وقتی حلقه مفقوده ارتباط یك سویه باشد و یا خدمات وهمپوشانی هریك از بیمه و مراكز درمانی كاهش پیدا كند علاوه بر نارضایتی مردم در زمینه كیفیت خدمات خود نهادهای مرتبط هم به یكدیگر اعتماد واطمینان نمی كنند و همواره جبهه گیری وگلایه از یكدیگر را شروع می كنند.
البته باید خدمات بین بیمه گر، بیمه شده و مراكز درمانی روان باشد همانطور كه بیمه شده قبل از دریافت حقوق ماهانه، حق بیمه اش به حساب بیمه ها اعم ازعادی و تكمیلی واریز می شود؛ انتظاردارد اولا خدمات بهداشتی و درمانی دریافت كند؛ دوم اینكه برای پرداخت حق بیمه بین بیمه گر و مراكزدرمانی اختلاف نباشد كه دراین وسط بیمه شده ضرر می كند.
همواره این گلایه مراكز درمانی از بیمه ها وجود دارد كه بیمه، حق بیمه بیماران را به آنان به موقع پرداخت نمی كند و همین امر موجب خواهد شد كه مراكز درمانی استقبالی از بیمه ها نداشته باشند و یا سطح خدمات خود را به بیمار كم كنند.
برخی از بیمه های تكمیلی بواسطه اینكه بصورت جمعی با یك سازمان ، نهاد و وزارتخانه قرارداد منعقد می كنند هم رویه های خاصی دارند از جمله اینكه تا 2 و سه ماه اول به روی خودشان نمی آورند كه قرار دادی بسته اند و بعد كه پیگیری شروع می شود می گویند اسم شما در سامانه نیست و در نهایت با كمال بی تفاوتی می گویند كارمند ما تازه كار و متوجه نشده بود.
شگرد دیگر برخی ازهمین بیمه های تكمیلی این است كه با پزشكانی قرارداد منعقد می كنند كه یا سابقه كار كمی دارند یا تجربه كافی ندارند بویژه در دندانپزشكی كه اگر فردی با هزینه آزاد خدماتی مثل عصب كشی ، كشیدن دندان وغیره را بگیرد بهتر است تا نزد این افراد برود.
شاید هم این عده همین بحث نپرداختن به موقع حق بیمه را پیش بكشند و انگیزه لازم برای ارایه خدمات نداشته باشند وهمین باعث كاهش سطح خدمات باشد و چرخه نارضایتی مردم را تكمیل كند.
** بیمه ها، 270میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان بدهكارند
رئیس دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان در این زمینه می گوید: چهار شركت بیمه دراین استان بابت دریافت خدمات پزشكی ودرمانی 270میلیارد تومان به این دانشگاه بدهكارهستند.
دكتر سید حسین داودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیمه تامین اجتماعی با 70 میلیارد تومان، بیمه سلامت ایرانیان با 162 میلیارد تومان،بیمه نیروهای مسلح با 7 میلیارد تومان و بیمه كمیته امداد با سه میلیارد تومان بیشترین بدهی ها را در بین سازمانهای بیمه گر به دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان دارا هستند.
وی ادامه داد: به موازات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیازمند پشتوانه مالی هستیم كه پرداخت نشدن مطالبات بیمارستان ها، ارائه خدمات پزشكی در این مراكز را با چالش مواجه كرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان تصریح كرد: اهمال بیمه ها در پرداخت، موجب ناتوانی دانشگاه در پرداخت مطالبات شركت های تجهیزات پزشكی و دارویی شده و از همین رو بیمارستان های دولتی در تهیه ملزومات مورد نیاز برای خدمت رسانی به بیماران دچار مشكلات بسیار شده اند.
داودی با اشاره به بدهی های بسیار بیمه ها به مجموع وزارت بهداشت، بیان كرد: هرچند مساله پرداخت نشدن مطالبات بیمارستان ها از سوی سازمان های بیمه گر تنها مربوط به هرمزگان نبوده و مبتلابه كشور شده اما درحال حاضر به عنوان یك معضل مالی پیش روی مسئولان بهداشتی استان هرمزگان قرار گرفته است.
وی تصریح كرد: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، افزون بر 95 درصد هزینه های بیمارستان ها و مراكز درمانی از سوی سازمان های بیمه گر تأمین می شود و حتی توسعه بیمارستان ها نیز به پرداخت به موقع این مطالبات بستگی پیدا كرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان افزود: حوزه سلامت از مشكلات مالی ریشه داری رنج می برد كه این باعث شده تا مردم نتوانند از خدمات درمانی و بهداشتی كه حق آنان است، به نحو مطلوب استفاده كنند و كمبود اعتبار به دلیل بدهی بیمه ها نیز خود معضلی مضاعف است.
داودی با اشاره به اهمیت پرداخت بموقع حقوق، كارانه و بسته های تشویقی به كادر درمانی به منظور حفظ و ماندگاری آنها در استان،اضافه كرد: تنها مشوق پزشكان و متخصصان برای حضور و ماندگاری در مناطق محروم و كمتر توسعه یافته، پرداخت كارانه است كه آن هم به دلیل تأخیر سازمان های بیمه گر در پرداخت مطالبات، در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
وی ادامه داد: چگونه می توان از پزشكی كه در شرایط سخت آب و هوایی و در بیمارستانی با حجم بالای پرونده بدون دریافت كارانه و بسته تشویقی خدمت می كند، انتظار ماندگاری و اطاعت پذیری داشت؟
رئیس دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان از سازمان های بیمه گر خواست تا به منظور ارایه خدمات هر چه بیشتر بهداشت و درمان به شهروندان، در اسرع وقت نسبت به پرداخت بدهی های خود اقدام كنند.
** شرایط تسویه بدهی100هزارمیلیاردتومانی دولت به تامین اجتماعی فراهم شود
نماینده مردم بندرعباس ، قشم ، حاجی آباد ، ابوموسی وبندر خمیر درمجلس شورای اسلامی گفت : شرایط لازم برای تعیین تكلیف و تسویه بدهی افزون بر 100هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی فراهم شود.
احمد مرادی افزود: سازمان تامین اجتماعی به عنوان یك سازمان كارآمد بدون اتكا به منابع دولتی با بهترین شكل ممكن به مردم خدمات رسانی می كند.
وی ادامه داد : بیشتر افراد زیر پوشش خدمت های سازمان تامین اجتماعی را اقشار آسیب پذیرجامعه به ویژه جامعه كارگری تشكیل می دهند وخدمات این سازمان بیمه گر در بین اقشار مختلف مردم مشهود است.
**برخورداری هرمزگان از درآمدها بسیار كم است
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت كشور گفت: با وجود اینكه استان هرمزگان رتبه پنجم تولید درآمد در كشور را دارد، اما برخورداری این استان از درآمدها بسیار كم است وبا توجه به ضریب محرومیت هرمزگان، پرداخت های مؤسسات طرف قرارداد بیمه در این استان باید با اولویت باشد.
دكتر محمدجواد كبیر كه امسال به بندرعباس سفر كرده بود، اظهار كرد: اكنون از جمعیت یك میلیون و 600 هزار نفری هرمزگان ، 942 هزار نفر بیمه شده رایگان هستند كه از این شمار 840 هزار نفر بیمه روستایی و بقیه از خدمات بیمه همگانی استفاده می كنند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت كشور در بخش دیگری از صحبت های خود با تاكید بر كنترل هزینه ها ، گفت: كنترل هزینه ها و تحلیل آنها به ویژه در ادارات كل بیمه سلامت استان های سراسر كشور موجب ارتقاء عملكردها و بهینه سازی فعالیت ها می شود.
كبیر با اشاره به نیازمندی سازمان های بیمه گر پایه به نظام ثبت گزارش دهی منظم و دقیق بیان كرد :دولت باید به سمت پایداری منابع حركت كند تا بتواند اصلاح فرآیندها را در جهت تامین و تخصیص منابع داشته باشد.
به گفته وی در اجرای طرح بیمه همگانی سلامت ، 11 میلیون نفر در كشور زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند كه از این شمار 117 هزار نفر هرمزگانی هستند.
وی با بیان این كه 23 میلیون نفر از جمعیت روستایی كشور نیز زیر پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارند، افزود: اتوماسیون كردن نظام بیمه ای كشور یكی از استراتژیهای اصلی در برنامه راهبردی بیمه است .
**دریافت ماهانه 20 هزار لیست حق بیمه به صورت اینترنتی در هرمزگان
مدیركل تامین اجتماعی هرمزگان گفت: 899 هزار و 474 نفر معادل 57 درصد از جمعیت هرمزگان دریافت كننده خدمات تامین اجتماعی هستند كه از این تعداد حدود 830 هزار نفر بیمه شده اصلی و تبعی بوده و بقیه را مستمری بگیران تشكیل می دهد.
سید فاضل حیدری بلوكی افزود:ماهانه 20 هزار لیست حق بیمه از سال 94 تاكنون به صورت اینترنتی دریافت شده كه 87 درصد مجموع لیست های حق بیمه افزود : این اقدام موجب صرفه جویی در وقت و هزینه های شركای اجتماعی تامین اجتماعی شده واین درحالی است كه تامین اجتماعی در هرمزگان با 25 هزار و 413 كارگاه فعال و هشت هزار و 296 كارگاه نیمه فعال تعامل دارد.
**پرداخت 512 میلیارد ریال به مراكز درمانی و آزمایشگاهی هرمزگان
مدیر درمان تامین اجتماعی هرمزگان گفت: 512 میلیارد ریال از ابتدای سال جاری تاكنون برای 500 مركز درمانی وآزمایشگاهی طرف قرار داد بابت ارائه انواع خدمات پرداخت شده است.
لیلا خدری اظهاركرد: افزون بر 179 میلیارد ریال از مبلغ یاد شده در دی ماه جاری پرداخت شده كه 103 میلیارد ریال از مبلغ پرداختی در دی ماه 1395متعلق برای پرداخت مطالبه های مراكز درمانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشكی بوده است.
وی افزود: همچنین افزون بر30 میلیارد ریال به بیمارستان ها خصوصی و در مجموع افزون بر 45میلیارد ریال پرداختی بابت مطالبات سایر مراكز خصوصی و دولتی در دی ماه سالجاری پرداخت شده است .
خدری یاد آور شد: تمام كوشش سازمان تامین اجتماعی ارتقاء سطح خدمت رسانی به بیمه شدگان زحمتكش بوده و تمامی تلاش خود را برهدف ارزشمند رضایتمندی بیمه شدگان كه سرمایه های اصلی چرخ های تولید این مرزو بوم هستند متمركز كرده است.
وی اضافه كرد : تامین اجتماعی هرمزگان در قالب درمان مستقیم و غیر مستقیم به جمعیتی افزون بر 892 هزار بیمه شده خدمات ارائه می دهد.
خدری توضیح داد: این خدمات برای بیمه شدگان سازمان شامل خدمات درمانی سرپایی و بستری كاملا رایگان در مراكز ملكی سازمان تامین اجتماعی و همچنین قرار داد هایی است كه سازمان تامین اجتماعی با مراكز خصوصی و دولتی اعم از بیمارستان ها، داروخانه ها ، آزمایشگاه ها و پزشكان ، منعقد كرده است.
** خواستار توجه ویژه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نسبت به هرمزگان
استاندار هرمزگان خواستار توجه ویژه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نسبت به توسعه شاخص های بهداشتی و درمانی در این استان شد.
جاسم جادری با بیان اینكه نیمی از جمعیت هرمزگان در روستاهای این استان زندگی می كنند، گفت: نیاز است تعداد خانه های بهداشت و كادر نیروی بهورز در استان و به خصوص در روستاها افزایش یابد.
وی ادامه داد: از حوزه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تقاضا داریم هرمزگان را در برنامه های خود به صورت ویژه ببیند تا برخی از كمبودها و نیازهای استان در این زمینه رفع شود.
استاندار هرمزگان تصریح كرد: باید بتوانیم با تعامل و هماهنگی مناسب در جهت رفع مسائل و مشكلات حوزه بهداشت و درمان استان گام برداریم.
6048 /1354
خبرنگار : خلیل تنیده ** انتشار دهنده : پروانه امانی
بندرعباس - ایرنا- بیمه ها اعم ازخدمات درمانی، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، بانك ها تا بیمه های خاص و تكمیلی درصورت تعامل با بخش های درمانی می توانند نقش تعیین كننده در بهبود خدمات درمانی داشته باشند.