۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۳۲
کد خبر: 82415351
T T
۰ نفر

ایست! راه حل اعتیاد اینجاست

۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۳۲
کد خبر: 82415351
ایست! راه حل اعتیاد اینجاست

تهران - ایرنا - انواع و اقسام شیوه های درمانی برای اعتیاد در كشور در معرض آزمون قرار گرفته از كمپ تا متادون درمانی ، از برنامه های حمایتی همتایان تا مراكز درمانی لوكس ، اما متاسفانه 90 درصد معتادان دوباره به چرخه سیال اعتیاد بازمی گردند.

ماهانه بیشتر از 500 هزار تومان برای درمان هر معتاد در مراكز درمانی هزینه می شود و جالب اینجاست كه بیشتر از 90 درصد معتادان بعد از درمان دوباره وارد چرخه اعتیاد می شوند.
حال و روز كمپ های اعتیاد پیداست، مسئولان اعتراف كرده اند كه این كمپ ها موفق عمل نكرده اند و این روزها هم موضوع «كمپ گردی» معتادان سر زبانهاست به آن معنا كه برخی افراد دارای اعتیاد، كمپ گردی می كنند و رسوب آنها در مراكز اقامتی است.
به گفته مسئولان بهزیستی، حتی یك فرد دارای اعتیاد تا 11 دوره اقامتی داشته است كه این مساله نشان می دهد این مراكز شاید كاركرد درمانی ندارند و به محل اقامت معتادان تبدیل شده اند.
تبدیل شدن مراكز درمان به محل اقامت معتادان موضوعی نیست كه به راحتی بتوان از آن گذشت چراكه علاوه بر هزینه های مالی ، عوارض و آسیب های اجتماعی زیادی نیز به دنبال دارد.
از همین رو اوایل دهه 80، سازمان بهزیستی برای كاهش آسیب اعتیاد و نیز موفق بودن چرخه درمانی معتادان، مراكز درمانی اجتماع محور اعتیاد موسوم به تی سی TC را در كشور راه اندازی كرد.
كاركرد اصلی این مراكز این بود كه عود (بازگشت) اعتیاد را در افراد بهبود یافته، كم می كرد این مراكز ، فرآیندهای درمانی بیماران پس از انجام سم زدایی و رهایی از وابستگی های جسمی برای پیشگیری از عود در آنها را با كمك تیم كارشناس انجام می داد.
اما دو مشكل بزرگ بر سر راه این مراكز قدعلم كرد؛ هزینه بالا و مدت زمان زیاد اقامت معتادان در این مراكز چنان بغرنج شد كه مراكز تی سی برغم اثربخشی به محاق فراموشی و بی توجهی سپرده شدند.
این داستان ادامه داشت تا اینكه در سال جاری و به ویژه ماه های اخیر، مراكز درمانی اجتماع محور اعتیاد موسوم به تی سی TC دوباره در كانون توجه مسئولان سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

**گام های اولیه برای ارتقای اثربخش ترین مداخله درمانی اعتیاد
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی كشور می گوید: مراكز درمانی اجتماع محور اعتیاد موسوم به تی سی TC یكی از اثربخش ترین مداخلات درمان اعتیاد است كه در برنامه ارتقای ما قرار گرفته و می خواهیم آنها را گسترش دهیم.
محسن روشن پژوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: تمام مراكز تی سی در كشور مورد ارزیابی قرار گرفته اند و بخشی از برنامه های این مراكز از جمله بخش آموزش، نیاز به مداخلات داشت كه برای آنها برنامه ریزی كردیم .
وی خاطرنشان می كند: برنامه استاندارسازی آموزش مراكز تی سی طراحی و محتوای آن استاندارد شده است؛ كتاب و محتوای آموزشی به صورت مكتوب در اختیار دست اندركاران این مراكز قرار خواهد گرفت.
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی كشور اضافه می كند: برای ارتقای بخش آموزش مراكز تی سی ، چند كارگاه شبانه روزی برگزار كردیم و با توجه به مولفه های استخراجی از ارزیابی های انجام انجام شده ، پروتكل و دستورالعمل این مراكز بازبینی شد تا معیارهای درمانی ارتقا پیدا كند.
روشن پژوه می افزاید: پوشش یارانه مراكز تی سی طی دو سال گذشته را 75 درصد ارتقا دادیم و اكنون نیز پیگیر بیمه خدمات این مراكز هستیم.

**آیا خدمات تی سی رایگان است؟
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی كشور می گوید: خدمات تی سی تعرفه دارد اما چون اغلب مخاطبان این مراكز ، افراد كم بضاعت هستند ما به این مراكز یارانه پرداخت می كنیم و از سوی دیگر دنبال بیمه آن نیز هستیم.
روشن پژوه تاكید می كند: بیمه باید حتما مراكز تی سی و مراكز اقامتی را تحت پوشش قرار دهد چراكه لازم است رویكرد سایكوسوشال یعنی برنامه های روانی اجتماعی مورد حمایت قرار گیرد. این افراد بی بضاعت یا كم بضاعت هستند و اثربخشی مداخلات نیز روشن است .

**هزینه های درمان در مراكز سی تی چقدر است؟
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی كشور می گوید: در مراكز درمانی اجتماع محور اعتیاد موسوم به تی سی ، روانپزشك، روانشناس، پزشك و گروه های مختلف فعالیت دارند و كار خیلی گسترده است بنابراین هزینه آن از مراكز اقامتی گران تر است.
روشن پژوه می افزاید: هزینه درمان هر فرد در مراكز تی سی در ماه بالغ بر 700 هزار تومان می شود و می دانیم این گران است . برای همین تقاضا داریم سیستم های حمایتی و بیمه به ما كمك كنند.

**ظرفیت پذیرش در مراكز تی سی محدود است
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با اظهار بی اطلاعی از آمار موجود پذیرش شدگان در مراكز تی سی می گوید: ظرفیت این مراكز محدود است.
روشن پژوه می افزاید: مراكز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC فقط افرادی را می پذیرد كه اندیكاسیون (مورد درمانی) لازم را داشته باشند بنابراین این مراكز فقط در برخی مناطق كشور راه اندازی می شوند.
وی یادآور می شود: در حال حاضر 10 مركز تی سی جدید در استان ها در حال تاسیس هست كه امیدواریم تا پایان سال تاسیس شوند.
به گفته وی ،این مراكز در استان هایی از جمله استان های كردستان، سیستان و بلوچستان، اردبیل، كهكیلویه و بویراحمد، كرمانشاه، كرمان، مازندران و البرز راه اندازی خواهد شد؛ مركز تی سی استان البرز به زنان اختصاص دارد.

**طراحی الگوی های نوین برای تی سی
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی كشور می گوید: در برنامه جدید ارتقای تی سی ها، پروتكل خدمات مراكز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC براساس یك الگوی تحلیلی بازبینی و بر همین اساس، الگوهای نوین مانند تی سی شیشه هم وارد برنامه شده است.
وی خاطرنشان می كند: مراكز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC با توجه به نیازها جدید طراحی شده است كه یكی از آنها تی سی متادون یا TCM است.

**شرط و شروط برای گسترش مراكز درمانی اجتماع محور اعتیاد
تمام گفته های محسن روشن پژوه معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی كشور مبنی بر گسترش مراكز تی سی در كشور در حالی است كه پرویز افشار معاون كاهش تقاضا و مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ، شرط و شروطی را برای گسترش این مراكز تعیین كرده است.
واگذاری خدمات مراكز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC به بخش غیردولتی با رعایت چهارچوب و پروتكل های مربوطه ، پایش های لازم، اختصاص بودجه و پشتیبانی بیمه از پیش شرط های افشار برای توسعه مراكز تی سی به شمار می رود.

**گسترش تی سی در گروی تامین امكانات
انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی كشور پیش از این گفته بود كه كمپ های ترك اعتیاد چندان موفق عمل نكرده اند و موفقیت مراكز درمانی اجتماع محور اعتیاد موسوم به TC (تی.سی) بیشتر است.
وی می گوید: هم اكنون 20 مركز درمانی اجتماع محور تی سی در كشور فعالیت دارند اما افزایش آن ها در گروی تامین تیم كامل شامل روانشناس، روانپزشك، پزشك و تكمیل چرخه مداخلات روانی و اجتماعی برای معتادان است.
به گفته محسنی بندپی ، این مراكز، معتادان را به طور میانگین تا پنج ماه نگهداری می كنند بنابراین گسترش آن ها نیازمند یك برنامه ریزی جغرافیایی و نیروی انسانی كافی است و از سوی دیگر منابع مالی آن ها نیز باید تامین شود.
البته او تصریح می كند كه این سازمان تصدی گری مراكز درمانی اجتماع محور تی سی را برعهده ندارد و این گونه مراكز از سوی بخش خصوصی راه اندازی می شوند.
محسنی بندپی، یكی از علل در اولویت بودن افزایش مراكز تی سی برای بهزیستی را اثربخشی این مراكز تا 65 درصد عنوان می كند.
به گزارش ایرنا، هزار و صد مركز سرپایی اعتیاد، هزار و 150 مركز اقامتی اعتیاد و 20 مركز درمانی اجتماع محور موسوم به «تی سی» در كشور فعالیت دارند.
همچنین بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمان حاضر حدود یك میلیون و 325 هزار معتاد در كشور به سر می برند.
اجتمام**9185**1569**گزارشگر: سادات حسینی خواه **انتشار: علی حبیبی
برای آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر