ميانگين مشاركت مردم خراسان رضوي در انتخابات بالاتر از ميانگين كشوري است

مشهد - ايرنا - معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي گفت: ميانگين شركت مردم اين استان در 35 دوره انتخابات برگزار شده تاكنون با مشاركت 64 درصدي بيشتر از ميانگين كشوري بوده است.

جواد حسيني روز شنبه در نشست كميته تبليغات و اطلاع رساني خراسان رضوي در جمع مديران روابط عمومي هاي دستگاههاي اجرايي افزود: ميانگين مشاركت مردم ايران در كل انتخابات برگزار شده تاكنون حدود 62 درصد است در حاليكه ميزان مشاركت در استان خراسان رضوي دو درصد بيشتر از ميانگين كشوري مي باشد.
وي خاطر نشان كرد: وضعيت مشاركت مردم ايران در انتخابات به لحاظ كمي مناسب است و از كشورهايي هستيم كه بالاترين مشاركت را در دنيا داريم، به طوريكه مشاركت مردم آمريكا در انتخابات 55 درصد و در آلمان 48 درصد گزارش شده است.
حسيني با اشاره به 38 درصد از افرادي كه در انتخابات ايران شركت نمي كنند، افزود: بررسي ها نشان داده است كه سه عامل ناآگاهي نسبت به فرايند انتخابات، بي اعتمادي و نارضايتي مهم ترين علت شركت نكردن افراد در انتخابات است.
وي بيان كرد: برخي معتقدند كه شركت در انتخابات بايد اجباري باشد، زيرا افراد از طريق شركت در اين رويداد مهم سياسي بايد انتقاد و اعتراض خود را بيان كنند نه اينكه از طريق عدم مشاركت نارضايتي خود را اعلام نمايند.
رئيس ستاد انتخابات استان خراسان رضوي با اشاره به نقش روابط عمومي ها در مشاركت حداكثري در انتخابات اظهار كرد: روابط عمومي ها جايگاه ويژه اي در روند انتخابات دارند، همچنانكه مقام معظم رهبري فرمودند روابط عمومي ها بايد مردم را با روشهاي سالم و معتبر آگاه و مطلع سازند.
حسيني با بيان اينكه شفاف سازي از وظايف روابط عمومي هاي است، خاطر نشان كرد: يكي از وظايف مهم روابط عمومي ها اطلاع رساني، همگرايي و متقاعد سازي است و اين فرايند در توليد سرمايه اجتماعي، رضايت و اعتماد مردمي و افزايش مشاركت نقش بي بديلي دارد.
وي تصريح كرد: روابط عمومي ها بايد ابتدا مردم را مطلع و سپس مخاطب را با سازمان همگرا كنند و سپس آنها را متقاعد سازند و براي محقق شدن اين موضوع، روابط عمومي يك علم، هنر و تكنيك است.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي ادامه داد: سازمان هاي پيش رو و پيش رونده امروز سازمان هاي شيشه اي هستند كه بايد مخاطبانشان از همه فرايندها آگاه باشند و روابط عمومي ها نقش مهمي در اين زمينه دارند.
به گفته حسيني، از سوي ديگر در مقابل سازمان هاي شيشه اي سازمان هاي غاري شكل و كلبه اي شكل وجود دارند كه فقط رئيس و معاونانشان از فرايندهاي مربوطه اطلاع دارند.
وي تاكيد كرد: در حقيقت روابط عمومي ها چشم سازمان براي بهتر ديدن، گوش سازمان براي بهتر شنيدن و زبان سازمان براي بهتر گفتن هستند.
وي با اشاره به لزوم مشاركت حداكثري در انتخابات گفت: هر چقدر مشاركت مردم در انتخابات افزايش يابد، اقتدار نظام و دولت افزايش و مشروعيت نظام بالا مي رود و در نتيجه سرمايه اجتماعي نظام افزايش خواهد يافت كه اين موارد بسترهاي گسترش توسعه در جوامع به شمار مي روند.
حسيني با بيان اينكه بانك جهاني، سرمايه اجتماعي را مهم ترين سرمايه مي داند، گفت: بر اساس بانك جهاني سرمايه اجتماعي در مقابل پنج سرمايه مادي، مالي، طبيعي، انساني و فرهنگي مطرح است و اگر سرمايه اجتماعي باشد، سرمايه هاي ديگر قابل باز توليد هستند.
وي شاخص هاي سرمايه اجتماعي را شامل اطلاعات، ارتباطات، اعتماد سازي، تشكيلات و تسهيلات عنوان كرد و افزود: ارتباطات ركن اصلي سرمايه اجتماعي است.
رئيس ستاد انتخابات استان خراسان رضوي در بخش ديگري از سخنانش بيان كرد: دشمنان نظام مشاركت حداكثري را نشانه گرفته اند و با استراتژي هاي نااميدي و ياس، ناكارآمدي نظام، عدم سلامت اداري و فساد اداري، غير ارزشي و غير انقلابي بودن و درماندگي آموخته شده، مشاركت نكردن مردم در انتخابات را دنبال مي كنند.
حسيني با اشاره به سطوح مشاركت مردم طبق قانون اساسي گفت: اثرگذارترين، پرفايده ترين، كم هزينه ترين و عيني ترين سطح مشاركت، حق راي مردم و شركت در انتخابات است.

**دولت يازدهم با رشد كج رويها در عرصه هاي اقتصادي و اجتماعي مقابله كرده است
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي در بخش ديگري از سخنانش گفت: اقدامات دولت يازدهم تحول زا بوده است، زيرا اين دولت با رشد لجام گسيخته كج رويها مقابله كرده است.
حسيني تصريح كرد: در دولت گذشته فرايند جامعه آن چنان به سمت شيب انحطاط در عرصه هاي اقتصادي و اجتماعي پيش مي رفت كه جلوگيري از رشد سرعت اين انحطاطات كار بزرگي از سوي دولت يازدهم محسوب مي شود.
وي خاطر نشان كرد: اين در حالي است كه دولت اقدامات و كارهاي بزرگي را به ثمر رسانده است كه از آن جمله مي توان به اشتعالزايي، افزايش صادرات و آمار ساخت مسكن مهر و سرمايه گذاري خارجي اشاره كرد.
وي گفت: مسكن مهر در دولت گذشته كليد خورد و در آن زمان 33 هزار واحد مسكوني بدون زير ساخت ها تحويل مردم شد در حاليكه در دولت فعلي از سال 92 تاكنون 53 هزار واحد با اقدامات زيرساختي تحويل مردم شده است.
خبرنگار: مريم انجيدني**انتشار دهنده:شاهين فرشاد
3027/507