۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82406693
T T
۰ نفر

پل 1700 ساله دزفول نمادي از دوران باستان

۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82406693
پل 1700 ساله دزفول نمادي از دوران باستان

دزفول - ايرنا - پل باستاني دزفول با 17 قرن قدمت يكي از قديمي ترين پل هاي استوار جهان است كه در سال 263ميلادي به دستور شاپور اول ساساني بر روي رودخانه دز ساخته شد.

به گزارش ايرنا پل ساساني مهم‌ترين اثر تاريخي دزفول و به عنوان نماد شهر دزفول كه 2 منطقه شرق و غرب اين شهر را به هم وصل مي‌سازد ،يكي از راه‌هاي ارتباطي شهر جندي شاپور و سرزمين بين‌النهرين بوده كه به دستور شاپور اول ساساني و پس از پيروزي ايران بر والرين و با بكارگيري اسراي رومي ساخته شده است از اين رو به پل رومي نيز مشهور است.
اين پل داراي 14 دهانه است، پل قديم دزفول از سنگ ساروج و آهك ساخته شده و در دوران حكومت عضدالدوله ديلمي، صفويان و پهلوي بازسازي شده است اما پايه‌هاي پل حكايت از دوران ساساني دارند.
بناي فعلي اين پل در دوران صفويه بر روي ساختمان قبلي بنا شده است، ساختمان اين پل متشكل از بافت معماري متعلق به سه دوره تاريخي است.
بخش‌هايي از پايه‌هاي پل مربوط به دوره ساساني و بخش طاقديسي پل مربوط به دوره صفويه و از نمونه‌هاي طاق‌هاي دوره اسلامي است و سرانجام بخش عرشه پل كه از مصالح جديدي همچون سيمان و فلز ساخته شده است مربوط به دوره پهلوي است.
پل قديم دزفول از معدود پل‌هايي دنياست كه با گذشت بيش از 17 قرن همچنان پابرجاست.
به دليل آسيب وارده به اين پل ناشي از تردد خودروها در سالهاي متمادي ، از سال 1388 تردد تردد خودروها از روي اين پل باستاني متوقف شد و هم اكنون گذر با پاي پياده از روي آن ممكن است.
در سال 1390 با ساخت ميداني آجري در ورودي اين پل از سوي شهرداري دزفول با همراهي ميراث فرهنگي كاربري پل بعد از نزديك به 1750 سال به گردشگري تبديل شد و در حال حاضر يكي از ديدني ها و جاذبه هاي مهم شهر دزفول و استان خوزستان به شمار مي رود.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري دزفول اواسط دي ماه از جذب سه ميليارد ريال اعتبار براي مرمت پل ساساني اين شهر خبر داد.
حجت اله آريايي افزود:امسال پنج ميليارد ريال اعتبار براي مرمت پل باستاني دزفول اختصاص يافته كه بصورت دوره اي اين اعتبار براي مرمت پل هزينه مي شود.
به گفته وي مطالعات مرمت پل ساساني دزفول انجام شده و در تلاش هستيم با كمك اداره نوسازي شهرداري دزفول عمليات سبك سازي،برداشتن آسفالت،برداشتن پياده روي الحاقي،آجر فرش ويژه عابر پياده ،مرمت طاق ها و پايه هاي پل را انجام دهيم.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري دزفول گفت:پياده رو الحاقي و تجمع آبهاي سطحي به برخي بخش هاي اين پل آسيب جدي وارد كرده و پايه هاي پل 1700 ساله از اين بابت آسيب ديده است.
شهر باستاني جندي شاپور، بافت آجري، آسياب هاي آبي و پل باستاني از جمله آثار تاريخي دزفول به شمار مي رود.
در محوطه هاي باستاني دزفول آثاري از دوره هاي مختلف تاريخ مشاهده شده است.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه