۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۰۰
کد خبر: 82399952
T T
۰ نفر
خبر خوش براي ملايريها/ با حمايت دولت ثبت ملي مبل و منبت ملاير كليد خورد

ملاير- ايرنا- نماينده مردم ملاير در مجلس دهم گفت: به دنبال حضور رئيس و معاونان سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي كشور در ابتداي امسال در اين شهرستان و با پيگيري هاي مستمر، ثبت ملي مبل و منبت ملاير در دستور كار قرار گرفت.

حجت الاسلام احد آزادي خواه روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: به اين منظور روز گذشته با دستور استاندار همدان و مدير كل ميراث فرهنگي استان، اقدامات لازم براي ثبت ملي مبل و منبت ملاير آغاز شد.
وي افزود: در اين راستا در نامه اي به معاون اول رئيس جمهوري مقرر شد از محل اقتصاد مقاومتي ثبت ملي مبل و منبت ملاير انجام شود.
وي با بيان اينكه ثبت ملي مبل و منبت ملاير حداقل خدمت به صنايع دستي اين شهرستان است، بيان كرد: در شرايط سخت كنوني كه جوانان با كمترين تسهيلات مشغول به فعاليت در حوزه مبل و منبت هستند، اين يك اشتغال مولد، پاك و بي حاشيه براي دولت است كه نياز به حمايت جدي دارد.
حجت الاسلام آزادي خواه با اشاره به نقش مهم دولت در بهبود وضعيت صنعت مبل و منبت ملاير گفت: با توجه به اينكه صادرات يكي از اركان اقتصاد مقاومتي است، مبل و منبت مي تواند براي صنعت داخل و خارج از كشور نقش تعيين كننده اي داشته باشد.
وي تبليغات، اطلاع رساني، بازاريابي و ارايه تسهيلات كم بهره به فعالان حوزه صنعت مبل و منبت ملاير را از مهمترين اركان براي توسعه اين صنعت برشمرد و افزود: ما هنوز در حوزه تبليغات اين صنعت ضعف داريم و درصد بالايي از مردم هنوز از ظرفيت مبل و منبت ملاير اطلاع ندارند.
عضو كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: در صنايع دستي بويژه مبل و منبت به ازاي هر شغل 200 ميليون ريال تسهيلات نياز است كه ابزار و امكانات اوليه در اختيار جوانان جوياي كار قرار گيرد، اينجاست كه حمايت دولت بسيار شايسته است.
وي ادامه داد: طبق گزارش هاي اداره ميراث فرهنگي، در حال حاضر بيش از چهار هزار كارگاه مبل و منبت در اين شهرستان وجود دارد كه در هر كارگاه بين دو تا سه نفر مشغول به فعاليت در اين حرفه هستند و با كمترين حمايت آنها بيش از هشت هزار شغل ايجاد شده است.
نماينده مردم ملاير در خانه ملت بيان كرد: با حمايت هاي دولت، استاندار همدان، مسئولان مربوطه و استفاده از ظرفيت مردمي در حوزه صنايع دستي، به طور قطع مي توانيم يك سوم معضل بيكاري در شهرستان ملاير را حل كنيم.
وي يادآور شد: از حدود سه هزار كارگاه مبل و منبتي كه در ملاير بدون مجوز هستند، اگر مورد حمايت بيمه اي و زير پوشش آموزش هاي فني و حرفه اي قرار گيرند، به طور ميانگين حدود 6 هزار شغل ايجاد خواهد شد.
حجت الاسلام آزادي خواه خواستار حمايت جدي استاندار همدان و مسئولان مربوطه براي ايجاد بازارچه دائمي با 80 واحد در شهرك حاجي آباد طبق وعده هاي قبلي شد و گفت: با اين اقدام شهرك حاجي آباد يك شهرك تخصصي شده و نيازي به تسهيلات كلان ندارد.
نماينده مردم ملاير در مجلس دهم همچنين اظهار كرد: اگر سه حوزه صنايع دستي، كشاورزي و گردشگري ملاير تقويت شود، به طور قطع تحول ايجاد خواهد كرد و ديگر نيازي به صنايع سنگين نداريم.
در حال حاضر بيش از چهار هزار كارگاه توليد مبل و منبت در ملاير وجود دارد كه بيش از هشت هزار نفر در اين صنعت مشغول به فعاليت هستند.
ملاير توليد كننده 60 درصد مبلمان كشور است و حدود 90 درصد از مبلمان توليدي اين شهرستان در خارج از استان به فروش مي رسد.
اين شهرستان قطب توليد مبل و منبت استان همدان و كشور است و داراي يك شهرك صنعتي مبل و منبت حاجي آباد ملاير و روستاي هدف گردشگري دهنو آورزمان در حوزه مبل و منبت است.
شهرستان ملاير با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
7528/6993
خبرنگار: معصومه موسوي*انتشار دهنده:اكبر بهاروند