۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۵۳
کد خبر: 82407431
T T
۰ نفر

سلام دوباره مازندراني ها به كشاورزي

۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۵۳
کد خبر: 82407431
سلام دوباره مازندراني ها به كشاورزي

ساري - ايرنا - توجه ويژه دولت به برنج كاران مازندراني سبب شده است تا كشاورزان اين استان وسوسه باغداري را كنار گذاشته و بر گسترش كشت انواع محصولات كشاورزي بويژه برنجكاري متمركز شوند .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، بزرگ ترين گام را در اين مورد كشاورزان بابلسري برداشته اند كه به گفته رئيس جهاد كشاورزي اين شهرستان 800 هكتار از زمين هاي خشكه زاري را براي كشت برنج در روزها و ماههاي پيش رو آماده كراند.
مدير جهاد كشاورزي بابلسر روز دوشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: در سال زراعي جديد 800 هكتار از سطح زير كشت آبي شهرستان افزايش مي يابد و به كشت شالي تبديل مي شود.
حسن رزاقي افزود : اين ميزان از اراضي خشكه شهرستان با پيگيري مالكان و همكاري آب منطقه اي بعد از اخذ مجوزهاي لازم و ايجاد زيرساخت از سوي مردم و آب منطقه اي استان براي برنجكاري آماده شده است.
وي توضيح داد : 500 هكتار از اين اراضي در روستاي تازه آباد ، عربخيل و افراتخت واقع ، 200 هكتار مربوط به روستاي باقرتنگه و 100 هكتار بقيه هم اراضي متعلق به اداره نيروي هوايي شهرستان است .
رئيس اداره جهاد كشاورزي بابلسر گفت : با توجه به خشكسالي هاي چند سال اخير ، دولت تدبير و اميد نگاه ويژه اي به كشت برنج در استان هاي گيلان و مازندران دارد و بسيار مصمم است كه در تثبيت توليد اين محصول راهبردي در شمال كشور تلاش كند.
وي افزود : دسترسي به آب و افزايش سطح زير كشت برنج و رواج كشت رتون و كشت مجدد مي تواند گامي در خودكفايي اين محصول باشد.
رزاقي اظهار داشت : افزايش درآمد كشاورزان در كشت برنج، در بالارفتن انگيزه جوانان روستايي در كار كشاورزي و جلوگيري از مهاجرت به شهرها نيزموثر بوده است.
دولت تدبير و اميد علاوه بر اختصاص تسهيلات ارزان قيمت مكانيزاسيون براي بخش كشاورزي بويژه شاليزاري ، در فصل زراعي گذشته همزمان با برداشت برنج در استان هاي شمالي ، واردات اين محصول را ممنوع كرد.
اين اقدام دولت كه با حمايت مديران ارشد استاني و ممنوع اعلام كردن ورود برنج خارجي به مازندران همراه بود سبب شد تا براي نخستين بار پس از سال ها كشاورزان برنج كار طعم فروش محصول به قيمت مناسب را در بازار داخلي بچشند.
در حالي كه سال هاي دهه 80 و حتي تا 2 سال پيش برنجكاران مازندراني همزمان با برداشت محصول جديد با سقوط قيمت برنج به علت واردات بي رويه و اشباع شدن بازار مصرف مواجه مي شدند ، امسال با دست پر به فصل استراحت و سياحت و زيارت رفتند.
هر كيلوگرم برنج طارم مازندران امسال حتي در اوج برداشت كمتر از 80 هزار ريال در هر كيلوگرم به فروش نرفت و
هم اكنون نيز با قيمت 100 تا 110 هزار ريال در بازار خريد و فروش مي شود.
شهرستان بابلسر داراي 13 هزار و 500 هكتار زمين شاليزاري ، 2 هزار و 300 هكتار باغ مركبات ، يك هزار و 200 هكتار مزارع گندم ، 700 هكتار مزرعه توت فرنگي و 150 هكتار مزرعه نيشكر است .
خبرنگار : زينب حبيب پور گودرزي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7328/1654