به گزارش ایرنا به نقل از منابع مركز ملی آمار ایتالیا (ایستات)، صادرات كالاهای ایرانی به ایتالیا در هفت ماهه نخست سال 2016 (از فروردین تا آبان 95) به 523 میلیون یورو رسید كه در قیاس با مدت مشابه سال پیش از آن (2015) كه 267 میلیون یورو بود، 95 افزایش نشان می دهد.
طبق این آمار، صادرات ایران به ایتالیا در ماه آگوست 2016 (مرداد-شهریور 1395) برای نخستین بار در طی چند سال اخیر از صادرات ایتالیا به ایران پیشی گرفته است
مهمترین اقلام صادراتی ایران به ایتالیا مشتقات نفتی، میعانات گازی، محصولات فلزی، محصولات پتروشیمی، سنگ و مصالح ساختمانی، پسته، چرم و پوست دباغی نشده و انواع كفپوش است .
چنین افزایش ناگهانی چشمگیر در مبادلات تجاری معمول نیست و بطور قطع باید ناشی از یك رویداد فوق العاده باشد.
تحریم های تجاری علیه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال 2016 و همزمان با اجرایی شدن برجام رفع شد و با اینكه عملاً امكان رفع همه موانع تجاری بلافاصله پس از اجرای برجام وجود نداشته است، اما برقراری روابط كارگزاری بانكی بین تعدادی از بانك های ایران و ایتالیا، بازگشت تدریجی شركت های بین المللی حمل و نقل و بیمه به بازار ایران و گشایش در فضای كسب و كار كشورمان در دوره پسابرجام و اشتیاق شركت های ایتالیایی به شروع مجدد همكاری با شركای تجاری قدیمی خود در ایران باعث رونق گرفتن فعالیت های تجاری همزمان با آغاز سال 2016 شد.
سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و هیات رسمی و تجاری همراه در بهمن ماه سال 94 به رم و متقابلاً سفر متئو رنتزی نخست وزیر وقت ایتالیا و هیات تجاری همراه به تهران و امضای 20 سند همكاری های صنعتی، معدنی و تجاری بین دو كشور در طی این دو سفر را می توان به عنوان نقطه عطفی در روابط تجاری بین دو كشور در دوران پسا برجام برشمرد.
مبادله هیات های تجاری بین دو كشور حتی قبل از اجرایی شدن برجام، حاكی از تمایل بسیار بالای تجار و صاحبان صنایع دو كشور بر شروع مجدد همكاری های اقتصادی و تجاری است.
در آذر ماه سال 94، یك هیات تجاری شامل بیش از 300 نفر از تجار و نمایندگان شركتهای ایتالیایی به سرپرستی كالندا معاون وزیر سابق توسعه اقتصادی و وزیر توسعه اقتصادی فعلی ایتالیا به تهران سفر كردند و مذاكرات گسترده ای را با شركای ایرانی خود داشتند.
از این قبیل مبادلات هیات های تجاری بین دو كشور، می توان از سفر هیات های تجاری مناطق «ماركه» ایتالیا در تیر 95 و «امیلیا رومانیا» در آذر 95 به ایران و سفر هیات تجاری استان مازندران به ماركه ایتالیا در دی 95 نیز نام برد.
مشاركت فعال شركت های ایتالیایی در نمایشگاه های صنایع نفت و گاز و حمل و نقل ریلی در اردیبهشت ماه 95 و مشاركت شركت های ایرانی در نمایشگاه سنگ ورونا در مهر ماه 95 نیز موجب توسعه روابط تجاری فی مابین شدند.
برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا نیز در شهر رم از 22 الی 26 نوامبر2016 با مشاركت شركت های ایرانی فعال در حوزه های صنایع معدنی، پتروشیمی، قطعات خودرو، صنایع پلاستیك، مواد شیمیایی، دارو، چرم و محصولات چرمی، سنگهای ساختمانی، فرش، خشكبار و شیرینی و شكلات هم از جمله اقدامات مثبتی بود كه زمینه گفت و گو میان شركت های ایرانی مشاركت كننده در نمایشگاه را با شماری از شركت های ایتالیایی فراهم آورد.
پیش بینی می شود كه در پی مذاكرات صورت گرفته بین شركت های ایرانی و ایتالیایی در این نمایشگاه نیز میزان صادرات ایران به ایتالیا در آینده ای نزدیك افزایش زیادی داشته باشد.
اروپام**461**1479
انتشاردهنده:حسن سالك رضائی
رم - ایرنا - صادرات كالاهای ساخت ایران به ایتالیا در سال 2016، 95 درصد افزایش یافت.