۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۵۱
کد خبر: 82414746
T T
۰ نفر

عوامل بیماری قلبی وعروقی

۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۵۱
کد خبر: 82414746
عوامل بیماری قلبی وعروقی

تهران– ایرنا- جدیدترین پیشرفت های علم پزشكی در زمینه شناسایی ریزفاكتورهای قلبی و عروقی حاكی از نقش بسیار تاثیرگذار دیابت، چربی خون، فشارخون و ناراحتی های غدد در بروز بیماری مرگ بار قلبی است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، تالار فردوسی پژوهشگاه نیرو روزهای 14 و 15 بهمن ماه جاری میزبان برگزاری ششمین سمینار دوسالانه قلب و فناوری های نوین بود، همایشی كه به همت انجمن آترواسكلروز ایران و مركز تحقیقات اندوواسكولار با حمایت وزارت بهداشت در راستای طرح مدون بازآموزی دانشگاه های كشور برگزار شد.
از آنجا كه برخی اختلالات از جمله دیابت، فشارخون، چربی خون و غدد نقش مستقیم و موثری در ابتلای فرد به بیماری گرفتگی عروق قلب دارند، لذا در این همایش جمعی از متخصصان در رشته های داخلی شامل متخصان قلب و عروق، فوق تخصص قلب، فلوشیپ اینترونشنال، بیهوشی قلب، جراحان قلب، فوق تخصص اكوكاردیوگرافی و متخصصان الكتروفیزیولوژی، رزیدنت ها و فلوشیپ های قلب و عروق و پرستاران ویژه قلب حضور یافته و آخرین تجربیات مفید خود را به اشتراك گذاشتند.

**گرفتگی عروق قلب چیست؟
دكتر بابك حیدری اقدم متخصص قلب و عروق فلوشیپ فوق تخصصی انژیوگرافی و انژیو پلاستی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، در تعریف بیماری گرفتگی عروق قلب یا آترواسكلروزیس Atherosclerosi اظهاركرد: در این بیماری
جریان خون رسانی به قلب و مغز فرد در اثر برخی رسوبات ایجاد شده در رگ ها كه بیشتر چربی هستند، اختلال ایجاد می شود.
وی با اشاره به این كه برخی از دلائل بروز بیماری گرفتگی عروق ژنتیكی است، افزود: البته بسیاری از عوامل بروز این بیماری غیرژنتیك است و یكسری فاكتورهای خطرساز در واقع فرد را مستعد گرفتگی تنگی عروق می كند.
این فوق تخصصی انژیوگرافی و انژیوپلاستی در ادامه با بیان این كه، گرفتگی رگ در موارد غیرژنتیك در یك فرایند طولانی مدت چندین ساله و به دلیل عوامل متعددی ایجاد می شوند، افزود:چربی خون بالا، دیابت، فشارخون، مصرف سیگار، استرس، اضافه وزن و چاقی از جمله عواملی است كه فرد را دچار این بیماری می كند.
وی در عین حال با بیان این كه آقایان در سن پایین تر و خانم ها در سنین بالاتر و بعد از دوران یائسگی به بیماری گرفتگی عروق مبتلا می شوند، افزود: افرادی كه ژن ابتلا به بیماری گرفتگی عروق را دارند اگر همراه با این فاكتورهای خطرناك باشد سریعتر از سایر افراد به این بیماری دچار خواهند شد.

**علائم گرفتگی عروق قلب
این متخصص متخصص قلب و عروق در خصوص علائم گرفتگی عروق قلبی نیز اظهاركرد: عمده علائم این بیماری به هنگام راه رفتن با درد سینه و پشت جناغ همراه است و احساس نفس تنگی یا خستگی زودرس در سربالایی ها و بعضا تپش قلب در فعالیت های روزانه از دیگر مهمترین علائم آن است.
حیدری اقدم با بیان این كه به هنگام ابتلای فرد به درد و سوزش در پشت جناغ سینه، این درد ممكن است در هر دو بازو و فك انتشار پیدا كند كه با استراحت بهتر می شود، در عین حال افزود: البته برخی بیماران هنگام استراحت نیز دچار احساس درد و خفگی، تپش قلبی ناگهانی و اضطراب می شوند كه همراه با تعریق است.
وی همچنین اظهار كرد: البته گفته می شود 25 تا 30 درصد افرادی كه پس از بیماری حمله قلبی به بیمارستان مراجعه كرده اند، هیچگاه پیش از آن علامت خاصی را حس نكرده اند و نخستین نشانه بیماری شان به همان حمله قلبی خلاصه شده است.

**فرصتی مناسب برای شناسایی عوامل تاثیرگذار در بیماری گرفتگی عروق
یك متخصص قلب وعروق نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با یادآوری آن كه بیماری قلب و عروق در حال حاضر به عنوان شایع ترین علت مرگ و میر در جوامع مختلف شناخته می شود، گفت: در راس این بیماری گرفتگی عروق كرونر كه سكته قلبی و مغزی را شامل می شود قرار دارد.
دكتر هاشم سزاوار با اشاره به این كه، در این همایش آخرین یافته ها از سوی متخصصان مختلف از جمله قلب، مغز و اعصاب و غدد دور یكدیگر جمع شده و در خصوص دلائل و اشكال مختلف این بیماری بحث و تبادل نظر كردند، افزود: این باعث می شود تبادل اطلاعات اتفاق بیافتد و مهارت های عملی پزشكان و متخصصان برای درمان بیماران ارتقاءیابد.
وی با تاكید براین كه جامعه پزشكی كشور به طور حتم با برگزاری این گونه همایش ها به دنبال تضمین سلامتی مردم با بهترین ابزار و امكانات موجود و كاهش بار این بیماری است گفت: این همایش ها به طور حتم به متخصصین و متولیان امور بهداشت و درمان كمك خواهد كرد كه عوامل تاثیرگذار بر این بیماری و درمان آن را شناسایی كند.
دكتر سزاوار ادامه داد: به عنوان مثال امروز نیز با دوستان متخصص غدد در خصوص رابطه بیماری قلبی و عروقی با دیابت بحث هایی صورت گرفت و آخرین یافته ها در این خصوص، داروها و همچنین مباحث پیشگیری و درمان مورد تبادل نظر قرار گرفت.
وی ادامه داد: امروز بحث های بسیار خوبی در خصوص درمان بیماران قلبی كه به دیابت دچار می باشند، یا برعكس بیماران دیابتی كه مشكل قلبی دارند شكل گرفت، چراكه یك متخصص غدد بهتر می تواند تشخیص دهد كه یك بیمار قلبی كه از دیابت رنج می برد بهتر است درمان دارویی شود یا عمل جراحی و آنژوپلاستی، كه البته روش های مناسب به بحث گذاشته شد.

**مشكلات قلبی- عروقی شایع ترین علت مرگ بیماران دیابتی است
دبیر كمسیون انجمن های علمی گروه پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم با بیان این كه بیماران دیابتی دو تا چهار برابر بیشتر از سایر افراد به بیماری قلبی و عروقی مبتلا می شوند، گفت: مشكلات قلبی – عروقی یكی از شایع ترین علل فوت بیماران دیابتی است.
دكتر علیرضا استقامتی درگفت وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا با اشاره به این كه ارتباط مشكلات قلبی و عروقی با بیماری دیابت از جمله برنامه های همایش امسال بود، افزود: بیماری دیابت یكی از شایع ترین مشكلات غددی است كه در آن درگیری های قلبی بیشتر دیده می شود.
وی با تاكید بر این كه امروزه با توجه به پیشرفت های علمی و تكنولوژی هیچ منعی برای درمان های جراحی بیماران دیابتی وجود ندارد و درمان برای آنها مانند سایر بیماران انجام می شود، درعین حال گفت: متاسفانه عوارض و عفونت های بیشتری متوجه بیماران دیابتی است و زمان بهبود طولانی تری نیز مورد نیاز است.
مسئول بخش غدد و متابولیسم ششمین همایش قلب و فناوری های نوین ادامه داد: به طور كلی تمام اعمال جراحی اعم از درمان های طبی و اقدامات آنژیوپلاستی برای بیماران دیابتی انجام می شود.
وی همچنین با بیان این كه كنترل قند خون، چربی خون و فشار خون از اولویت های اصلی درمان بیماران دیابتی است ادامه داد: همواره بر كنترل این فاكتورها تاكید می شود چراكه با كنترل آنها می توان از بروز عوارض بسیاری از جمله بروز بیماری های قلبی جلوگیری كرد.
دكتر استقامتی اظهار كرد: بیماران دیابتی به دلیل مشكلات ناشی از قند، فشار و چربی خون بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های عروق كوچك شامل مشكلات نفروپاتی، نوروپاتی، رتینوپاتی و عروق بزرگ از جمله درگیر شدن عروق قلب و اندام ها هستند.
دبیر كمسیون انجمن های علمی گروه پزشكی وزارت بهداشت، گفت: با توجه به این كه دیابت رگ ها را درگیر می كند، همه بیماران بایستی به كنترل قندخون خود توجه ویژه داشته باشند چراكه پیشگیری همواره بر درمان مقدم است.
وی همچنین با اشاره به این كه خوشبختانه برای هر سه فاكتور قندخون، فشار خون و چربی خون درمان های و داروهای موثر و متعددی وجود دارد، درعین حال گفت: اما درمان به تنهایی كافی نیست و دركنار آن رعایت تغذیه اصولی، كاهش استرس، قطع سیگار و انجام مرتب ورزش از ضروریات تاثیرگذار در روند درمان و بهبودی است.
مسئول بخش غدد و متابولیسم ششمین همایش قلب و فناوری های نوین در ادامه یادآورشد: هم اكنون تمام درمان های دارویی و اصلی بیماران دیابتی در كشورمان وجود دارد و تنها بخشی از آنها تحت پوشش بیمه نیست.

**ریزفاكتورهای بیماری قلبی نیازمند توجه بیماران
اما دكتر ایرج ناظری متخصص بیماری قلب وعروق با تاكید بر این كه، این همایش بسیار مفید بود و بحث های بسیار جالب توجهی در آن شكل گرفت، اظهار كرد: یكی از نتایج بسیار خوب این همایش تاكید بر شناسایی برخی ریزفاكتورهای بیماری قلبی مانند چربی خون، دیابت، فشار خون و ناراحتی های غدد بود.
وی ادامه داد: به طور حتم فردی كه دچار بیماری قلبی است بایستی دیابت، چربی خون و فشار خون خود را كنترل نماید كه دچار وضعیت حاد نشود.
دكتر ناظری گفت: درمان مناسب ناراحتی های قلبی با انجام یك آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی یا هر عمل قلب دیگری رفع نخواهد شد بلكه این نیازمند آن است كه بیمار از نظر بیماری غدد، دیابت و به خصوص ریزفاكتورهایی همچون فشار خون و چربی خون كنترل شود.

**معرفی جدیدترین یافته دارویی در این همایش برای درمان چربی خون حاد
این متخصص قلب و عروق در ادامه با اشاره به این كه چربی خون بالا به طور حتم یكی از عوامل موثر ابتلا به بیماری گرفتگی عروق قلب است، اظهار كرد: البته در مواردی استفاده از برخی داروهای معمولی برای بیماران دچار چربی خون موثر واقع نمی شود كه در این همایش جدیدترین یافته دارویی دنیا معرفی شد.
دكتر ناظری نام این دارو را مهار كننده های PCSK9 و از داروهای كاهنده لیپید ذكر كرد و گفت: این دارو به صورت تزریق زیر جلدی به صورت ماهانه یا دو ماه یكبار به بیمار تزریق می شود.
وی با بیان این كه این دارو خوشبختانه در دنیا تولید شده، اما قیمت آن گران است ادامه داد: در سال 2015 دو دارو از این دسته تحت عنوان Alirocumab با نام تجاری Praluent و Evolocumab با نام تجاری Repatha از سوی سازمان غذا و داروی آمریكا FDA تایید شد.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: البته اقداماتی در جهت واردات داروی PCSK9 به كشور در جریان است كه برای درمان بیماران قلبی كه ریزفاكتور اصلی آن چربی خون بسیار بالا و مقاوم است مورد استفاده قرار گیرد چرا كه بسیار خوب جواب داده است.
دكتر ناظری همچنین گفت: مصرف PCSK9 در آمریكا و برخی از كشورهای اروپایی شروع شده كه البته به دلیل گرانی هنوز مصرف آن شایع نشده است.
وی در ادامه با اشاره به این كه قلب وظیفه مهم تنظیم جریان و گردش خون را در بدن را عهده دار و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، در توصیه ای پزشكی از مردم خواست در مصرف غذاهای چرب، پرنمك و قندی رعایت احتیاط را داشته تا دچار نارسایی قلبی و سكته مغزی نشوند.
علمی ** 1836 **
گزارش: یوسف درویشی
۰ نفر