۱۹ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۲
کد خبر: 82378433
T T
۰ نفر
١٢ درصد جامعه هدف بنیاد شهید در سن سالمندی هستند

تهران - ایرنا - معاون بهداشت و درمان بنیادشهید گفت: ١٢ تا ١٣ درصد جامعه هدف بنیادشهید در سن سالمندی بسر می برند ؛ این در حالی است كه در كشور هشت درصد جامعه در سن سالمندی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، عبدالرضا عباسپور روز یكشنبه در نشست خبری افزود: اكنون ٤٨ هزار جانباز، ١٥٠ هزار تن از والدین شهدا و ١٥ هزار تن از همسران شهدا بالای ٦٠ سال سن دارند.
وی اضافه كرد: جامعه هدف بنیادشهید ، خانواده های شهدا، جانبازان و آزادگان است و برای ارائه خدمات بهتر جانبازان به گروه های مختلف تقسیم شده است كه شامل جانبازان شیمیایی، ضایعه نخاعی و اعصاب و روان است.
وی یكی از راه های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را أرج نهادن به خانواده شهدا و ایثارگران عنوان كرد و گفت:
بخش درمان یكی از نیازهای اصلی است و بنیادشهید نیز با توجه به صدمات روحی و جسمی ایثارگران و مشكلاتی درمانی آنان ، این خدمت (درمان ) را اصلی ترین خدمت مورد تاكید خود می داند.
وی هدف اصلی بنیادشهید را ارتقای سطح سلامت ایثارگران دانست و اظهار كرد:براساس بند ب ماده ٤٤ برنامه پنجم توسعه و ماده ١٣ قانون خدمات بر تامین نیازهای آنان تاكید شده است و خدمات درمانی به آنان ارائه می شود.
عباسپور ادامه داد: برای ارائه خدمات به جامعه هدف، هرم سلامت تعیین شده است كه خدمات در راس هرم سلامت بخاطر شدت جانبازی تخصصی تَر است.
وی با بیان اینكه در بیمه همگانی ٨١٠ هزار تن، تحت پوشش هستند، افزود: همچنین یك میلیون و ٦٨٨ هزار تن از خدمات بیمه تكمیلی بهره مند هستند.

** آمار جامعه هدف بنیاد شهید
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران به آمار جامعه هدف بنیادشهید اشاره كرد و گفت: در زمان حاضر بیش از 569 جانباز در كشور بسر می برند كه 330 هزار تن از این شمار زیر 25 درصد،‌230 هزار تن، بالای 25 درصد و 9 هزار و 600 تن هم 70 درصد جانبازی دارند.
وی تصریح كرد: همچنین 53 هزار تن، پدر شهید،‌110 هزار، مادر شهید، 63 هزار، همسر و 150 هزار تن، فرزند شهید هستند.
وی آمار جانبازان شیمیایی را 63 هزار و 803 تن برشمرد و اظهار كرد:749 تن از این شمار ، جانباز شیمیایی شدید، سه هزار و 59 تن، شیمیایی متوسط و مابقی جانباز شیمیایی خفیف هستند.
عباسپور با بیان اینكه یك هزار و 980 تن از جانبازان،‌نخاعی هستند، افزود: 218 هزار و 625 تن ازآنان ، دارای مشكلات اعصاب و روان هستند كه هفت هزار تن از این شمار ، مشكلات شدید اعصاب و روان دارند.

** وجود سه هزار و 500 مركز طرف قرارداد
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید با بیان اینكه سه هزار و 500 مركز طرف قرارداد برای ارائه خدمت به ایثارگران، جانبازان و خانواده های شهدا در كشور فعال است، گفت: در سال گذشته 380 هزار تن در این مراكز بستری شدند و 23 هزار تن از والدین شهدا نیز خدمات مراقبت و پرستاری در منزل دریافت كردند.
وی با بیان اینكه 610 پزشك عمومی در كشور فعالیت پایش سلامت جانبازان و والدین شهدا را در كشور انجام می دهند، افزود: برای ارائه خدمات به تمامی جانبازان و خانواده های شهدا و ایثارگران طرح اعزام متخصصان كشوری به استان ها اجرا می شود.
عباسپور همچنین به وجود سه هزار و 500 مركز مشاوره در بنیادشهید اشاره كرد و اظهار داشت: اغلب این مراكز خصوصی است اما تمامی خدمات مشاوره ای به جانبازان ارائه می شود.

** هیچ خدمتی در حوزه درمان نادیده گرفته نمی شود
عباسپور افزود: سال گذشته 25 تیم به استان های مختلف كشور اعزام شدند كه یك هزار و 883 ایثارگران را ویزیت كردند.
وی همچنین به دعوت از پزشكان از خارج كشور برای ویزیت جانبازان در ایران اشاره كرد و اظهار داشت: پارسال 39 پزشك متخصص و فوق تخصص از كشورهای مختلف به ایران آمدند و 219 مورد جراحی و تعداد زیادی ویزیت تخصصی انجام دادند.
عباسپور خاطرنشان كرد: همچنین پارسال 12 جانباز كه به خدمات درمانی ویژه نیاز داشتند به خارج از كشور اعزام شدند.
وی اضافه كرد: برای درمان ایثارگران از توان داخل و خارج از كشور استفاده می شود و بنیاد شهید برای درمان، هیچ ریسكی نمی كند و هیچ خدمتی در حوزه درمان نادیده گرفته نمی شود.
معاون بهداشت و درمان بنیادشهید ادامه داد: به تمامی جانبازان در سطوح مختلف خدمات درمانی لازم داده می شود و آنان می توانند از این خدمات به صورت رایگان بهره مند شوند.
وی با بیان اینكه براساس یك نظرسنجی میزان رضایت جانبازان از خدمات 88 درصد است، گفت: اینكه در مباحث درمانی حتی یك نفر هم مشكل داشته باشد، زیاد است.

** طرح پایلوت جانبازان در حال انجام است
وی اظهار كرد: اكنون طرح پایلوت جانبازان در حال انجام است و قرار است بخش توانمندی ریوی جانبازان در كل كشور عملیاتی شود.
عباسپور با بیان اینكه پایش تخصصی برای ایثارگران صورت می گیرد،‌ افزود: اكنون پایش جانبازان نخاعی كه یك هزار و 800 تن هستند، در كشور آغاز شده است.
وی تصریح كرد: این پایش در بیمارستان های سه استان معین خراسان رضوی، اصفهان و تهران پایش انجام و ضمن ویزیت برای جانبازان پرونده سلامت تشكیل می شود.

** تدوین شبكه آموزشی برای جانبازان اعصاب و روان
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید از تدوین شبكه آموزشی برای جانبازان اعصاب و روان به ویژه همسران آنان خبر داد و گفت: تاكنون 60 هزار تن از همسران جانبازان در زمینه های تاب آوری، مهارت های زندگی، شناخت بیماری اعصاب و روان، آشنایی با راه های پیشگیری از اعتیاد و شادكامی آموزش های لازم را فرا گرفته اند.
عباسپور اضافه كرد: این افراد برای درمان جانبازان اعصاب و روان نیز باید به صورت مزمن، تحت درمان قرار گیرند.
ای مقام مسئول در بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین به كمبود تخت های روانپزشكی در كشور اشاره كرد و افزود: برای درمان بیماران روانپزشكی در بیمارستان های خصوصی و دولتی كمبود تخت وجود دارد.
عباسپور ادامه داد: اكنون 10 بیمارستان روانپزشكی برای ارائه خدمات به جانبازان اعصاب و روان وجود دارد و بنیاد شهید، 9 درصد كل تخت های بیمارستانی را دارد و یك هزار تخت روانپزشكی در كشور به جانبازان خدمات ارائه می دهد.

** 100 درصد سهام شركت متد وابسته به بنیادشهید است
وی با بیان اینكه 100 درصد سهام شركت متد وابسته به بنیاد شهید است،‌ افزود: هدف بنیاد شهید برای راه اندازی این شركت یكپارچه سازی خدمات، تخصصی تر شدن و مدیریت درست بر این خدمات است و نباید فعالان در این شركت نگرانی و دغدغه ای برای وضعیت معیشتی خودشان داشته باشند.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید ادامه داد: یكی از اهداف بنیاد شهید اصلاح وضعیت معیشتی كاركنان این شركت است.
وی اضافه كرد: نیروهای مجرب فعال در حوزه ایثارگری را از دست نمی دهیم و ارزش ویژه ای برای آنها قائلیم.
عباسپور با بیان اینكه دغدغه بنیاد شهید رفع مشكل معیشتی این كاركنان است، ابراز امیدواری كرد كه در یكسال آینده این مشكلات حل شود.

** درصد جانبازی كاهش نمی یابد
عباسپور تصریح كرد: كمیسیون پزشكی بنیاد شهید براساس قانون تسهیلات در سال 74 به عنوان تنها مرجع تعیین درصد جانبازان است و این كمیته دارای هیات های بدوی، ‌تجدیدنظر و ویژه با حضور متخصصان مختلف پزشكی است كه روی درصد جانبازی براساس مستندات نظر می دهند.
وی ادامه داد: اگر كسی پس از سال 72 درصد جانبازی دریافت كرده است به هیچ عنوان كاهش درصد جانبازی را نخواهد داشت.

** خانواده های شهدای مدافع حرم از خدمات بنیادشهید بهره مند می شوند
عباسپور اظهار داشت: تمامی خانواده های شهدای مدافع حرم كه احراز جانبازی یا شهادت فرزندان یا همسران آنها تعیین شده است،‌ تحت پوشش خدمات بنیاد شهید قرار می گیرند.
وی ادامه داد: خانواده های این افراد از تمامی خدمات به صورت راگان بهره مند می شوند.

** مشكل كمبود بودجه بنیاد شهید حل می شود
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید در ادامه با بیان اینكه قول های مساعدی برای جبران كمبود بودجه بنیاد شهید داده شده است، گفت: ظرف یك تا 2 سال گذشته دولت همكاری خوبی با بنیاد شهید برای جذب اعتبارات داشته است اما امیدواریم در سال آینده كمبود بودجه در این نهاد نداشته باشیم.
وی همچنین به كمبود آمبولانس در كشور و در بیمارستان های بنیادشهید اشاره كرد و گفت: در كل كشور تعداد آمبولانس ها محدود است و طرحی برای به روزرسانی آنها در حال انجام است.
عباسپور با بیان اینكه به عنوان نمونه در تهران جامعه هدف بنیاد شهید حدود 100 هزار تن است اما تعداد آمبولانس ها 20 دستگاه است، ابراز امیدواری كرد كه در آینده تعداد آمبولانس ها افزایش یابد.
اجتمام**٧٢٦٨**1776
خبرنگار: مهناز بیرانوند ** انتشاردهنده: لیلا خطیب زاده
۰ نفر