۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82411197
T T
۰ نفر
گامهای عملی برای احیای تالاب میانكاله با لغو پروانه آب بندانهای ماهی

ساری-ایرنا- رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره كل محیط زیست مازندران گفت كه پروانه آب بندان های ماهی كه آبشخورشان ازآب ورودی به میانكاله تامین شود، لغو می شود.

مریم موسوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : لغو مجوز این آب بندان ها طبق تصمیم كمیته ملی احیاء تالاب بین المللی میانكاله كه با حضور مسوولان رده بالای سازمان محیط زیست برگزار می شود، گرفته شد.
وی اضافه كرد : برنامه زمان بندی برای احیاء تالاب میانكاله در قالب طرح های كوتاه مدت و بلندمدت انجام می شود كه مطابق با برنامه ریزی این كار دردست اجراست.
وی لغو مجوز آب بندان ماهی و سایر آبگیرها آبشخوراز آب ورودی به میانكاله، لایروبی كانال تامین آب، ایجاد كانال انتقال آب دریای خزر را از برنامه های اولویت دار برای احیاء این تالاب بین المللی اعلام كرد.
براساس آمار غیررسمی افزون بر 150 آب بندان پرورش ماهی وكشاورزی در روستاهای بالادست میانكاله در شرق مازندران وجود دارد كه حدود یك سوم آب بندان های موجود درسطح استان است.
رئیس اداره محیط زیست دریایی محیط زیست مازندران دلیل اصلی خشك شدن بخشی از تالاب بین المللی میانكاله را پسروی آب دریای خزر، كم شدن میزان ورودی آب و كم شدن نزولات آسمانی در سال های اخیر دانست.
موسوی افزود : تالاب میانكاله یكی ازذخیره گاههای مهم زیست كره جهان محسوب می شود و باید برای احیاء این تالاب اقدام عملی صورت گیرد و سازمان محیط زیست در این كار در صف اول قرار دارد و باید سایر دستگاه ها و گروه های مردمی نیز كمك كار باشند.
شبه جزیره میانكاله با 68هزار و 800 هكتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانكاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاكنون از سوی اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود .
بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای 230 گونه پرنده و 180 گونه گیاه است .
تالاب میانكاله یكی از ذخیرگاههای هشت گانه بیوسفری است كه در 12 كیلومتری ضلع شمالی شهرستان بهشهر واقع است و یكی از631 ذخیرگاه زیست كره جهان است وطبق بررسی كارشناسان محیط زیست مازندران درسال های اخیربه دلیل خشكسالی و كاهش دبی آب ورودی به تالاب حدود 20 درصد ازمساحت این ذخیرگاه زیست كره جهان خشك شد و نیمی از پرندگان مهاجر زمستان گذران به این منطقه نیزكاسته شد.
در سال جاری با موافقت هیات دولت و با دستور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور كمیته ملی احیاء تالاب میانكاله تشكیل شد وانتقال آب تالاب محلی لفور زاغمرز در نزدیكی این تالاب از مهمترین تصمیم این كمیته بود كه عملیاتی شد.
خبرنگار : حسین فلاحتی** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
/1899/6982
۰ نفر