۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۲۷
کد خبر: 82414607
T T
۰ نفر
یك مسئول: سیاستهای دولت راهسازی را در خراسان رضوی شتاب داد

مشهد- ایرنا- مدیر ساخت و توسعه راههای اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: از سیاستها و فعالیتهای شاخص دولت یازدهم در بخش توسعه راهها اختصاص قیر تهاتری و رایگان می باشد كه موجب شتاب در ساخت و بهسازی راههای این استان شده است.

محمد پارسا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این چارچوب 212 هزار تن قیر تهاتری و رایگان به خراسان رضوی تعلق گرفت. استان از این حیث رتبه نخست را در كشور كسب كرد.
وی ادامه داد: با اختصاص قیر تهاتری و مشاركت شهرداریها با این اداره كل راه و شهرسازی در برخی پروژه ها، وضعیت روكش آسفالت راههای بین شهری خراسان رضوی به مراتب بهتر از گذشته است.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی به محدودیت اعتبارات در حوزه راهسازی نیز اشاره و بیان كرد: یكی از بهترین اقدامات دولت یازدهم در حوزه توسعه راههای بین شهری اجرای پروژه ها به صورت مشاركتی بود كه به كمبود اعتبارات و شتاب در پیشرفت پروژه ها كمك شایانی كرد.
وی گفت: ساخت جاده خواف - سلامیه از پروژه های شاخص استان بود كه با مشاركت دولتی شركت ایمیدرو اجرا شد بطوری كه در ساخت و تامین هزینه های آن 50 درصد مشاركت داشت.
پارسا افزود: ظرف سه سال اخیر ساخت و بهسازی 170 كیلومتر راه چهارخطه، راه اصلی و راه فرعی در خراسان رضوی اجرا شده است.
وی ادامه داد: هم اكنون نیز ساخت و بهسازی 85 كیلومتر راه دیگر در دستور كار مدیریت ساخت و توسعه راه های اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی قرار گرفته و مطالعات آن انجام شده كه در صورت تامین اعتبار ساخت این میزان باقیمانده از راهها در مدت یك سال آینده صورت می گیرد.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه به
به مهمترین پروژه های راهسازی در این استان اشاره و بیان كرد: تكمیل، بهسازی و چهار خطه كردن جاده 240 كیلومتری مشهد - دوغارون از پروژه هایی است كه در ابتدای دولت یازدهم حدود 65 كیلومتر آن چهارخطه شده بود اما این میزان در دولت یازدهم به 175 كیلومتر رسید.
وی گفت: 45 درصد از بهسازی جاده تربت حیدریه - باخرز و تربت حیدریه - رشتخوار - خواف و نشتیفان؛ پنج كیلومتر از جاده چهار خطه گلبهار - مشهد و 26 كیلومتر از جاده چهارخطه فریمان - تربت جام نیز تاكنون اجرا شده است.
پارسا بهره برداری بخشی از كنارگذر تربت جام برای كاهش تصادفات در داخل شهر، 15 كیلومتر از جاده سرخس - مشهد، 14 كیلومتر از كنارگذر شهر چناران و 11 كیلومتر از جاده چهارخطه حدفاصل گناباد به مهنه برای كاهش تصادفات را از دیگر پروژه هایی برشمرد كه در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده اند.
وی افزود: با وجود كمبود اعتبارات بخش اعظم اجرای پروژه ترانزیتی درگز - دوغایی نیز كه بزرگترین تونل خراسان در آن قرار دارد و با احداث آن مسیر 150 كیلومتری به 75 كیلومتر كاهش می یابد نیز در این دولت انجام شد.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی ساخت پیاده راه زائران برای نخستین بار در كشور را از دیگر پروژه های شاخص راه سازی در دولت یازدهم ذكر و بیان كرد: با توجه به حجم بالای جمعیت زائران پیاده حرم منور حضرت رضا(ع) در جاده نیشابور - مشهد كه در دهه آخر صفر به مشهد مشرف می شوند سه قطعه از ساخت پیاده راه زائران حدفاصل نیشابور - مشهد به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: ساخت قطعه سوم پیاده راه زائران به طول 9 كیلومتر در هفته دولت امسال به پایان رسید و قرارداد با پیمانكار برای ساخت قطعه چهارم آن به طول 12 كیلومتر منعقد شده و به زودی آغاز می شود. در مجموع اكنون 30 كیلومتر از این پیاده راه در حال بهره برداری است.
پارسا همچنین به اجرای توسعه روكش آسفالت راههای روستایی اشاره و بیان كرد: شاخص برخورداری روستاهای خراسان رضوی از راه آسفالته در دولت یازدهم با 3.6 درصد رشد به 94.2 درصد رسید.
وی گفت: در چارچوب اقدامات دولت تدبیر و امید 600 كیلومتر راه روستایی در خراسان رضوی از روكش آسفالت برخوردار شد و اكنون روكش آسفالت 180 كیلومتر راه روستایی دیگر در دست انجام است.
او با اشاره به وجود هزار و 50 كیلومتر راه روستایی فاقد آسفالت مناسب برای روستاهای بالای 50 خانوار در خراسان رضوی افزود: قرارداد برای روكش آسفالت بیشتر این راههای روستایی با پیمانكار منعقد شده كه در صورت تخصیص اعتبارات لازم روكش آسفالت آنها در طول یك سال انجام می شود.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: ارتقای راهها در دستور كار این مدیریت قرار دارد تا همه راهها در بخش توسعه یك درجه ارتقا پیدا كند به این معنا كه راه فرعی به راه اصلی و راه اصلی به راه چهارخطه تبدیل شود.
وی گفت: مطالعه ارتقای راههای خراسان رضوی انجام شده و در صورت تخصیص اعتبار این پروژه برای راههای استان انجام می شود.
در خراسان رضوی 20 هزار و 483 كیلومتر راه وجود دارد كه 6 هزار و 331 كیلومتر آن راه شهری و 14 هزار و 152 كیلومتر راه روستایی است.
7489/1858**خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین كریم زاده