۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82398165
T T
۰ نفر

طرح قانونی منع لغو تحریم های روسیه مانع ترامپ

۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82398165
طرح قانونی منع لغو تحریم های روسیه مانع ترامپ

مسكو - ایرنا - انجام اقدام های لازم برای ممانعت از لغو تحریم ها علیه روسیه كه پیش از این دونالد ترامپ امكان آن را مطرح كرده بود، در دستور كار گروهی از سناتورهای جمهوریخواه و دمكرات آمریكا قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، رسانه های روسی از جمله خبرگزاری روسیا سگودنیا، روزنامه نزاویسیمایا گازتا و تارنمای لنتارو روز دوشنبه با اعلام این خبر، نوشتند: گروهی از سناتورهای جمهوریخواه و دمكرات تصمیم دارند، برای ممانعت از لغو تحریم های ضدروسی توسط دونالد ترامپ در كنگره قانون تصویب كنند.
بنا به این گزارش ها، سناتورها یك طرح قانونی تنظیم كرده اند كه امكان لغو تحریم های ضدروسی چهار ساله مرتبط با اوضاع اوكراین را از رئیس جمهوری آمریكا می گیرد.
چاك شامر سناتور دمكرات كه یكی از دست اندركان اصلی این اقدام است، هفته آینده همراه سناتور بن كاردین متن تهیه شده را به كنگره آمریكا ارئه می دهد كه با حمایت سناتور جان مك كین و لیندسی گراهام تدوین شده است.
این سناتورها و حامیان آنان شامل هر دو حزب جمهوریخواه و دمكرات می شوند.
شامر در این باره گفته است: لغو تحریم ها به روس ها این پیام را می دهد كه به مداخله در انتخابات آمریكا و دیگر اقدام های نامطلوب ادامه دهند.
ترامپ در دوره مبارزات انتخاباتی در ماههای اخیر بارها بر لزوم ازسرگیری همكاری ها با روسیه و رفع اختلاف ها در روابط دوجانبه كه بر اثر تحریم ها تیره شده، تاكید كرده است.
اما بزرگ ترین مانع ترامپ برای گرم گردن روابط مسكو و واشنگتن، فعالیت سازمان یافته گروههای پرقدرت ضدروسی در مجلس سنا و نمایندگان آمریكا است كه جمهوریخواهان هم حزبی ترامپ در هر دو نهاد قانونگذاری اكثریت دارند و همچنین برای اقدام علیه روسیه از حمایت همتایان دمكرات خود برخوردارند.
سرشناس ترین چهره ضدروسی بین جمهوریخواهان كه فعالیت های خود را پیش از روی كار آمدن دولت ترامپ افزایش داده، مك كین رئیس كمیته نیروهای مسلح آمریكا است كه تندترین دیدگاهها علیه روسیه را دارد.
وی اوایل ماه جاری در جریان سفر ضدروسی خود به گرجستان، اوكراین و استونی اعلام كرد: برای اعمال تحریم های سخت تر علیه روسیه تلاش های بیشتری خواهیم كرد.
روابط واشنگتن و مسكو از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریكا نزدیك و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیك و اوضاع سوریه تیره شده است.
از سوی دیگر، آمریكا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوكراین و كمك به مخالفان دولت این كشور، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع كرده اند كه واكنش متقابل مسكو را در پی داشته است.
اكنون راهیابی ترامپ به كاخ سفید می تواند امیدها برای احیای روابط روسیه و آمریكا را كه به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده است، افزایش دهد.
ویتالی چوركین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل به تازگی اعلام كرد: روابط مسكو و واشنگتن به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع كلی بسیار بد و بدترین از سال 1973 (شوروی) است.
اروپام 391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا