درآمد غیرمستقیم20هزار میلیارد ریالی كارمزد پرداختها/در دام صدور بخشنامه نمی افتیم

تهران- ایرنا- مدیر اداره نظام های پرداخت بانك مركزی با بیان اینكه 70 هزار میلیارد ریال از سوی بانك مركزی برای توسعه نظام های پرداخت بانكها و شركت های پرداخت سرمایه گذاری شده است، درآمد غیرمستقیم ناشی از كارمزدهای پرداختها را 20 هزار میلیارد ریال اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «داود محمدبیگی» امروز(سه شنبه) در پنل تخصصی دومین روز همایش «بانكداری الكترونیك» افزود: درآمد ناشی از كارمزدهای این بخش حدود 12 هزار میلیارد ریال به طور مستقیم و 20 هزار میلیارد ریال به طور غیرمستقیم است.
وی تاكید كرد: باید درآمدها در صنعت پرداخت بزرگتر شود تا ذینفعان جدید وارد بازار شوند.
به گفته محمدبیگی، با گسترش بازارهای داخلی می توان به بازار كشورهای همسایه نیز ورود كرد.
وی رویكرد بانك مركزی را تعامل با شركت های فعال در حوزه نظام پرداخت دانست و گفت: شرایط و نحوه فعالیت در این عرصه نسبت به 2 سال گذشته تغییر كرده و لازم است بانك مركزی به عنوان نهاد سیاستگذار بازنگری كند.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانك مركزی با تاكید بر اینكه این بانك نباید در بخش هایی همچون كارمزد و بازار ورود كند، گفت: حدود سه سال پیش به شركت های پرداخت گفته شد كه می توانند در حوزه پرداخت موبایل كارمزد بگیرند اما آنها ورود نكردند و امروز «فین تك ها» در این عرصه وارد شدند و فعال نیز هستند.
وی با بیان اینكه شركت ها منتظرند كه بانك مركزی بخشنامه بدهد تا اگر مشتری بابت اخذ كارمز اعتراض كرد، بانك مركزی را مقصر معرفی كنند، افزود: اما بانك مركزی در این دام نمی افتد.
محمد بیگی با یادآوری اینكه پرداخت كارمزد از سوی بانكها با هدف توسعه نظام پرداخت الكترونیك 2 سال پیش كلید خورد، افزود: با اینكه اكنون بانكها با مشكلاتی مواجه اند اما مجبورند هزینه های بالایی در بخش كارمزد و زیرساخت های نظام، پرداخت بپردازند.
وی تاكید كرد: «شركت های پرداخت اگرچه مولود بانكها هستند اما امروز مانند پسر ولخرجی شده اند كه به بهره وری خود توجه ندارد.»

** پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریالی یارانه از سوی بانكها
مدیر اداره نظام های پرداخت بانك مركزی همچنین از پرداخت یارانه ۱۵ هزار میلیارد ریالی بانكها به شركت های پرداخت خبر داد و گفت: اگر یارانه بانك ها نباشد امكان فعالیت شركت های پرداخت وجود ندارد.
محمدبیگی افزود: صنایعی رقابتی هستند كه در خود خلق درآمد كنند و ضمن رشد درآمد، مستمر نیز باشد.
وی به رقابت در بخش PSP ها گفت: شركتهای پرداخت در ایران شروع خوبی داشته و بخش زیادی از منابع آنها توسط بانكها تامین می شد اما اكنون وضعیت به گونه ای است كه این شركت ها با یارانه بانكها سرپا مانده اند.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانك مركزی با تاكید بر اینكه ادامه این مسیر با وضعیت كنونی شدنی نیست، گفت: از آنجایی كه هیچ كارمزدی از بیرون این صنعت دریافت نمی شود و خدمت به صورت رایگان به مصرف كننده داده می شود، كار بسیار سخت شده است.
محمدبیگی با بیان اینكه دریافت كارمزد در این صنعت بعد از چند سال ارائه خدمت رایگان سخت است، تصریح كرد: اگر مدل های درآمدی و كسب و كار در بخش پرداخت، درست ترسیم شود صنعت به خوبی رشد خواهد كرد.
محمدبیگی با بیان اینكه در بخش پرداخت به اشباع نسبی رسیده ایم، افزود: اكنون نباید تمركز بر حجم تراكنش ها باشد بلكه باید نوع نگاه به این صنعت تغییر كند زیرا با حضور رقبای جدی در آینده، چالش های فراوانی در صنعت پرداخت خواهیم داشت.
وی گفت: در مثلث صنعت پرداخت، بخش زیادی از عرضه و تامین منابع توسط بانكها صورت می گیرد و همین موضوع بانكها را با مشكلاتی روبرو كرده است؛ هر چند مقام رگولاتور (بانك مركزی) از سال 13۸۳ مخالف حذف كارمزدها در این صنعت بود.
مدیر نظام های پرداخت، رقابت در صنعت پرداخت را منوط به خلق درآمد و استمرار و رشد آن دانست و گفت: روند توسعه شركت های پرداخت در ایران شروع خوبی داشت كه بخش زیادی از منابع آنها توسط بانك ها تامین می شد اما با گذشت زمان، وضعیت این شركت ها به شكلی درآمده است كه با یارانه بانك ها سرپا مانده اند و هنوز فعالیت می كنند.
وی با بیان اینكه وضعیت كنونی، ادامه روند گسترش این صنعت را با مشكل مواجه كرده است، گفت: از آنجایی كه هیچ كارمزدی از مشتری و یا پذیرنده دریافت نمی شود و خدمات به صورت رایگان به مشتری ارایه می شود كار بسیار سخت شده است و عدالت حكم می كند دریافت كننده خدمت، هزینه آن را بپردازد.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانك مركزی، فقط راه رشد این صنعت را ترسیم دقیق مدل های درآمدی و كسب و كار در بخش پرداخت بیان كرد و گفت: اكنون نباید تمركز بر حجم تراكنش ها باشد بلكه باید نوع نگاه به این صنعت عوض شود چرا كه با حضور رقبای جدی در آینده، چالش های فراوانی در صنعت پرداخت خواهیم داشت.
وی افزود: در صنعت پرداخت، بخش زیادی از عرضه و تامین منابع توسط بانك ها صورت می گیرد و همین موضوع بانك ها را با مشكلاتی در تجهیز منابع روبرو كرده است. البته شایان ذكر است كه بانك مركزی به عنوان مقام قانون گذار از سال 1383 مخالف حذف كارمزدها در این صنعت بود.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانك مركزی ادامه داد: در شرایط كنونی، رگولاتور موضوع دریافت كارمزد از خدمات پرداخت را تا جایی كه امكان تغییر در اكوسیستم وجود دارد و فضا اجازه می دهد، كنترل می كند اما تا شركت های ارائه كننده خدمات پرداخت نخواهند، رگولاتور نمی تواند تغییرات را اعمال كند.
وی اضافه كرد: برای نمونه، در سال های گذشته اجازه اخذ كارمزد در فضای موبایلی را به شركت های ارائه كننده خدمات پرداخت دادیم اما فعالیتی در این زمینه از سوی این شركت ها انجام نشد.
وی افزود: بانك مركزی در بازار پرداخت دخالت نمی كند و بازار با خودتنظیمی، كارمزدها را تعیین می كند.
محمدبیگی به سرعت گسترش فرهنگ استفاده از ابزارهای الكترونیكی اشاره كرد و گفت: امروزه شرایط و فضای صنعت پرداخت در ایران بسیار متحول شده است و همسو با این تغییرات باید سیاست ها نیز تغییر كند.
اقتصام **2025** 1070** 2023** خبرنگار: لیلا جودی ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر