هر استان يك شتاب دهنده كسب و كارهاي نوپا خواهد داشت

تهران- ايرنا- معاون نوآوري و فناوري وزيرارتباطات و فناوري اطلاعات به اقدام هاي پيش بيني شده براي حمايت از كسب و كارهاي ديجيتال اشاره كرد و گفت: هر استان داراي يك شتاب دهنده خواهد شد تا به اين نوع كسب و كارها كمك كند.

اميرحسين دوايي مركزي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:شتابدهنده در هر استاني كه ايجاد شود به كمك شركت هاي استارتاپي خواهند شتافت تا بخشي از مشكلات آنان را برطرف كنند.
شتاب‌دهنده استارتاپ ( Seed accelerator يا Startup accelerator) يا به اختصار شتاب‌دهنده شركتي است كه از ابتداي كار يك استارتاپ آن را تحت پوشش خود در مي‌آورد و براي اين كار از ميان شركت كنندگان، پس از مدتي كوتاه مورد ايده‌اي برگزيده و به عنوان استارتاپ انتخاب مي‌كند.
اين مقام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: هر استارت آپي كه در اين شتاب دهنده ها سرمايه گذاري كند به همان ميزان نيز شتاب دهنده سرمايه گذاري خواهد كرد تا پروژه ها تجاري سازي شوند.
شتاب‌دهنده‌ها با سرمايه‌گذاري اوليه بر روي يك شركت نوپا، درصدي از مالكيت آن را در اختيار گرفته و در مقابل به گردانندگان پروژه آموزش‌هاي لازم و خدماتي در مسير ارزش آفريني سريعتر و براي كسب موفقيت بهتر خواهند داد.
وي به توليد يك صد هزار نرم افزاركاربردي تلفن همراه كه اكنون در فروشگاه هاي عرضه كننده نرم افزار (اپ استور) ايراني عرضه مي شوند، اشاره كرد و گفت: وجود اين حجم از نرم افزارها نشان از اشتغال تعداد زيادي نيروهاي تحصيل كرده در اين بخش است كه علاوه بر توليد به امر فروش آنها نيز پرداخته اند.
دوايي مركزي گفت: علاوه بر آن توليد اين حجم از نرم افزارها بيانگر آن است كه شركت هاي نوپاي (استارت اپ) زيادي در اين بخش فعال شده اند.
معاون نوآوري و فناوري وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به آمار ارايه شده مبني بر ايجاد يكصد هزار شغل در بخش ارتباطات وفناوري اطلاعات(آي سي تي ICT ) كشور اشاره كرد و گفت: انواع و اقسام طرح هايي كه اين وزارتخانه، اپراتورهاي تلفن همراه و ساير اپراتورها و شركت هاي دارنده پروانه هاي ارتباطات ثابت (اف سي پي FCP ) طراحي كرده اند نه تنها موجب اين حجم اشتغال شده است، بلكه اشتغال هاي جديدي را هم بوجود خواهند آورد.
حسن روحاني رييس جمهوري ايران هفته گذشته در گفت وگوي تلويزيوني در شبكه يك سيما اعلام كرد اكنون بيش از ۱۰۰ هزار نفر در فضاي مجازي شاغل هستند.
دوايي مركزي در اين باره گفت: علاوه بر شغل هاي مستقيمي كه در فضاي مجازي ايجاد شده، اين بخش اشتغال غيرمستقيم زيادي هم به دنبال داشته است، زيرا ايجاد هريك شغل مستقيم در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات حداقل سه شغل غير مستقيم ايجاد مي كند.
وي مهمترين كاري كه دولت يازدهم براي حمايت از توسعه اشتغال در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات انجام داده را توسعه زيرساخت هاي ارتباطي كشور ذكر كرد و گفت: افزايش ضريب نفوذ تلفن همراه و اينترنت در كشور كه از برنامه هاي بسيار خوب دولت تدبير و اميد بود اكنون يك بازار بسيارخوبي را در اختيارنوآوران و خلاقان قرار داده است.
معاون وزيرارتباطات گفت: اكنون و در اثر سياست هاي دولت يازدهم بازار بسيار بزرگي براي فعاليت بخش خصوصي در ارتباطات و فناوري اطلاعات ايجاد شده است كه همه مي توانند از آن بهره برداري كنند.
دوايي مركزي اختصاص تسهيلات و حمايت هاي مالي از طريق وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي حمايت از استارت آپ ها را از ديگر گام هاي موثر دولت براي ايجاد اشتغال در بخش آي.سي.تي دانست.
به منظور ارتقا و توسعه كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور و توليد برنامه هاي نرم افزاري و ايجاد زمينه صدور خدمات فني و مهندسي در زمينه آي.سي.تي وجوهي از محل منابع داخلي شركتهاي وابسته به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تحت عنوان وجوه اداره شده تخصيص داده شده است.
وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در چارچوب ضوابط و مقررات موجود و براي حمايت از پروژه ها و طرح هاي توسعه اي اشتغال آفرين و يا صادرات كالا و خدمات بخش هاي خصوصي و تعاوني غير دولتي از محل اين منابع تسهيلاتي را به شركت‌هاي واجد شرايط اعطا مي‌كند.
دوايي مركزي خاطرنشان كرد: تسهيلات و وام وجوه اداره شده براي شركت هاي نوپا و توليدكنندگان نرم افزار در نظر گرفته شده است تا به عنوان محرك و مشوق مورد استفاده قرار گيرد تا در ضمن بتواند بخشي از مشكلاتي را كه جوانان در اين بخش با آنها درگير هستند، برطرف كند.
محمود واعظي وزيرارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در روزهاي اخير با اعلام اين كه سال گذشته 100 هزار شغل در بخش ICT ايجاد شده است، افزود: با توجه به سرمايه گذاري هاي انجام شده و آمادگي زير ساخت ها ، امروز به دنبال افزايش اشتغال در اين بخش هستيم.
واعظي با بيان اينكه تا پايان سال پهناي باند به حدود ۱۰ هزار گيگابيت بر ثانيه خواهد رسيد افزود: در ابتداي دولت كاربران اينترنت در سراسر كشور حدود ۳ ميليون و 500 هزار كاربر بود كه امروز به حدود ۳۸ ميليون كاربر رسيده است.
وي گفت:پهناي باند اينترنت كشور از ۶۲۴ گيگابيت بر ثانيه به بيش از ۴ هزار گيگابيت بر ثانيه افزايش پيدا كرده است.
وزيرارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اين كه جوانان ما در حال ساخت و برنامه نويسي برنامه هاي متنوع بومي هستند، ابراز اميدواري كرد در آينده نزديك اين برنامه ها نيازهاي كشور را برآورده كند.
اقتصام**2078**1561** خبرنگار:محمدمهدي بهرامي **انتشاردهنده: مژگان توانا
آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان در كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco