۱۸ دی ۱۳۹۵، ۸:۴۹
کد خبر: 82376910
T T
۰ نفر
ابتكار:سيستم يكپارچه معاينه فني در كشور راهكاري مهم براي كنترل آلودگي هوا است

تهران-ايرنا-معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: راه اندازي سيستم يكپارچه معاينه فني در كشور (سيمفا) اقدامي مهم براي مديريت و كنترل ترافيك و آلودگي هوا به ويژه در كلانشهرها است.

به گزارش روز شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، معصومه ابتكار در جلسه كارگروه ملي آلودگي هوا ضمن تاكيد بر ضرورت گزارش گيري مداوم از دستگاه هاي مرتبط طبق تكاليف مصوب هيات دولت در مورخ 2 ارديبهشت 93 و 10 مرداد 95، تصريح كرد: اين اقدام كمك مي كند تا ضمن رفع نواقص و موانع، در جريان نقاط قوت و ضعف اقدام ها قرار بگيريم و همكاري هاي فرابخشي و بين بخشي را تقويت كنيم.
ابتكار با اشاره به گزارش هاي ارائه شده از سوي وزارت كشور و راهور ناجا در خصوص راه اندازي و فعاليت سيستم يكپارچه معاينه فني در كشور (سيمفا)، اظهار كرد: راه اندازي سيمفا، اقدامي مهم براي مديريت و كنترل ترافيك و آلودگي هوا به ويژه در كلانشهرها است كه البته به مرور و با فعاليت ابعاد ديگر اين پروژه شاهد تاثيرگذاري بيشتر آن خواهيم بود.
معاون رئيس جمهوري با اعلام اينكه لايحه هواي پاك به زودي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح خواهد شد، گفت: يكي از بندهاي مهم اين لايحه، كاهش سن معاينه فني از پنج سال به دو سال است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان كرد: اجراي حدود جديد معاينه فني كه تصويب و ابلاغ شده است به ويژه در كلانشهرها بايد با جديت مورد توجه قرار گيرد.
وي ضمن يادآوري اين موضوع كه برنامه هاي مقابله با آلودگي هوا، بلند مدت و چند وجهي است، ابراز اميدواري كرد: اجراي كامل مصوبه دولت شامل بخش هاي مختلفي همچون معاينه فني و ارتقاي استانداردها، خروج خودروهاي فرسوده و نوسازي سيستم حمل و نقل عمومي و شخصي، توسعه حمل و نقل عمومي منجر به ارتقاي كيفيت هوا در كشور شود.
ابتكار اشاره اي هم به تردد شبانه خودروهاي سنگين فاقد معاينه فني و فرسوده و آلوده در تهران و تاثير اين موضوع بر آلودگي هوا داشت و گفت: اين موضوع به صورت محسوس در نمودارهاي شاخص كيفي هوا مشخص است و ضروري است برنامه ريزي و هدف گذاري خاصي در اين بخش صورت گيرد.
*** آلايندگي مهمترين عامل عدم دريافت گواهي معاينه فني
در ابتداي جلسه، خليل راحتي مشاور وزير كشور و قائم مقام سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور با ارائه گزارشي از روند اجرايي شدن سيستم يكپارچه معاينه فني (سيمفا) در كشور، گفت: حدود جديد معاينه فني نيز به زودي اجرايي خواهد شد.
وي با اشاره به برخي چالش ها و موانع براي اجراي كامل سيمفا در كشور، خواستار رفع اين نواقص و موانع شد و افزود: يكي از مهمترين ويژگي هاي سيمفا، عدم انجام تست هاي بخش آلايندگي به عنوان حساس ترين قسمت سيمفا به صورت كاملا سيستماتيك و بدون دخالت انسان است.
راحتي با ارائه آمار كل خودروهايي كه معاينه فني آنها تا تاريخ 14 آذرماه سالجاري انجام شده، اظهار كرد: از كل خودروهايي كه براي دريافت گواهي معاينه فني مراجعه كرده اند، 75 درصد خودروها موفق به دريافت گواهي معاينه فني شده اند و 25 درصد نيز تست معاينه فني آن ها مردود اعلام شده است.
قائم مقام سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور اعلام كرد: 30 درصد خودروهاي مردود در معاينه فني به دليل آلايندگي موفق به دريافت گواهي معاينه فني نشدند و به بيان ديگر بالاترين ميزان مردودي خودروها در معاينه فني به دليل آلايندگي بود.
همچنين به گفته مشاور وزير كشور، پيكان بالاترين ميزان رد شدگي به دليل آلودگي را در ميان مدل خودروهاي مورد مراجعه به خود اختصاص داده است.
راحتي، تهران و كرمانشاه را دو استان نخست كشور در ميزان مردودي خودروها براي دريافت معاينه فني برشمرد و افزود: امكان احراز اصالت گواهي معاينه فني براي صاحبان خودرو نيز در سيستم ايجاد شده است.
وي همچنين با اشاره به اجراي فازهاي تكميلي سيمفا طي ماه هاي آينده، ابراز اميدواري كرد: با رفع چالش هاي موجود براي معاينه فني خودروهاي گازسوز و موتورسيكلت ها شاهد موفقيت بيشتر و كاربردي تر شدن سيستم سيمفا در رفع آلودگي هوا كشور باشيم.
*** اعمال كد تخلف خودروهاي فرسوده در كلانشهرها از طريق سيمفا
همچنين در ادامه، نماينده راهور با ارائه گزارشي از روند اقدام هاي صورت گرفته توسط ناجا در خصوص سيستم سيمفا، گفت: با بررسي كل تخلف هاي ثبت شده در شهر تهران از ابتداي سالجاري تا كنون، مشخص شد كه تخلف زوج و فرد با حدود 40 درصد، بالاترين ميزان تخلف در شهر تهران است.
وي اشاره اي هم به ظرفيت سيستم سيمفا براي اعمال كد تخلف خودروهاي فرسوده در كلانشهرها داشت و افزود: اعمال قانون براي خودروهاي فرسوده از طريق سيستم سيمفا در كنار ظرفيت سازي براي نوسازي خودروهاي فرسوده سيستم حمل و نقل عمومي و شخصي مي تواند كمك موثري به كاهش آلودگي هوا در كلانشهرها باشد.
آلايندگي ناشي از خودروهاي ديزلي و نحوه كنترل آن، فيلتر دوده، نوسازي خودروهاي فرسوده به ويژه در سيستم حمل و نقل عمومي از ديگر موضوعات مورد بحث و تبادل نظر در اين جلسه بود.
علمي 9014**1440
دريافت كننده: كيميا عبدالله پور*** انتشار: گلشن
۰ نفر