
استاندار اصفهان نيز دي ماه امسال در نشست شوراي سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر اصفهان تاكيد كرد كه تاكسي هاي فرسوده كه آلايندگي بالايي دارند بايد هرچه زودتر از ناوگان حمل و نقل عمومي خارج شوند.
رسول زرگرپور گفت: حدود يكهزار و 800 دستگاه تاكسي مازاد در شهر اصفهان وجود دارد كه براي خروج اين تعداد تاكسي از ناوگان تاكسيراني بايد برنامه ريزي شود.
استاندار اصفهان افزود: امسال 960 تاكسي از نوع خودرو سواري پيكان اسقاط و از رده خارج شده اند، 460 تاكسي نيز تبديل به احسن شده و 164 تاكسي مستقر در فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان نوسازي شدند.
شهردار اصفهان، امسال را فرصتي تاريخي براي توسعه حمل و نقل عمومي خوانده است و بدون ترديد، حمايت هاي معنوي و مالي از طرح هاي توسعه اين شبكه در بخش هاي قطار شهري، اتوبوس و تاكسي مي تواند راهگشاي تحقق برنامه هاي دولت در جهت افزايش رفاه اجتماعي و روزهاي سالم و پاك در كلانشهري مانند اصفهان باشد.
/3011/ 6022 گزارش از آسيه معيني - انتشار دهنده : مسعود عمادي
توسعه حمل و نقل عمومي در كلانشهر اصفهان، حمايت بيشتر دولت را مي طلبد
۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۵۷
کد خبر:
82369730
اصفهان- ايرنا- توسعه حمل و نقل عمومي در كلانشهر اصفهان يكي از اصلي ترين مطالبات شهروندان است و برخي كارشناسان و مسئولان تاكيد دارند كه لازم است حمايت بيشتري از اين بخش از سوي دولت صورت گيرد.