دريا در سياست كلان برنامه ششم توسعه مغفول ماند /تاكيد دولت لايروبي آبراه اروند با همكاري كشور عراق

آبادان - ايرنا - دبير ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنيان دريايي گفت: در سياست هاي كلان برنامه ششم توسعه به حوزه دريا توجه جدي نشده است.

به گزارش ايرنا محمدسعيد سيف چهارشنبه در دومين همايش ملي توسعه پايدار دريا محور در سالن آمفي تئاتر دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر، با بيان اين كه نماينده شهرهاي ساحلي نسبت به سياست هاي كلان برنامه ششم توسعه در حوزه دريا پي گيري كنند، گفت: در تصويب برنامه توسعه ششم به شهرهايي چون خرمشهر، بوشهر و بندرعباس توجه جدي در حوزه دريا نشده و سياست هاي اين حوزه پررنگ تر مي توانست باشد.
وي جايگاه استراتژيك كشور ايران اسلامي نسبت به جمعيت 400 ميليوني كشورهاي آسيايي ميانه را مهم دانست و گفت: موقعيت و جايگاه استراتژيك كشور ايران اسلامي نسبت به جمعيت 400 ميليوني كشورهاي آسياي ميانه كه به دريا راه ندارند، و از طريق ايران مي توان به صورت مستقيم به سواحل درياي عمان و به دنيا وصل شوند، مي تواند يكي از موضوع هاي اساسي توسعه دريايي كشور محسوب شود.
سيف، حمل و نقل دريايي را در مقايسه با حمل و نقل ريلي و هوايي ارزشمند خواند و گفت: حمل و نقل دريايي در دنيا رو به افزايش است و رشد حمل و نقل دريايي دو برابر رشد اقتصادي دنياست يعني اگر رشد اقتصادي دنيا 2 درصد باشد رشد حمل و نقل دريايي چهار درصد است.
دبير ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنيان دريايي، شناورها و كشتي سازي را به عنوان موضوع اصلي دريا دانست و گفت: در حوزه نفت و گاز و شيلات به انواع شناورها نياز داريم و اين صنعت بيشتر در كشور چين، كره و ژاپن متمركز شده و بيشترين سهم بازار اين كشورها دارند اما نمي تواند آخر خط براي ما باشد و بايد در اين صنعت فعاليت داشته باشيم.
سيف گفت: ساخت كشتي در داخل كشور مي تواند سالانه سه هزار فرصت شغلي ايجاد كند و طبيعتا موضوع اشتغال براي ما موضوع اساسي طي سال هاي اخير بوده است.

** 98 درصد آبهاي دنيا در درياهاست
دبير ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنيان دريايي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه 98 درصد آب دنيا را آبهاي شور درياها شامل مي شود، گفت: پيش بيني مي شود در سال 2040 منابع آب شيرين در كشورهايي همچون ايران با كمبود شديد مواجه شود و ضرورت دارد كه از آب دريا استفاده شود.
سيف اظهار داشت: در برنامه هاي دولت هاي مختلف و در مجلس شوراي اسلامي بر پنج هدف راهبردي همچون امنيت دريايي و سواحل دريايي تاكيد شده است.

** نقش دريا در حمل و نقل كالا
دبير ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنيان دريايي در ادامه با بيان اينكه بيش از 90 درصد حمل و نقل كالا از طريق دريا انجام مي شود، گفت: با توجه به توسعه فعاليت هاي شيلاتي، توسعه منابع نفت و گاز دريايي در خليج فارس، توسعه ترانزيتي حمل و نقل كالا و امكانات كشور از طريق دريا حمل و نقل مي شود.
سيف اظهار داشت:از آنجا كه بخشي از حجم جمعيتي كشور در كوير سكونت دارند و مديريت آن امكان پذير نيست لذا در سال هاي آينده بايد مراكز جمعيتي و شهرهاي جديد در كنار سواحل شكل گيرند.
وي شمار شناورهاي ثبت شده در كشور را 30 هزار فروند عنوان كرد و گفت: به رغم اين كه در 10 سال گذشته رشد اقتصادي سه درصد بوده اما متوسط رشد ناوگان بيش از 6 درصد بوده است و پيش بيني مي شود در سال هاي آينده رشد اقتصادي به پنج درصد برسد لذا رشد حمل و نقل دريايي نيز به حدود 12 درصد خواهد رسيد، لذا بايد پاسخگوي اين موضوع باشيم و برنامه ريزي كنيم.

** ايران جزو 10 كشور برتر دنيا
دبير ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنيان دريايي با بيان اينكه كشور ايران از نظر رشد علمي با موضوع دريا جزو 10 كشور برتر است،گفت: رتبه علمي ايران بين كشورهاي 9 است و از كشورهاي صاحب نام مانند ايتاليا، هلند و روسيه بالاتر قرار گرفته ولي اين كشورها از همان مقدار اندك علم و دانشي كه در زمينه دريا دارند، چندين برابر كشور ايران منافع كسب مي كنند.
سيف افزود: اگر بخواهيم از اين علم و فناوري ، اشتغال ايجاد كنيم بايد يك برنامه ريزي مدون داشته باشيم.
وي در بخشي ديگر به مشكلات صنايع دريايي كشور اشاره كرد و گفت: اهداف راهبردي و كلان صنايع كشور معلوم نيست و برنامه اجرايي مشخصي ندارند و براي رفع ايراد آنها بايد آسيب شناسي شود.
** در آمد ساخت شناور و سكوهاي فراساحلي
دبير ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنيان دريايي گفت: مطالعات وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت و بازار دريايي در ساخت انواع شناورهاي و سكوهاي فراساحلي و شركت هاي كشتي سازي و سازمان بنادر و دريانوردي سالانه 4.8 ميليارد دلار درآمد پيش بيني كرده كه در سال 1404 مجموعا به 38 ميليارد دلار خواهد بود.
سيف گفت: متاسفانه به رغم ساخت شناورها در حوزه رودخانه كارون و خرمشهر در يكي دو سال گذشته از كشور امارات شناور خريداري و وارد كشور شده است.

** 860 ميليارد ريال براي خارج سازي مغروقه ها
معاون استاندار و فرماندار ويژه خرمشهر نيز در اين همايش ميزان اعتبار اختصاص يافته براي پاكسازي و خارج سازي مغروقه هاي باقي مانده از جنگ تحميلي آبراه اروند را 860 ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: دولت تدبير و اميد مصمم است لايروبي آبراه اروند را با همكاري كشور عراق به سرانجام برساند.
ولي اله حياتي فعاليت پنج واحد صنعت كشتي سازي در خرمشهر را يادآور شد و گفت: يكي از صنايع دريايي كشتي سازي خرمشهر در دهه مبارك فجر با حضور معاون اول رئيس جمهوري كشتي كاتاماران ساخت شركت كشتي سازي اروندان را آب اندازي مي كند.
وي گفت:مجتمع پرورش ماهي شهيد احمديان خرمشهر با صادرات بيش از 150 ميليارد ريال از مرز شلمچه بيش از يكهزار و 500 فرصت شغلي ايجاد كرده است.
حياتي اروندرود را يك شاهرگ اقتصادي براي كشور عراق و ايران دانست و گفت: با لايروبي اين آبراه رونق اقتصادي دو كشور رشد قابل توجهي خواهد داشت.
به گزارش ايرنا دومين همايش ملي توسعه پايدار دريا محور با حضور مسئولان كشوري و استاني و اساتيد دانشگاه علوم و فنون دريايي بصره كشور عراق به مدت 2 روز چهارشنبه و پنجشنبه در سالن آمفي تئاتر دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر برگزار مي شود.
شبك **7100/6068**1917** خبرنگار:كميله حجازي**انتشار دهنده:سيد محمد باقر نوربخش
۰ نفر