۲۹ دی ۱۳۹۵، ۹:۳۴
کد خبر: 82391574
T T
۰ نفر

دامپزشكي از طرح تحول نظام سلامت بي بهره است

۲۹ دی ۱۳۹۵، ۹:۳۴
کد خبر: 82391574
دامپزشكي از طرح تحول نظام سلامت بي بهره است

همدان- ايرنا- رييس سازمان نظام دامپزشكي كشور گفت: نظام دامپزشكي از اجراي طرح مهم و اثر گذار تحول نظام سلامت بهره اي نبرده است.

محمدرضا صفري روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در زنجيره توليد غذا بيش از 70 درصد بيماريها منشا غذايي دارد و دامپزشكي از اركان مهم سلامت است اما تاكنون نتوانستيم از طرح تحول نظام سلامت در دامپزشكي استفاده كنيم.
وي با بيان اينكه در بخش دامپزشكي منابع كافي براي پيشگيري از بيماري قابل انتقال بين انسان و حيوان وجود ندارد افزود: در صورتي كه طرح تحول نظام سلامت در حوزه دامپزشكي عملياتي شود و بودجه هاي بيشتري به اين بخش تخصيص يابد بسياري از خسارت ها كاهش مي يابد.
وي افزود: بيش از 35 هزار نفر در كشور عضو سازمان نظام دامپزشكي هستند كه 16 هزار نفر آن دامپزشك و مابقي تحصيلكرده هاي وابسته به اين رشته هستند و اين نظام از نهادهاي مردم محور محسوب مي شود.
وي با بيان اينكه كنترل بهداشت و سلامت و فرآورده هاي خام از برنامه هاي راهبردي نظام دامپزشكي در كشور است افزود: نقش دامپزشكي به منظور نظارت بر بيماري هاي مشترك انسان و دام در حوزه سلامت تعيين كننده است.
صفري با اشاره به اينكه سازمان نظام دامپزشكي با ارايه برنامه هاي راهبردي، نقش اساسي در حضور محصولات دامي كشور براي ورود به بازارهاي جهاني دارد، ادامه داد: توليد دانش در حوزه دامپزشكي و افزايش سلامت غذايي از برنامه هاي اساسي نظام دامپزشكي كشور است.
رئيس نظام دامپزشكي كشور با بيان اينكه تحولات بنيادي در مديريت دامپزشكي كشور در حال شكل گيري بوده و تحولات در 2 بخش عملياتي شامل مايه كوبي و بخش مديريت است افزود: واگذاري برخي امور به مردم مي تواند عملكرد بهتري در مقايسه با بخش دولتي داشته باشد و دامپزشكي در راستاي اين هدف برنامه ريزي مي كند.
صفري بيان كرد: از سال 92 كه صدور پروانه بهداشتي توسط نظام دامپزشكي اجرا مي شود تا كنون 45 هزار پروانه بهداشتي موافقت اصولي و تاسيس صادر شده كه 11 هزار پروانه صادر شده از ابتداي سال جاري تاكنون بوده است.
وي با بيان اينكه نظارت فني به واحدهاي توليدي در ابتلا بيماري به انسان جلوگيري مي كند افزود: قطع وابستگي مالي ناظرين فني بهداشتي به كارفرما از برنامه هاي نظام دامپزشكي است كه با جديت دنبال مي شود و يك مطالبه مردمي است.
وي تصريح كرد: ماده 44 قانون ششم توسعه كه هفته قبل مصوب شد كه در طول زنجيره توليد و عرضه فراورده هاي خام دامي چنانچه خسارتي از ناحيه توليد محصول ناسالم متوجه مصرف كننده شود هر كدام از زنجيره كه مقصر باشد بايد پاسخگو باشد كه تاييد اين امر به عهده دامپزشكي است.
وي گفت: مسول فني بهداشتي هم در صورت مسئول بودن بايد پاسخگو به اين امر باشد و چنين مسوولي بايد استقلال راي داشته باشد كه آيين نامه بعد از تصويب قانون تهيه مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه در حوزه تخصصي دكتري دامپزشكي دكتر دامپزشك بيكار نداريم افزود: اما در رده هاي ديگر حجم بيكاري فراوان است چرا كه پذيرش دانشجو بر اساس نياز بازار نبوده است.
وي تصريح كرد: امروز دانشگاه ها با توجه به نياز واقعي پذيرش ندارد و هدف دانشگاه ها پركردن صندلي هاي خالي است و اين موجب شده ضريب امنيت شغلي و درآمدها كاهش پيدا كند.
وي همچنين با بيان اينكه همدان يكي از استانهايي است كه الگوي مناسبي براي حضور ناظرين فني در رستوران ها است ادامه داد: در استان همدان هزار نفر عضو نظام دامپزشكي هستند و 160 نفر در بخش دولتي فعاليت دارند.
صفري افزود: از سال 89 ناظرين فني بهداشتي در مكانهاي طبخ غذا مستقر شده است و 93 نفر از همكاران در اين بخش فعاليت مي كنند.
وي تصريح كرد: همدان تنها استاني است كه مي توان با خيال راحت در رستورانها غذا تهيه كرد چون ناظرين فني و بهداشتي مستقر هستند و اين يك اتفاق مهم كشوري مطرح مي شود.
7523/6993
خبرنگار: مرضيه بختياري*انتشار : اكبر بهاروند