به گزارش ایرنا، پرواز ام.اچ 370 شركت خطوط هوایی مالزی هشتم مارس سال 2014 (17 اسفند 1392) با 239 سرنشین از جمله دو ایرانی در مسیر كوالالامپور به پكن ناپدید شد و سقوط آن در یكی از دور افتاده ترین نقاط اقیانوس هند كه بر روی دستگاه شبیه ساز پرواز خلبان ترسیم شده بود، اصلی ترین فرضیه سقوط این بوئینگ غول پیكر قلمداد شد.
در كمتر از سه سال گذشته شركت خطوط هوایی مالزی علاوه بر زیان اقتصادی قابل توجه، صدها میلیون دلار غرامت به خانواده قربانیان این پرواز پرداخت كرده و صدها میلیون دلار دیگر نیز صرف عملیات جستجویی شده است كه تا دو هفته آینده بدون نتیجه پایان می یابد.
'لیو تیونگ لای' وزیر حمل و نقل مالزی روز جمعه اعلام كرد كه جستجوی این پرواز تا دو هفته آینده پایان می یابد.
وی تصریح كرد: ما دو هفته باقیمانده در گام های پایانی هستیم.
این مقام عالی رتبه حمل و نقل مالزی بدون ذكر تاریخ مشخصی همچنین گفت كه پس از پایان یافتن جستجو در محدود 120 هزار كیلومتر مربعی، جلسه سه جانبه ای برگزار می شود.
مقامات سه كشور مالزی، چین و استرالیا كه در عملیات جستجو با یكدیگر همكاری می كنند، پیش از این اعلام كرده بودند این عملیات اوایل سال 2017 پایان می یابد.
آخرین كشتی جستجو برای انجام عملیات در جنوب اقیانوس هند نیز ماه گذشته عازم این منطقه شده بود، تا تلاش این تیم جستجو كامل تر شود.
اداره ایمنی حمل و نقل استرالیا كه هدایت عملیات جستجو را بر عهده دارد، ماه گذشته در گزارشی اعلام كرد به طور قطع این هواپیمای بوئینگ در منطقه جستجو وجود ندارد و ممكن است كه در نقاط شمالی تر قرار داشته باشد.
این گزارش بر اساس بررسی مستندات توسط متخصصان بین المللی و استرالیایی منتشر شده و استرالیا معتقد است یافته های این گزارش معتبر نیست.
براساس گزارش روز جمعه رسانه های محلی مالزی، وزیر حمل و نقل این كشور نیز در همین خصوص گفت: ما نمی توانیم بر اساس فرضیات پیش برویم. ما به اطلاعات معتبری برای جستجوی هواپیما نیازمند هستیم.
بسیاری از خانواده های قربانیان كه از مدت ها پیش در مورد محل جستجو مشكوك بودند، روز پنجشنبه از مالزی، استرالیا و چین خواستند مرحله بعدی جستجو را پیش از پایان یافتن محدوده فعلی تعیین نمایند.
در بیانیه گروه بین المللی خانواده های قربانیان ام.اچ 370 آمده است: گسترش محدوده جستجو به مناطق جدیدی كه توسط متخصصین معرفی شده یك وظیفه اجتناب ناپذیر نسبت به ایمنی صنعت هوایی و پروازهای عمومی است.
در صورتی كه این عملیات پس از حدود سه سال، دو هفته آینده بدون نتیجه به پایان برسد، پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی به عنوان یكی از پررمز و رازترین پروازهای جهان همواره موضوع جدیدی باقی می ماند كه توان جستجوی فناوری های جدید را مورد سنجش قرار دهد.
گزارش ها و فرضیه های متفاوتی در باره سرنوشت این هواپیما در جهان مطرح كه باعث شك و تردیدهای زیادی بین كارشناسان و مردم شده است.
یك كارمند نیوزیلندی كه بر روی یك دكل حفاری در سكویی در نزدیكی مسیر هواپیما مشغول به كار بود، ادعا كرد هواپیمایی را كه دچار آتش سوزی بوده، دیده است.
برخی مقامات ویتنام نیز پس از ناپدید شدن هواپیما اعلام كردند نامه كارمند نیوزیلندی را دریافت كرده اند.
برخی منابع هم از عمدی بودن قطع سیستم های ارتباطی هواپیما سخن گفتند.
ادعا شده است هواپیما پس از قطع ارتباطش با مركز كنترل حدود چهار تا پنج ساعت به پرواز خود در مسیر پرت ادامه داده و سپس درون آب در اقیانوس هند رفته است.
همزمان با ناپدید شدن هواپیما، اهالی یك جزیرهٔ دور افتاده در مالدیو ادعا كردند هواپیمایی كه در فاصلهٔ بسیار كمی از زمین در حال حركت بوده را بر فراز جزیره مشاهده كردند.
از سوی دیگر یك مقام اندونزی اعلام كرده بود پوشش رادار آنها در قسمت غرب این كشور و منطقه قدرتمند است اما نشان نداده است هواپیمایی وارد محدوده اندونزی شده باشد.
ارتش تایلند نیز 11 روز پس از ناپدیدشدن هواپیمای پرواز ام.اچ 370 مالزی از ردیابی این هواپیما توسط رادارهای این كشور خبر داد و سخنگوی نیروی هوایی این كشور گفت ارتش نمی داند آیا این هواپیمای شناسایی شده در رادارها، همان پرواز گمشده است.
رادارهای تایلند حركت هواپیما را ساعت یك و 28 دقیقه به سمت كوالالامپور ردگیری كردند و این سیگنال ها 10 دقیقه پس از قطع ارتباط هواپیما با مركز كنترل ترافیك دریافت شده بود و پرواز این هواپیما در جهت مخالف مسیر هواپیمای بوئینگ مالزیایی بوده است.
البته با توجه به سابقه آمریكا در هدف قرار دادن هواپیماهای غیرنظامی و مسافربری، گمانه زنی هایی در مورد دخالت آمریكا در سرنوشت این هواپیما نیز مطرح شد.
برخی رسانه ها این مساله را مطرح كردند این هواپیما نیز براثر شلیك موشك یك ناو آمریكایی سرنگون شده و سازمان جاسوسی آمریكا 'سیا' از سرنوشت آن اطلاع داشته و دستور سكوت صادر كرده است.
'كریس ریچاردز' نویسنده و گزارشگر نشریه انگلیسی 'میرور' منطقی ترین احتمال را در این دید كه هواپیمای مسافربری مالزیایی نیز همانند هواپیمای مسافربری ایران در اثر شلیك موشك آمریكایی سقوط كرده و این كشور به خوبی آن را پنهان نگه داشته است.
'جان چاكمن' مدیر اجرایی و كارشناس امنیتی شركت های نفتی كانادا نیز اعلام كرد موشك های جدید آمریكا این هواپیما را مچاله كرده و بخشی از بدنه هواپیما نیز ممكن است در اعماق غیرقابل دسترسی اقیانوس ناپدیدشده باشد.
ناوشكن موشك انداز 'پینكنی' آمریكا مجهز به سامانه شناسایی و ردیابی قدرتمند و موشك های هدایت شونده به اهداف پروازی، پیش از حادثه هواپیمای مالزی برای تمرین نظامی وارد آب های خلیج تایلند و دریای جنوبی چین در نزدیكی محل پرواز هواپیما شده بود.
مدیر دایره سوانح شركت بوئینگ نیز در آن زمان اعلام كرد حادثه هواپیمای مالزی ناگهانی و سریع بوده و منفجر شده و از آنجایی كه قطعات بزرگی از آن باقی نمانده انفجار با مواد پرقدرتی صورت گرفته كه تمام حجم هواپیما را متلاشی كرده و قطعات، سوخته یا ذوب شده اند.
سكوت مالزی در قبال انتقادهای واردشده به این كشور پس از ناپدیدشدن ام.اچ 370، دخالت كمتر شركت بوئینگ در عملیات جستجو و تنها قرار گرفتن كنار تیم آمریكا به عنوان مشاور، عدم ردگیری هواپیما توسط رادارهای گسترده منطقه و بویژه آمریكا و ورود دیر هنگام بلوفین 21 برای ردیابی سیگنال های جعبه سیاه هواپیما همزمان با سكوت این جعبه اسرار، دلایلی است كه مردم در شبكه های اجتماعی در آن دوره به آن پرداختند و تاكید كردند این علامت های سوال بزرگ باید پاسخ داده شود وگرنه نشان می دهد پشت این حادثه قدرت های جهانی قرار دارند.
'هیو دان لیوی' یك مدیر ارشد خطوط هوایی مالزی نیز در آن دوره با تاكید بر این كه پرواز ام.اچ 370 در جنوب اقیانوس هند از بین رفته است، تاكید دارد مشخص شدن سرنوشت این هواپیما ممكن است چند دهه زمان لازم داشته باشد.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی
كوالالامپور – ایرنا – پرونده معمای ناپدید شدن پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی پس از گذشت یكهزار و 35 روز از این ماجرا و طرح فرضیه هایی مانند نقش آمریكا و خلبان پرواز در این معمای مرموز بدون یافتن هیچ سرنخی دو هفته دیگر مختومه اعلام می شود.