۱۶ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82375524
T T
۰ نفر

395 میلیون دلار كالا به تركمنستان صادر شد

۱۶ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82375524
395 میلیون دلار كالا به تركمنستان صادر شد

بجنورد- ایرنا- رایزن بازرگانی ایران در تركمستان گفت: از ابتدای سال جاری تاكنون افزون بر 395 میلیون دلار كالا از كشورمان به تركمنستان صادر شده است.

به گزارش ایرنا رحمت الله خرمالی پنجشنبه در نشست هم اندیشی در خصوص مسائل و مشكلات خراسان شمالی و تركمنستان اظهار كرد: یك هزار و 200 كیلومتر با كشور تركمستان ارتباط مرزی زمینی و دریایی داریم كه این كشور چهارمین شریك تجاری با ایران است.
وی محصولات عمده صادرات به این كشور را شامل سیب زمینی، سیمان، محصولات پلاستیكی، ساختمانی، قیر، سرامیك و سایر موارد ذكر كرد و افزود: خراسان شمالی پتاتسیل خوبی برای بحث صادرات به این كشور دارد كه باید تقویت شود.
رایزن بازرگانی كشورمان در تركمنستان گفت: در سال 94، جمهوری اسلامی ایران 724 میلیون دلار كالا به كشور تركمستان صادرات داشته است.
وی با بیان اینكه هم اكنون مشكلاتی در واردات و صادرات با این كشور وجود دارد افزود: هم اكنون از سوی دو طرف تلاش می شود تا این مشكلات برطرف و تبادلات تقویت شود.
خرمالی با بیان اینكه ساختار كلی این كشور مبتنی بر بخش نفت و گاز است افزود: محصولات غذایی و صنایع سبك هم از محصولات عمده این كشور می باشد كه عشق آباد در راستای توسعه صنعت نفت و گاز برای واردات ماشین آلات و دستگاه های مختلف در این بخش تلاش می كند.
خرمالی میزان صادرات این كشور در سال 2015 را 9.9 میلیارد دلار و وارات را5.5 میلیارد دلار عنوان كرد.
وی بر رفع مشكلات ارتباطات بانكی تاكید كرد و گفت: در این خصوص مكاتباتی داشته ایم، همچنین سعی خواهد شد مشكلات ترانزیتی برطرف شود و تردد كامیون ها افزایش یابد.
وی بر تشكیل كمیته مشترك تجار دو كشور تاكید كرد و افزود: در این خصوص نیز مكاتباتی داشته ایم.
خرمالی با بیان اینكه پرواز مستقیم تهران - عشق آباد نیز توافق شده است افزود: در آینده نزدیك در هفته دو پرواز مستقیم خواهیم داشت.
وی به عدم وصول مطالبات برخی تجار ایرانی نیز در این كشور اشاره كرد و گفت: باید قراردادها مستند نوشته شوند كه بتوانیم در این خصوص پیگیری كنیم، قرار داد دو طرف باید به اتاق بازرگانی دو كشور، بورس و سفارت خانه در كشور برسد.
رایزن اتاق بازرگانی ایران در تركمنستان افزود: آمادگی ایجاد مركز تجاری نیز داریم و در این خصوص بین دو كشور مبادلاتی شده است.
وی با بیان اینكه باید با رفتار مصرفی آنان آشنا شویم اظهار كرد: باید به منظور تبادلات بیشتر رفتارهای آنان را به خصوص در حوزه مصرف مطالعه كنیم.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده:** سیدحسین قدسی