۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82406660
T T
۰ نفر
50 متخلف حفاري‌هاي غيرمجاز در خراسان شمالي دستگير شدند

بجنورد -ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي از دستگيري 50 متخلف حفاري هاي غير مجاز در 9 ماهه سال جاري در اين استان در شمال شرق كشور خبر داد.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي ،محمد سويدانلويي اظهار كرد: در سال جاري 14 مورد حفاري‌هاي غيرمجاز در استان خراسان شمالي شناسايي شده است .
سويدانلويي گفت : 397مورد اشياي تاريخي نيز امسال از سوي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي كشف شده است .
وي افزود : 50 متخلف هم در اين زمينه دستگير و با تشكيل پرونده از سوي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي تحويل مراجع قضايي شدند .
سويدانلويي با تاكيد بر اينكه استفاده از دستگاه فلزياب بر اساس قانون جرم محسوب مي‌شود افزود: طي همين مدت 5 دستگاه فلزياب شناسايي و توقيف شده است .
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي با اشاره به اينكه در 9ماهه سال گذشته 17 مورد حفاري غيرمجاز در استان كشف و شناسايي شده بود گفت: اين حفاري‌ها در تپه‌ها و محوطه‌هاي تاريخي استان انجام شده بود .
وي گفت: بر اساس آمار موجود هفت مورد تخريب هم در حوزه محوطه‌هاي تاريخي استان خراسان شمالي در سال گذشته انجام شده بود .
خراسان شمالي 557 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملي دارد كه از اين تعداد 468 اثر تاريخي ابنيه محوطه تپه ،42 اثر طبيعي و 47 اثر ناملوس را شامل مي شود.
1744/7189خبرنگار: بتول صارمي **انتشاردهنده: علي اصغرافتاده