اطلاعات به نقل از رئيس‌جمهوري: عميق كردن شكاف‌هاي سياسي و اجتماعي زيانبار است

تهران- ايرنا- روزنامه اطلاعات در شماره چهارشنبه 15 دي در تيتر نخست، به نقل از حجت الاسلام روحاني در ديدار اعضاي كميسيون برنامه و بودجه مجلس‎ نوشت: ايجاد ناآرامي و عميق كردن شكاف‌ها در جامعه و فضاي سياسي كشور زيانبار است. براي گسترش نشاط و تلاش در جامعه، لازم است مردم در اقتصاد و سياست جامعه، آرامش و ثبات را ببينند و دولت تمام توان خود را مصروف آن كرده است كه آرامش به اقتصاد كشور برگردد و فضاي سياسي جامعه از تنش و التهاب فاصله بگيرد.

اين روزنامه با انتخاب عنوان قدرداني آيت‌الله هاشمي و آيت‌الله موحدي كرماني از استاندار خلاق كرمان، آورد: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، صبح ديروز در ديدار استاندار و جمعي از مديران و مسئولان بخش‌هاي دولتي، تعاوني و خصوصي استان كرمان، تحت عنوان «اعضاي ستاد اجرايي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي» با ابراز رضايت از گزارش‌ مسئولان بخش‌هاي مختلف، گفت: امام راحل براساس تعاليم مكتب اسلام و مذهب اهل بيت در همه مراحل زندگي، مبارزه و انقلاب، بر مردم و استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي تأكيد مي‌كردند. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنان خود با ستودن افكار و عملكرد استاندار كرمان، به طرح‌هاي بسيار خوب در مناطق محروم استان مخصوصاً قلعه گنج اشاره كرد و گفت: اگر گزارش جامع و ميداني از تأثيرگذاري اين طرح‌ها براي مردم و مسئولان كشور تهيه و منتشر شود، بسياري از استان‌هاي كشور از اين الگو استفاده خواهند كرد.

روزنامه اطلاعات با انتشار عنوان نكوداشت نيم قرن تلاش علمي و فرهنگي دكتر ناصر تكميل همايون، نوشت: آيين نكوداشت نيم قرن فعاليت علمي و فرهنگي دكتر ناصر تكميل‌همايون با سخنراني رضا داوري‌اردكاني، رئيس فرهنگستان علوم، سيدمحمد بهشتي، رياست پژوهشگاه ميراث و گردشگري، احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران، باقر ساروخاني عضو هيات علمي دانشگاه تهران، محمدعلي ولوي، عضو هيات علمي دانشگاه الزهراء، ايمان جاجرمي، رئيس موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دوشنبه 13 دي‌ماه در ايوان شمس برگزار شد. داوري‌اردكاني، رئيس فرهنگستان علوم و استاد فلسفه دانشگاه تهران در اين مراسم گفت: تكميل‌همايون از آنجا كه به ايران علاقه بسيار داشت، سراغ تاريخ رفت و در فرانسه علاوه بر تحصيل در جامعه‌شناسي، تاريخ را نيز فراگرفت. تحصيل در رشته جامعه‌شناسي باعث شد، وي با نگاه جامعه‌شناسانه به تاريخ نگاه كند و اين نگاه به تاريخ ايران كمك مي‌كرد.

دكتر محقق داماد: بايد براي نجات اخلاقِ رو به انحطاط، بسيج شويم، عنوان ديگر اين روزنامه است، در اين مطلب مي خوانيم: ‏«تا زماني كه اجتهاد مبتني بر كرامت بشري و عدالت پا نگيرد، در زمينه رعايت حقوق بشر، از جمله در زمينه رفع خشونت عليه زنان به جايي نخواهيم رسيد.»‏ سيد مصطفي محقق داماد كه يكي از سخنرانان روز گذشته در همايش ملي «رفع خشونت عليه زنان، چالش‌ها و راهكارها» بود، با بيان اين موضوع گفت: امروز كه اخلاق را در جامعه رو به انحطاط مي‌بينيم، بايد بسيج شويم و آن را نجات بدهيم.‏ خشونت عليه زنان نيز يكي از آفات تلخ اجتماعي در تاريخ ماست، اگرچه به طور كلي مهرباني در جامعه كمرنگ شده است و معلوم نيست ملتي كه به مسلمان بودن اش افتخار مي‌كند و شبانه روز چندين بار خداي خود را به مهرباني مي‌خواند، چرا نسبت به خانواده و جامعه خشن است و ديگران را تحمل نمي‌كند؟‏ وي افزود: خانواده نهادي نيست كه تنها با قانون اداره شود. آنچه مي‌تواند در آن تأثير گذار باشد، عاطفه و عشق و اخلاق است.

روزنامه اطلاعات با درج عنوان سازمان ملل: 19 هزار غيرنظامي سال 2016 در عراق كشته و زخمي شدند، آورد: هيات سازمان ملل در عراق اعلام كرد: در حوادث و ناآرامي‌هاي سال 2016 در اين كشور، بيش از 19 هزار غيرنظامي كشته و زخمي شده‌اند. در همين راستا، اين هيات آورده است، شمار كل كشته و زخمي‌هاي غيرنظاميان عراقي در سال گذشته به 19266 نفر مي رسد.اين هيات در ادامه اعلام كرد: 6878 غيرنظامي عراقي در سال 2016 كشته و 12 هزار و 688 نفر ديگر نيز زخمي شده اند. در چنين شرايطي، نبرد نيروهاي عراقي با تروريست‌هاي داعش در محور‌هاي مختلف عمليات نينوا ادامه دارد . در اين راستا و در محور جنوبي موصل، نيروهاي الحشد الشعبي حمله گسترده تروريست‌هاي داعش به مسير بيجي به موصل را دفع كردند كه در پي آن 50 تروريست كشته شدند و خودروهاي آن‌ها منهدم شد.

«قيمت مسكن سال آينده افزايش نمي يابد» و «سخنگوي دولت: آماده‎ ‎ارائه اطلاعات به دستگاه قضا در پرونده بابك زنجاني هستيم‎‎» ديگر عنوان هاي نيم صفحه نخست اين روزنامه را به خود اختصاص داد.

*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مرضيه دهقاني** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9165**9131