۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۲۹
کد خبر: 82406817
T T
۰ نفر
لایروبی غیركارشناسی ونابودی بیش از70 تالاب

گرگان - ایرنا- معاون دفتر تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال های گذشته، لایروبی های غیركارشناسی گسترده موجب خشك شدن و نابودی كامل بیش از 70 تالاب در كشور شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد باقرزاده كریمی روز یكشنبه در نشست كمیته ملی نجات خلیج گرگان در استان گلستان اظهار كرد: به رغم هزینه های زیاد، آسیب ناشی از این اقدام غیرمنطقی موجب تعطیلی لایروبی ها در كشور و بروز مشكلات بسیار شد.
وی بیان كرد: یكی از تالاب های آسیب دیده از لایروبی ' تالاب انزلی ' بود كه با وجود هزینه های میلیاردی ، نتیجه ای جز طولانی تر شدن دوران خشكسالی این تالاب نداشت.
معاون دفتر تالاب های سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: علاوه بر تالاب ها، لایروبی رودخانه های بسیاری هم در كشور به بهانه انتقال آب به زمین های كشاورزی انجام شد كه نتیجه آن جاری شدن سیلاب در زمان بارندگی و خشك شدن رودخانه در دیگر ایام سال است.
باقرزاده كریمی در خصوص راهكار نجات خلیج گرگان از خشكی نیز گفت: طرح های ارائه شده كنونی برای لایروبی خلیج گرگان فایده ای برای نجات این خلیج ندارد و سرنوشتی جز تداوم خشكسالی ها برای آن قابل تصور نیست.
به گزارش ایرنا خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج دریای خزر در محدوده استان گلستان از مدتها قبل در معرض خشك شدن كامل قرار دارد.
خلیج گرگان در سال 1354 به همراه تالاب میانكاله به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین المللی جهان در فهرست تالاب های كنوانسیون رامسر به ثبت رسید.
خلیج گرگان حدود 400 كیلومتر مربع وسعت داشته و عمق آن با در نظرگرفتن بالاآمادگی آب حداكثر به 4 متر می رسد و از غرب به شرق تا حوالی ضلع جنوبی جزیره آشوراده بر عمق آن افزوده می شود.
اكولوژی خلیج گرگان تحت تأثیر دریای خزر، رودهای مجاور و شبه جزیره میانكاله قرار گرفته است كه در رشد و تكثیر آبزیان، ماهیان استخواندار و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.
خشك شدن این خلیج در سال های اخیر نه تنها به محیط زیست و گونه های جانوری و گیاهی منطقه آسیب وارد كرده، بلكه سلامت مردم پیرامون آن را نیز تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد از همین رو نجات آن در دستور كار دستگاه های ذیربط قرار گرفته است.

** گلستان استانی ساحلی كه ایستگاه هواشناسی دریایی ندارد
مدیركل هواشناسی گلستان دراین جلسه گفت: احداث ایستگاه هواشناسی دریایی در گلستان به دلیل نقش موثر آن در برنامه ریزی های بلند مدت ضروری است.
نوربخش داداشی اظهار كرد: در میان استان های شمالی و ساحلی، فقط گلستان فاقد ایستگاه هواشناسی دریایی است كه احداث آن می تواند بخشی از كمبودهای اطلاعاتی مورد نیاز برای تصمیم گیری ها را برطرف كند.
وی همچنین به مشكلات ناشی از خشك شدن خلیج گرگان اشاره كرد و گفت: مطابق پیش بینی های هواشناسی روسیه تراز آب دریای خزر پس از 20 سال كاهش، از 5 سال آینده افزایش خواهد یافت.
گلستان در شمال كشور در حاشیه شرقی دریای خزر واقع شده و با كشور تركمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
3091 /1648
خبرنگار : میثم محسنی ** انتشار : پری سالارنیا
۰ نفر