۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹
کد خبر: 82402600
T T
۰ نفر

ابتكار: شناسنامه ام حراج

۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹
کد خبر: 82402600
ابتكار: شناسنامه ام حراج

تهران- ايرنا- «شناسنامه ام حراج»، «زير آوار غم»، «دو راهي طرح و لايحه»، و «افزايش 9.9 درصدي قيمت مسكن در تهران» از مهم ترين موضوع هاي اختصاصي روزنامه ابتكار در شماره پنچشنبه هفتم بهمن است.

**شناسنامه ام حراج
ازدواج هاي صوري يا مصلحتي براي كسب اقامت در كشورهاي اروپايي و آمريكايي سال هاست راه ميان بري شده براي كساني كه مي خواهند مهاجرت كنند. اما در ميانه اين راه هاي ميان بر قانوني، راهي هست كه به خريد يا فروش شناسنامه منتهي مي شود. در اين مسير اين نه دو نفر هستند كه ازدواج و بعد هم مهاجرت مي كنند بلكه در اين ازدواج يكي از دو نفر -مرد يا زن- قصد خروج از كشور ندارد و تنها شناسنامه اش را مي فروشد. روشي كه راه رفتگان را هموار كرده و ماندگان را در راه گذاشته. گرچه در بيشتر كشورها يكي از شرايط اقامت و پناهندگي رسيدن خانواده ها به هم و به ويژه رسيدن همسران به يكديگر است اما با خريد شناسنامه همه چيز براي فرد مهاجر حل نمي شود. در بسياري از اين كشورها به دليل وسعت تخلفات صورت گرفته در اين زمينه چند سالي است كه قوانين سخت گيرانه اي اعمال مي شود. يكي از اين قوانين اين است كه كشور مقصد مشخص كرده بايد چند سالي از ازدواج بگذرد تا ثابت شود كه ازدواج صوري نيست و بعد از آن به طرفين تابعيت مي دهد.البته با اين شرايط باز هم مشكل براي هميشه حل نمي شود. كانادا مثال خوبي در اين زمينه است. در قانون مهاجرت كانادا «رسيدن خانواده ها به هم» بالاتر از ساير روش هاي اقامت معرفي شده است.

اهميت اين روش آن قدر زياد است كه در ماده 2 همان قانون اين روش به عنوان يكي از اهداف تصويب قانون مهاجرت كانادا معرفي شده است اما با اين حال اگر مساله لو برود ازدواج با هدف مهاجرت به كانادا صورت پذيرفته ولو اينكه عقد قانوني باشد مورد قبول اداره مهاجرت نخواهد بود. اگر كسي با اين شيوه به كانادا آمده و مقيم دائم باشد، اقامتش باطل و از كانادا اخراج خواهد شد. حتي اگر شهروند كانادا شده باشد، شهروندي اش باطل و از اين كشور اخراج خواهد شد. همچنين هر دو طرف به دادگاه كشانده مي شوند.

**زير آوار غم
پلاسكو سوخت و روي خودش و با ارزشمندترين مردمانمان ايران‌زمين فروريخت. مي‌گويند پلاسكو همچنان مي‌سوزد. با گذشت هفت روز از حادثه پلاسكو كه مي‌توان آن را فاجعه نيز دانست؛ بيش از 85 درصد آواربرداري انجام شده است.گفتني است بيش از 10 نفر از زير آوار بيرون كشيده شده است و عمليات در ميان دود، آوار و آتش همچنان ادامه دارد. تش از زير آوار باقي‌مانده زبانه مي‌كشد. عمليات آواربرداري با توجه به خارج شدن سازه‌ها و قطعات فلزي اصلي ساختمان، سرعت بيشتري پيدا كرده است اما همچنان آتش و دود ناشي زير آوار در بعضي اوقات امدادگران را با مشكل روبه‌رو مي‌كند.عصر روز گذشته بود كه خبر پيدا شدن چندين پيكر آتش نشانان در رسانه‌ها منتشر شد. با تلاش نيروهاي امدادي تنها روز چهارشنبه پيكر 7 شهيد آتش‌نشان از زير آوار ساختمان پلاسكو خارج شد. براساس آمار منتشر شده 16 آتش‌نشان در زير آوارهاي پلاسكو بوده‌اند كه با احتساب پيكر 8 آتش نشاني كه روز چهارشنبه (تا زمان تنظيم خبر) از زير آوار بيرون كشيده شد و دو شهيدي كه در روزهاي پيش از آن از آوار پلاسكو خارج شدند؛ مجموع آن‌ها به 10 نفر رسيد و تلاش‌ها براي يافتن 6 آتش نشان‌ همچنان ادامه دارد.

گفتني است يكي از آتش‌نشان‌ها نيز روز جمعه به دليل شدت سوختگي در بيمارستان جان خود را از دست داد. اواسط روز گذشته بود كه سخنگوي ستاد بحران از خارج كردن پيكر 2 تن از آتش‌نشان‌هاي شهيد از زير آوار خبر داد. اين در حالي بود كه پيش از اين در صبح روز چهارشنبه ملكي از پيدا شدن يك جسد خبر داده بود. اين روند در روز هفتم ادامه يافت تا تعداد اجسادي كه در روز هفتم از زير آوار خارج شدند، به هفت تن رسيد. براساس اطلاعاتي كه در روز هاي گذشته منتشر شد، جسد چهار نفر ديگر كه در زمان فروريختن پلاسكو در ساختمان حضور داشتند نيز پيدا شده بود. براين اساس تا لحظه نوشتن اين گزارش تعداد آتش نشان هاي شهيد شده در حادثه كه هم از زير آوار خارج شدند و هم در بيمارستان فوت كرده اند، به 11 نفر رسيد و با احتساب 4 نفر از افرادي كه در ساختمان بودند تعداد افرادي كه پلاسكو جان آن ها را گرفت، به 15 نفر رسيد.

**دو راهي طرح و لايحه
عد از انتشار خبر تمديد مهلت دولت ازسوي مجلس‌نشينان براي اصلاح قانون انتخابات در قالب لايحه اين بار موضوع احتمال عدم‌تحقق اين مهم تا انتخابات سال 96 مطرح شده است. جواد كوليوند رييس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه گفته مي‌شود وزارت كشور مواد لايحه جامع قانون انتخابات را بررسي كرده‌ است، گفته «مرحله بعدي اين است كه اين لايحه بايد در كميسيون زير بنايي رياست جمهوري نيز مورد بررسي‌هاي نهايي قرار گيرد و پس از آن به مجلس ارائه شود بنابراين تصور نمي‌كنم كه لايحه جامع قانون انتخابات به اين دوره از انتخابات برسد.» پيش از اين تعدادي از وكلاي ملت ازجمله پروانه مافي اين اطمينان را داده بودند كه اين لايحه حدود 160 ماده است كه بر اساس آخرين اخبار اخذ شده از دولت حدود 135 ماده آن شده و حدود 25 مورد از مواد آن باقي مانده است كه در مدت دو هفته آماده خواهد شد بنابراين بي‌ترديد بررسي و اصلاح مواد اين لايحه به اين دوره از انتخابات مي‌رسد.

البته تعدادي از بهارستان‌نشينان همچون ميرزايي‌نيكو نيز بر اين امر اشاره كردند كه «اين لايحه بيش از يك سال است كه در دولت مطرح شده است و اگر اقدامات لازم توسط دولت در مورد اين لايحه محقق نشود حداقل يك اقدامي كه انجام داديم اين بوده كه طرحي يك فوريتي براي اصلاح قانون انتخابات شوراها و نه براي انتخابات رياست جمهوري به كميسيون شوراها آمده كه در چند جلسه مورد بررسي قرار گرفته است كه اگر لايحه جامع انتخابات به موقع به مجلس نيامد بررسي اين طرح ملاك عمل قرار بگيرد.اين لايحه در فاصله بين بررسي لوايح برنامه ششم و بودجه 96 در نوبت بررسي قرار دارد بنابراين بعد از اتمام تعطيلات مجلس طرح مذكور در صحن مورد بررسي قرار خواهد گرفت.»

**افزايش 9.9 درصدي قيمت مسكن در تهران
رطبق آخرين آمارها از تحولات قيمت مسكن در دي ماه سال 95، متوسط قيمت خريد و فروش يك متر مربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه معاملات ملكي شهر تهران در دي ماه امسال 44,9 ميليون ريال بود كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ميزان 1.4 و 9.9 درصد افزايش داشته است.

ازطرفي تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در دي ماه سال 1395، به 16,7 هزار واحد مسكوني رسيد كه در مقايسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 41.6 و 3.2 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. در اين ماه همچنين متوسط قيمت خريد و فروش يك متر مربع زيباني واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران 44,9 ميليون ريال بود كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب به ميزان 1.4 و 9.9 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

** گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مهدي احمدي**انتشاردهنده: سيدمحمد موسي كاظمي
پژوهشم**9370**9128**9279
۰ نفر