۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۵۳
کد خبر: 82383094
T T
۰ نفر

فونت های قرآنی امیر و استاد نیریزی رونمایی شد

۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۵۳
کد خبر: 82383094
فونت های قرآنی امیر و استاد نیریزی رونمایی شد

تهران - ایرنا - نرم افزارهای فونت قرآنی امیر و استاد نیریزی در سازمان دارالقرآن الكریم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا احمد زرنگار سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الكریم در مراسم رونمایی از این دو نرم افزار گفت: فونت «قرآن امیر» از سوی شركت گام الكترونیك تهیه شده و فونت نیریزی نیز توسط شركت نرم‌افزاری مریم ارائه ‌شده است.
ناصر آذرشب مدیرعامل شركت نرم افزاری مریم درباره فونت نیریزی گفت: این فونت نگارشی دقیق مطابق رسم المصحف است و خطوط قرآنی متنوع در آن به كار رفته است.
وی افزود: كم رنگ كردن حروف ناخوانا برای كمك به روانخوانی قرآن، رنگی كردن كل آیات یا اعراب و علائم، درج تذهیب و علائم، درج صفحات فهرست و دعای شروع و ختم قرآن، صفحه بندی 604 صفحه ای و 365 صفحه ای از دیگر مزایای این نرم افزار است.
آذرشب همچنین گفت: خط كودك قرآنی یكی از خط هایی است كه در این نرم افزار طراحی شده و به كودكان كمك می كند تا قرآن را به راحتی فراگیرند.
علی هاشمی مدیر طرح نرم افزاری قرآن نگار گفت: برنامه قرآن نگار برای كمك به حفظ و پاسداری از رسم الخط و خوشنویسی قرآن و به منظور نگارش قرآن طراحی شده و با كمك این سیستم امكان كتابت و چاپ مكانیزه قرآن با خط استادان خوشنویسی و با خطوط متنوع نسخ، ثلث و نستعلیق فراهم می شود.
وی با اشاره به برخی از ویژگی های این سامانه افزود: دغدغه اصلی دراین كار، رعایت اصول خوشنویسی با حفظ اصالت خط بوده، به گونه ای كه در طراحی فونت، فراتر از طرح های مرسوم، اقدام به آموزش خط اساتید خوشنویسی قرآن به نرم افزار می شود.
هاشمی همچنین گفت: در طراحی فونت، تمام قطعات خطی یك نسخه اصیل قرآن از ابتدا تا انتها و صفحه به صفحه و حتی سطر به سطر و كلمه به كلمه بررسی شده و با نسخه خطی تطبیق داده می شود.
وی بازآفرینی نسخه های خطی نفیس قرآن و افزودن خط های جدید را از ویژگی های این نرم افزار دانست و گفت: قرآن 604 صفحه ای به خط نیریزی و با رسم الخط مصوب مركز طبع و نشر قرآن در سال 94 توسط معاونت نظارت بر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن الكریم سفارش داده شده و به چاپ رسیده و ناشران می توانند از آن استفاده كنند.

** كارگروه های تخصصی در حوزه نشر و چاپ قرآن تشكیل شود
این رونمایی در ادامه دهمین نشست ناشران فعال قرآنی و با حضور ناشران و خوشنویسان قرآنی برگزار شد و مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الكریم ضمن جمع بندی مطالب ارائه شده از سوی ناشران و خوشنویسان در حوزه های مختلف چاپ و نشر از تشكیل چند كارگروه تخصصی در این زمینه خبر داد.
قره شیخلو گفت: چند كارگروه تخصصی ظرف 15 روز آینده در حوزه های مختلف همچون خطاطی، چاپ و فناوری با حضور كارشناسان این حوزه ها تشكیل شود و ضمن ارائه گزارش به یك جمع بندی رسیده و در قالب مصوبه ارائه شود.

** رهبر معظم انقلاب درباره رسم المصحف نظری ندادند
وی درباره خط ایرانی و استفاده از هنر خطاطان ایرانی مطالبی را بیان كرد و گفت: ما درباره كتابت قرآن بحثی نداریم و در نهم دی كه با همراهی هیات امنای سازمان و برخی قاریان خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم، از ایشان درباره رسم المصحف پرسیده شد كه فرمود «من روی این موضوع ورودی نداشتم و یك بحث كارشناسی است» و خواستار حل این مساله شدند.
رئیس سازمان دارالقرآن الكریم تشكیل كارگروهی در این زمینه را تاثیرگذار دانست و گفت: باید كاری كنیم كه انس و رابطه مردم با قرآن بیشتر شود و برای من به عنوان یك معلم قرآن، دردآور است كه افراد تحصیلكرده و كسانی كه از آنان انتظار داریم، قادر به خواندن قرآن نیستند.
وی علت اصلی این مشكل را نبودن قرائت قرآن به عنوان یك اصل ثابت در زندگی افراد دانست و گفت: هدف ما این است كه فرهنگ قرآن در جامعه گسترده شود كه راه ورود آن، انس با قرآن است و سیره بزرگان نیز تاكید بر تلاوت قرآن دارند.
فراهنگ**1003**1823 خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: طاهره نبی اللهی
۰ نفر