۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۳۳
کد خبر: 82371085
T T
۰ نفر
مشهد قطب و محور تحولات دینی، معرفتی و معنوی ایران و جهان اسلام است

مشهد- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشهد قطب و محور تحولات دینی، معرفتی و معنوی ایران و جهان اسلام است و دنیای اسلام به مشهد نیاز دارد.

سید رضا صالحی امیری روز دوشنبه در نشست 'شورای سیاستگذاری مشهد 2017' در این شهر افزود: ما ایرانیان به سفره پربركت و معنویت حضرت ثامن الحجج (ع) نیازمند هستیم و این شهر نیازی به ما و انتخاب آیسسكو ندارد.
وی اظهار كرد: آنچه در شورای سیاستگذاری رویداد مشهد 2017 و شورای هماهنگی این رویداد طی 2 سال اخیر انجام شد همه مقدمه ای برای یك هدف بزرگتر و والاتر است.
وی گفت: این افتخار نصیب ما ایرانیان شده كه مشهد را پایتخت فرهنگی بنامیم كه امروز جهان بویژه دنیای اسلام بیش از هر زمان نیازمند و تشنه معنویت رضوی است و هدفی را كه طی این 2 سال دنبال می كنیم گسترش فرهنگ معنوی رضوی در جهان اسلام ست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خراسان رضوی در گذشته تاریخی خود چهارراه تحولات مذهبی و فرهنگی و قومی و مبدا و مقصد بسیاری از بزرگان و فرهیختگان بوده و بسیاری از بزرگان ایران و جهان اسلام از مكتب خراسان رضوی برخاسته اند.
وی احیای مكتب خراسان رضوی را هدف دوم این رویداد عنوان كرد و گفت: حرم مطهر رضوی چشمه جوشان مشهد و خراسان رضوی است كه می تواند همه انسان های تشنه معنویت و خسته این دنیای پرآشوب را سیراب كند.
وی اظهار كرد: پیام دیگر این رویداد به دنیا آن است كه در شرایطی كه امروز دنیای اسلام در جنگ و خشونت و دیدگاه های تكفیری می سوزد، تنها راه نجات، بازگشت به معنویت و فرهنگ صلح، معنویت و اخلاق است.
صالحی امیری با بیان اینكه رمز مشهد و حضور بارگاه ثامن الحجج (ع) در این نقطه، نیازمند واكاوی دیگری است، گفت: اگر امروز بنا باشد ما به دنبال امنیت باشیم در سال 2017 مشهد را به عنوان امن ترین نقطه جهان به دنیا معرفی می كنیم.
وی افزود: هدف دیگری كه از این رویداد پیگیری می شود فراخوانی و دعوت از همه جهانیان به ویژه جهان اسلام برای سفر به این شهر امن است.
وی هدف دیگر را احیای هویت دینی، ایرانی و اسلامی دانست و اظهار كرد: تمدن بزرگ ما در خراسان می تواند پرچمدار تمدن نوین اسلامی باشد كه رهبر معظم انقلاب هم بارها بر احیای این تمدن نوین تاكید داشته اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما می توانیم احیاگر تمدن نوین اسلامی از مشهد در سال 2017 باشیم و اگر بناست تمدن ایرانی و اسلامی با ادبیات نوین احیا شود نقطه ثقل و مركزی حركت این تمدن از این خطه خواهد بود زیرا این سرزمین در تبار تاریخی این ظرفیت مهم را در خود نهفته دارد و تلاش دست اندركاران این رویداد در سال 2017 احیای تمدن نوین اسلامی از این منطقه خواهد بود.
وی هدف محوری دیگر در سایه این امر را وحدت جهان اسلام عنوان كرد و افزود: امروز از مناقشه جهان اسلام بیش از هر زمان دشمنان ما سود می برند و مشهد 2017 می تواند پرچم وحدت و معنویت را از این خطه بر فراز مناره اسلام به اهتزاز درآورد.
وی تاكید كرد : زبان وحدت در 2017 از خراسان و مشهد بلند می شود و صدای وحدت در این سال از مشهد به جهان اسلام منعكس خواهد شد.
صالحی امیری تصریح كرد: رویداد مشهد 2017 نباید فقط محدود به جغرافیای خراسان شود و در سراسر كشور در آستانه دهه فجر تا دهه فجر 96 باید همه شهرها و استانها و همه جشنواره ها رنگ و بوی رضوی داشته باشد.
وی گفت: در این میان باید تصویر مشهد 2017 در چهار جشنواره بین المللی فیلم فجر ، موسیقی ، تئاتر و شعر محسوس باشد و فرهنگ رضوی در سراسر دنیای اسلام و جهان فراگیر شود و همه جا رنگ و بوی مشهد رضوی داشته باشد.
وی افزود: از سویی از چهار گروه انتظار ویژه است از جمله روحانیون و حوزه های علمیه كه انتظار می رود در محافل و مراسم مختلف احیای فرهنگ رضوی را در دستور كار خود قرار دهند، دانشگاه و نخبگان نیز در دانشگاه ها، گفت و گوها و كرسی های آزاد اندیشی را بر مبنای احیای مفهوم مشهد 2017 و فرهنگ رضوی قرار دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد: نهادهای مردمی گسترده در كشور نیز باید تلاش كنند در حوزه فعالیت های خود تصویر مشهد 2017 را احیا كرده و موسسات فرهنگی كه بیش از 6 هزار مورد است و صدها نهاد مردمی، مساجد ،تكایا، مداحان، نویسندگان و اصحاب دارای تریبون در كلام، سخن و تحلیل به این مساله مهم یعنی احیای گفتمان نبوی و رضوی بپردازند.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه و رسانه ملی نیز باید بخشی از ظرفیت خود را در اختیار احیای فرهنگ رضوی در كشور قرار دهند و هنرنمایی در مشهد و خراسان رضوی برای ارائه هنر اسلامی و ایرانی به دنیا در قالب اعزام گروه های مختلف هنری به جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد.
صالحی امیری احیای گفت و گوی میان كشورها وادیان و فرق اسلامی در سال 2017 به میزبانی مشهد را از دیگر زمینه های مهم این رویداد خواند و گفت: مشهد دعوت كننده همه نحله ها و فرقه های مذهبی و ادیان دینی است و این حركت پیامی روشن دارد كه گفت و گو عامل وحدت و قرابت و عامل محوری برای كاهش تنش ها است.
وی این روز را برای مشهد پرافتخار و زمانی فرخنده برای خراسان رضوی و از روزهای زیبای ملت ایران و تاریخی ارزشمند برای جهان اسلام دانست و از تمام تلاش های مسئولان و دست اندركاران این رویداد بویژه علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی كرد.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
۰ نفر