۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴
کد خبر: 82394186
T T
۰ نفر
رشد 20 درصدی ارزش صادرات گروه برق و الكترونیك در هشت ماه امسال

تهران- ایرنا- صدور كالاهای زیرگروه برق و الكترونیك در دوره هشت ماهه امسال به سبب تسهیل تجارت بین المللی ناشی از توافق هسته ای و رفع مشكلات صادراتی، به 24 هزار و 400 تن و ارزش 200 میلیون و 700 دلار رسید كه نسبت به دوره مشابه پارسال 20 درصد افزایش ارزش نشان می دهد.

بررسی خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اطلاعات و جداول آماری منتشر شده سازمان توسعه تجارت ایران نشان می دهد با وجود رشد ارزش صادرات كالا در زیرگروه برق و الكترونیك، از نظر وزنی كاهش 24.9 درصدی رخ داده است.
زیرگروه های برق و الكترونیك انواع سیم و كابل، تابلو و تجهیزات برق صنعتی، انواع سوئیچ، تجهیزات مخابراتی و الكترونیكی، انواع لوستر، چراغ و لوازم روشنایی را دربرمی گیرد.

** انواع لوستر، چراغ و لوازم روشنایی
در هشت ماهه امسال دو میلیون و یكصد هزار دلار انواع لوستر، چراغ و لوازم روشنایی صادر شد كه نسبت به دوره مشابه پارسال از نظر ارزش و وزن به ترتیب 48 و 25 درصد كاهش نشان می دهد.
پنج بازار هدف صادرات كشور ما در این بخش عراق، امارات، جمهوری آذربایجان، افغانستان و ارمنستان بودند.
دست اندركاران این بخش بر این باورند كه واردات بی رویه چراغ های بی كیفیت، مهمترین دلیل حجم ناكافی صادرات است؛ زیرا تولید داخل را تضعیف می كند و انگیزه را از تولیدكنندگان می گیرد.

** عراق؛ نخستین متقاضی لوستر، چراغ و لوازم روشنایی ایران
بررسی ها نشان می دهد پارسال عراق با واردات سه میلیون دلاری، شریك نخست ایران برای جذب تولیدات لوستر، چراغ و لوازم روشنایی بود و پس از آن، امارات با یك میلیون دلار واردات قرار گرفت.
جمهوری آذربایجان با واردات 210 هزار دلاری و افغانستان با سهم 180 هزار دلاری از این بازار بیشترین سهم را بین دیگر واردكنندگان داشتند.

** ارزیابی بازار صادرات تجهیزات مخابراتی و الكترونیكی
اطلاعات سازمان توسعه تجارت ایران نشان می دهد در هشت ماهه امسال هشت میلیون و 700 هزار دلار انواع سوئیچ، تجهیزات مخابراتی و الكترونیكی به وزن 6 تن به بازارهای هدف صادر شد كه اوگاندا با جذب پنج میلیون دلاری در جایگاه نخست قرار گرفت
عراق با یك میلیون و 100 هزار دلار و چین با 700 هزار دلار رده های بعدی را از آن خود كردند.
افغانستان با واردات 460 هزار دلار و اندونزی با جذب 310 هزار دلار از این كالاها، جزو بازارهای صادراتی ایران بودند.

** بازارهای صادراتی سیم، كابل و انواع تجهیزات برق صنعتی
آمارها در زمینه بازار عمده صادرات سیم، كابل و انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی نشان می دهد افغانستان در دوره هشت ماهه امسال با واردات 60 میلیون دلار سیم و كابل بیشترین سهم در این بخش را به خود اختصاص داد كه نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش 46 درصدی را نشان می دهد.
عراق در این مدت با جذب 48 میلیون دلار در مقایسه با هشت ماهه پارسال، افزایش 118 درصدی را ثبت كرد.
همچنین سوریه با واردات هفت میلیون و 600 هزار دلاری خود، رشد 887 درصدی را نسبت به سال 1394 رقم زد.
تركمنستان با واردات 970 هزار دلار و عمان با جذب 870 هزار دلار از دیگر واردكنندگان انواع سیم و كابل ایران در دوره این گزارش بودند.

** پنج بازار انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی
بررسی جدول واردكنندگان عمده انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی ایران در دوره این گزارش نشان می دهد عراق، افغانستان، سوریه، آفریقای جنوبی و سودان از مشتریان كشور ما در این بخش به شمار می روند.
عراق در هشت ماهه امسال 30 میلیون دلار از این كالاها را وارد كرد كه نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش 53 درصدی دارد.
افغانستان با جذب پنج میلیون و 600 هزار دلار از تولیدات ایرانی این بخش، رشد واردات 55 درصدی را در مقایسه با هشت ماهه پارسال(منتهی به آبان ماه) تجربه كرد.
سوریه نیز با واردات چهار میلیون و 200 هزار دلار، از انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی ایران استقبال كرد.
در دوره این گزارش آفریقای جنوبی با واردات چهار میلیون و 900 هزار دلاری در هشت ماهه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش 48 درصدی را ثبت كرد.
سودان نیز یك میلیون و 900 هزار دلار از این كالاها را جذب كرد كه در مقایسه با دوره مشابه پارسال رشد 58 درصدی دارد.

** سهم واردكنندگان سیم و كابل- تابلو و تجهیزات برق صنعتی ایران
براساس آمارهای صادراتی در دوره هشت ماهه امسال، از كل سیم و كابل صادر شده 84.7 درصد به مقصد افغانستان، عراق، سوریه، تركمنستان و عمان فرستاده شد.
همچنین عراق، افغانستان، سوریه، آفریقای جنوبی و سودان در مجموع 90 درصد كل تابلو و تجهیزات برق صنعتی صادراتی ایران را جذب كردند.

** مشكلات تولید و صادرات گروه برق و الكترونیك
بررسی های كارشناسی و دیدگاه های فعالان این بخش نشان می دهد سختی رقابت با تولیدكنندگان چینی و تركیه ای به لحاظ قیمت و تنوع تولیدات برای ماندگاری در بازارهای موجود و نفوذ به بازارهای جدید صادراتی از مشكلات این عرصه به شمار می رود.
فقدان برندهای معتبر شركت های تولیدی و صادراتی و نیز تعامل اندك با صاحبان برندهای جهانی از دیگر دغدغه های این بخش است.
مشكلات ناشی از رشد قیمت مواد اولیه به دلیل افزایش نرخ ارز و پیامدهای ناشی از تحریم های بین المللی در اجرای طرح های مخابراتی و الكترونیكی در خارج از كشور تاثیر بسیاری بر صدور محصولات و كالاهای این گروه گذاشت كه البته در پی اجرای توافق برجام (بیست و هفتم دی ماه پارسال) شرایط رو به بهبود پیش بینی می شود.
مساله دریافت نكردن مطالبات شركت ها از وزارت نیرو، تخصیص نیافتن كمك های بانك توسعه صادرات ایران برای تامین مالی (فاینانس)، مشكل بودن دریافت تسهیلات ریالی از بانك ها و اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه ها به طور ناقص، روی قیمت تمام شده محصول نهایی و غیررقابتی شدن تولید در همسنجی با محصولات مشابه خارجی در سایر بازارهای هدف تاثیر مستقیم گذاشته است.
فقدان زیرساخت ها و تجهیزات مناسب با تجارت خارجی ایران و مشكل های رایج در بندرها برای بارگیری، انبار، انتقال و... نیز مانعی بر سر راه سرعت گرفتن فرآیند صادرات به شمار می رود.

** پیشنهادها و راهكارهای اجرایی
كارشناسان سازمان توسعه تجارت ایران و فعالان عرصه گروه برق و الكترونیك بر این باورند كه برای رویارویی با رقیبان بزرگ در كشورهای هدف و سایر بازارهای برون مرزی باید به سوی ارتقای كیفیت محصولات، كاهش قیمت تمام شده و تقویت زیرساخت های توسعه صادرات مانند تسهیل سازی شركت در نمایشگاه های تخصصی و سایر رویدادهای بین المللی در داخل و خارج از كشور حركت كرد.
همچنین كنترل مبادی ورودی برای جلوگیری از ورود مواد اولیه نامرغوب و فاقد استانداردهای بین المللی، تسریع شركت توزیع و توانیر برای پرداخت مطالبات تولیدكنندگان، بازنگری و تعدیل ضرایب مالیاتی، اختصاص بخشودگی مالیاتی برای واحدهای واجد شرایط، اعطای تسهیلات كم بهره بانكی به بخش صنعت، توسعه و تجهیز زیرساخت های بندری برای سهولت در بارگیری، تخلیه،... و سرعت بخشی به ترخیص كالا در گمرك از دیگر راهكارهای تقویت صادرات در این بخش است.
سازماندهی بخش های بازرگانی فعال در سفارتخانه ها و دفترهای نمایندگی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در كشورهای هدف نیز ابزاری را برای یاریگری دیپلماسی به اقتصاد و تجارت كشور در اختیار قرار می دهد.
همه این راهكارها در بندهای گوناگون سیاست های ابلاغ شده رهبر معظم انقلاب برای تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین شیوه نامه های صادر شده دولت یازدهم برای پیاده سازی این سیاست ها در بخش های صنعتی- تجاری گنجانده شده است.
اقتصام**1559**1961** گزارشگر: حسین عضدی فسا** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر