۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۳۳
کد خبر: 82399889
T T
۰ نفر
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری: از سال 96 به بعد شاهد رشد اقتصادی خوبی خواهیم بود

تهران- ایرنا- مشاور اقتصادی رییس جمهوری گفت: از سال 96 به بعد ضمن افزایش درآمد كشور، شاهد رشد خوبی خواهیم بود كه می تواند مساله اشتغال را حل كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مسعود نیلی روز سه شنبه در ششمین همایش «سیاست های پولی و چالش های بانكداری و تولید» در موسسه عالی بانكداری افزود: از سال آینده به بعد، درآمد كشور به نسبت سال های پیش در حال افزایش خواهد بود اما شكاف درآمدی ماندگاری را نیز رقم خواهد زد.
وی ادامه داد: اگر تورم تك رقمی را از دست دهیم، رشد اقتصادی در مسیر پایین حركت خواهد كرد.
نیلی افزود: تورم تك رقمی با چالش حجم بالای نقدینگی از درون نظام بانكی ایران و نیز اصلاح نظام بانكی روبروست؛ لذا باید به اصلاح نظام بانكی اقدام كنیم.
نیلی تاكید كرد: فشار دیگر، نقدینگی بودجه دولت است كه باید با تاكید بر برون گرایی اقتصاد آن را اصلاح كنیم و اگر این كار انجام نشود و دوباره به تورم بالا برسیم، رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
مشاور رییس جمهوری تاكید كرد: برونگرایی در اقتصاد می تواند نقدینگی بالا را به سمت كمك به عرضه اقتصاد هدایت كند و نگذارد تا حجم بالای نقدینگی تورم زایی بالایی داشته باشد.
وی با ارایه آماری از شاخص های اقتصاد كلان كشور از دهه 80 خورشیدی به بعد گفت: سرانه كشور به قیمت ثابت سال 1383، نشان می دهد تا سال 1386، روند به نسبت خوبی را شروع كرده بودیم؛ به گونه ای كه رشدهای اقتصادی مناسبی حاكم بود، اما از سال 1386 به بعد، این روند با كاهش مواجه شده است.
مشاور اقتصادی رییس جمهوری افزود: پس از سال 1386، اقتصاد وارد دوره رشد پایین شد و نقطه شكست كاهش نرخ رشد اقتصادی كشور از سال 1387 شروع شد و در سال 1391 به رشد منفی رسیدیم و این روند ادامه یافت.
نیلی گفت: در فاصله سال های 1387 تا 1390 نیز، درآمدهای ارزی كشور 535 میلیارد دلار به قیمت ثابت سال 1394 بوده است؛ بنابراین مشكل منابع وجود نداشته كه منجر به كاهش رشد شود.
رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی خاطرنشان ساخت: در دوران تحریمها، این رشد اقتصادی حتی منفی نیز شد اما بدون اینكه سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز داشته باشیم، رشد برای امسال و حتی سال96 حاصل خواهد شد، اما از سال آینده به بعد، این مهمترین پرسش پیش روی اقتصاد كشور است كه كدامیك از برنامه ها در آینده اقتصاد ایران تحقق خواهد یافت.
وی، گفت: یك برنامه این است كه مسیری را كه در سال های پیش از 1387 داشتیم، ادامه داده و رشد متوسط 5.3 درصد را داشته باشیم؛ در سال 1404 كشور به رشد تولید ناخالص داخلی سرانه 11.5 درصدی نیاز دارد كه در اقتصاد ما باید رخ دهد.
نیلی اظهار داشت: رشد تولید ناخالص سرانه حدود یك درصد و رشد اقتصادی 2 تا 2.5 درصد، بیشتر سازگار با مسیری است كه ما از سال 1387 به بعد داشته ایم، البته این سناریوی خوبی برای آینده كشور نیست و اگر قرار باشد در این مسیر حركت كنیم برای ما مساله ساز خواهد شد.
مشاور اقتصادی رییس جمهوری یادآورشد: در 15 سال گذشته، كشور با سه شوك مواجه بوده است؛ نخستین آن وفور درآمدهای نفتی است كه در دهه 1380 رخ داد و باعث شد درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفتی كشور در یك دهه، 4.7 برابر رشد داشته است. شوك دوم تحریم و اثرات به جای مانده از آن است و البته شوك اخیر قیمت نفت در سال گذشته كه 57 درصد درآمدهای نفتی كشور را در این سال نسبت به سال پیش از آن كاهش داد را نیز نباید فراموش كرد.
نیلی ادامه داد: سه شوك «وفور درآمدهای نفتی در نیمه دوم دهه 50، شوك سیاسی انقلاب اسلامی و پس از آن جنگ و در نهایت شوك كاهش قیمت نفت در فاصله سال های 1365 تا 1367 نیز مانند همین شوك های سه گانه یادشده است. البته شوك كاهش قیمت نفت در سال گذشته، اكنون در حال جذب شدن در اقتصاد است كه باید آثار و شیوه چگونگی جذب آن را نیز بررسی كرد.
وی افزود: تا پیش از وفور درآمدهای نفتی نیمه دهه 50، رشد بدون نفت ما 10 درصد بوده كه با رخ دادن شوك نفتی، رشد تولید ناخالص داخلی كوتاه مدت منجر شد و ما را به شوك دوم هدایت كرد؛ وقتی از سه شوك خارج شدیم، رشد تولید ناخالص داخلی را به 3.2 درصد بدون نفت رساند.
نیلی در ادامه به اصلاحات ساختاری برنامه سوم توسعه نیز اشاره كرد و گفت: منابع ارزی نفتی نیز به اندازه ای نبود كه شوك ایجاد كند و پس از آن، وارد رونق درآمدهای نفتی شدیم.
اقتصام ** 2025** 2023** خبرنگار: لیلا جودی ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر