۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۴۹
کد خبر: 82380816
T T
۰ نفر
نخست وزیران عراق و اردن خط لوله انتقال نفت و گاز را طرحی راهبردی خواندند

بغداد-ایرنا-نخست وزیران عراق و اردن پس از پایان مذاكرات دو جانبه، در نشست خبری مشترك،خط لوله انتقال نفت و گاز از استان بصره در جنوب عراق به بندر عقبه در جنوب اردن را طرحی راهبردی برای دو كشور خواندند.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر اردن روز دوشنبه در این نشست خبری مشترك تاكید كرد كه طرح خط لوله انتقال نفت و گاز از طرح هایی است كه دو طرف توافق كردند كه تا نیمه سال 2017 اجرایی شود.
'هانی الملقی' نخست وزیر اردن یادآورشد كه طرح یادشده یكی از طرح های مهم بین دو كشور است.
نخست وزیر عراق نیز گفت: طرح خط لوله نفت و گاز بین عراق و اردن، طرحی راهبردی بوده كه قرار است در روزهای آینده پرونده كامل آن آماده شود.
«حیدر العبادی» تاكید كرد كه این طرح به شیوه سرمایه گذاری مشترك بین دو كشور اجرا می شود.
طرح خط لوله انتقال نفت و گاز عراق و اردن به طول یكهزار و 700 كیلومتر قرار بود با هزینه 18 میلیارد دلار در 2017 گشایش یابد، اما به دلیل یورش گروه تروریستی داعش در ژوئن 2014، این طرح دچار توقف شد.
براساس این طرح مقرر بود كه روزانه یك میلیون بشكه نفت از میادین چاه نفت در بصره به بندر عقبه انتقال داده شود كه 850 هزار بشكه از آن، برای پالایشگاه پتروشیمی اردن مورد استفاده قرار می گیرد و بیش از 100 میلیون مترمكعب در روز گاز، نیز از این لوله به اراضی اردن برای استفاده در تولید برق انتقال داده شود.
نخست وزیر اردن دراین جلسه از حصول توافق بر سر معافیت گمرگی كالاهای صادراتی اردن به عراق خبر داد و گفت كه تسهیل در پروازهای هوایی بین دو كشور و تسهیلات در عبور كالاها از گذرگاه های مرزی از دیگر توافقات انجام گرفته است.
هانی الملقی ابراز امیدواری كرد كه وزیران كشاورزی دو كشور تا ماه آینده میلادی در امان پایتخت اردن پیرامون یادداشت تفاهم همكاری به توافق رسیده و این یادداشت هرچه سریعتر اجرایی شود.
نخست وزیر عراق نیز گفت كه در نشست امروز (دوشنبه) پیرامون تسهیل در تردد شهروندان عراقی به اردن و همكاری در زمینه تبادل اطلاعات درباره قاچاقچیان پول و كالا توافق صورت گرفت.
وی توضیح داد: بغداد برای گشودن جاده راهبردی طریبیل در سریع ترین زمان ممكن جدی است هرچند تاخیر صورت گرفته ناشی از حساسیت بغداد برای حفاظت از كامیون دارانی است كه از این جاده عبور می كنند.
العبادی گفت كه دولت عراق تلاش دارد تا علاوه بر طریبیل، گذرگاه های جدیدی با اردن به منظور افزایش تبادلات تجاری فعال كند تا به این ترتیب حیاتی طبیعی به استان الانبار بازگردد و اهالی دو سوی مرز از منافع اقتصادی آن بهره شوند.
خاورم *4*353*1770*1010
انتشار دهنده:حسن معظمی