۱۷ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۴۵
کد خبر: 82376336
T T
۰ نفر
ژاپن سفیر و سركنسول خود را از كره جنوبی فراخواند

پكن - ایرنا - دولت ژاپن اعلام كرد كه سفیر و سركنسول خود در كره جنوبی را در اعتراض به نصب مجسمه‌ای در ارتباط با بردگی جنسی زنان كره ای توسط ارتش امپراتوری ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم مقابل كنسولگری این كشور در شهر بوسان، فراخوانده است.

به گزارش ایرنا، موضوع مربوط به بردگی جنسی زنان كره ای (زنان آسایشگر) توسط ارتش امپراتوری ژاپن و عذرخواهی نكردن ژاپن از این جنایت تاریخی همچنان یكی از چالش های اصلی در روابط توكیو و سئول محسوب می شود.
البته تنش میان دو كشور در ارتباط با این موضوع با قبول ژاپن به پرداخت غرامت به بازماندگان این حادثه در چنین روزهایی در سال گذشته تا حدودی باعث فروكش كردن اختلافات شد اما فراخوان سفیر ژاپن از توكیو و سركنسول این كشور از شهر بوسان، می تواند بار دیگر باعث شعله ورتر شدن اختلافات دو طرف در این زمینه شود.
به گزارش روز جمعه خبرگزاری كیودو «یوشیهده سوگا» سخنگوی دولت ژاپن امروز در سخنانی اعلام كرد كه دلیل فراخوان سفیر و سركنسول این كشور از كره جنوبی به دلیل آن است كه دو كشور هنوز موفق نشده اند بر سر موضوع برده‌های جنسی در دوران جنگ جهانی دوم به توافق برسند.
براساس گزارش های منتشر شده، احضار سفیر و سركنسول ژاپن پس از آن صورت می گیرد كه گروهی از فعالان كره جنوبی در اعتراض به این اختلاف تاریخی و به نشانه اعتراض توافق سال گذشته، مجسمه ای را به عنوان نماد قربانیان و برده‌های جنسی این كشور در مقابل سركنسولگری ژاپن در شهر بوسان كره نصب كردند.
سخنگوی دولت ژاپن همچنین در سخنان خود اعلام كرد كه توكیو همواره با قطعیت خواستار برداشته شدن این مجسه از مقابل كنسولگری بود كه سئول به این خواسته توجهی نكرد و این مكان به محلی برای تجمع معترضان كره ای تبدیل شده است.
وی گفت: كره جنوبی و ژاپن تایید كرده‌اند كه توافقنامه منعقد ‌شده در سال گذشته به طور قطعی و بازگشت ناپذیر این مشكل را حل وفصل كرده است اما با این حال مجسمه ای در بوسان نصب شده است كه می تواند پیامدهای تاسف باری بر روابط دو كشور داشته باشد.
دولت كره جنوبی نیز در واكنش به این سخنان و فراخوان سفیر و سركنسول ژاپن از این كشور با انتشار بیانیه ای از اتخاذ این تصمیم ابراز تاسف كرد.
كره جنوبی می گوید، بر اساس اسناد تاریخی بیش از 200 هزار زن تبعه كره جنوبی، چین، فیلیپین و كشورهای دیگر در دوران جنگ جهانی دوم از سوی ژاپن وادار به بردگی جنسی برای سربازان ژاپنی در مناطق تحت اشغال این كشور شدند.
هر ساله زنان كره ای كه مورد بردگی جنسی قرار گرفته و هنوز در قید حیات هستند، با تجمع در مقابل سفارت توكیو در سئول، عذر خواهی رسمی دولت ژاپن و پرداخت غرامت از دولت این كشور را خواستار می شوند.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی