۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82416388
T T
۰ نفر
تمايل به تك فرزندي و اختلال در كاركرد اصلي خانواده

كرمانشاه- ايرنا- جامعه شناسان و كارشناسان بهداشت معتقدند: بهتر است هر زوج حداقل دو فرزند داشته باشند ولي اكنون كاهش فرزندآوري و تمايل شديد به تك فرزندي زنگ خطري براي جامعه و افزايش جمعيت سالمندي است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، تمايل خانواده ها و زوج هاي جوان به تك فررندي و حتي بي فرزندي زنگ خطري براي افزايش جمعيت سالمندي و كاهش جمعيت جوان و سازنده كشور تلقي مي شود كه باقي ماندن برخي شعارها و باورها، به اين آسيب دامن مي زند.
شعارهايي با مضاميني همچون 'فرزند كمتر، زندگي بهتر' در واقع در دهه 40 در ايران شكل گرفت و در سال هاي بعد به دليل مشكلات مادي و هراس از افزايش جمعيت بر آن دامن زده شد.
استان كرمانشاه از اين تهديد جدا نمانده و اكنون افزايش بيكاري، بالارفتن سن ازدواج زنگ خطري جدي براي مردم اين استان تلقي مي شود از همين رو علاوه بر كاهش مشكلات معيشتي، بسياري از زوجين جوان به كسب مهارت هاي فرزندپروري و ارتباطي نيازمندند.
براساس آمار اعلام شده از سوي ثبت احوال استان كرمانشاه از ابتداي سال جاري تا پايان مرداد 14 هزار و 562 فقره ولادت در استان كرمانشاه رخ داده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته است.
براساس آمار اعلام شده از ابتداي سال 94 تا پايان مرداد، 14 هزار و 960 واقعه ولادت در استان ثبت شده است.

** ثبت 25 هزار و 824 فقره ولادت در استان
مديركل ثبت احوال استان كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، به جديدترين آمار ثبت شده پرداخت و گفت: در 9 ماهه سپري شده از سال جاري 25 هزار و 824 مورد ولادت در سطح استان ثبت شده است.
به گفته عليرضا قبادي، در اين محدوده زماني 15هزار و 189 ازدواج و سه هزار و 893 مورد طلاق ثبت شده است.
اين مسوول افزود: جديدترين آمار مقايسه اي در پايان سال اعلام مي شود.

** فرزندآوري كاركرد اصلي خانواده است
در همين راستا يك كارشناس علوم رفتاري و مدير نخستين وبسايت تاب آوري كشور در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهار كرد: به دليل برخي باورها و آموزش هاي نامناسب در دهه هاي گذشته با شعار 'فرزند كمتر، زندگي بهتر'، سياست هاي كلان كشور براي ترويج اين باور حركت كرد و جمعيت كشور را از قشر جوان به سمت سالمندي سوق داد.
محمدرضا مقدسي ادامه داد: افزايش جمعيت سالمندي و كاهش فرزندآوري، جامعه را در معرض خطرات متعدد اقتصادي و اجتماعي قرار مي دهد.
به گفته اين صاحبنظر، فرزندآوري مختص خانواده است و اگر خانواده اين كاركرد اصلي خود را از دست بدهد علاوه براينكه دچار اختلال مي شود در سطح كلان آسيب هاي پرشماري را متوجه جامعه مي سازد.

** علل كم رغبتي زوجين به فرزندآوري
مقدسي در پاسخ به اين سوال كه چه عواملي در كم رغبتي زوج ها به فرزندآوري تاثيرگذار است، گفت: مسايل اقتصادي و اشتغال در افزايش سن ازدواج و يا كم رغبتي خانواده و زوج هاي جوان در تك فرزندي و يا بي فرزندي تاثيرگذار است و از سوي ديگر برخي از زوجين به دليل عدم شناخت مهارت هاي فرزندپروري و كاهش صبر و بردباري از اين قضيه دوري مي كنند.
وي معتقد است، خانواده خوب، سالم و موفق فرآورده نهايي آموزش و پرورش است و هرجا كه آفت و آسيبي ديده مي شود به نحوه تعليم و تربيت ما ريشه دارد و به آموزش عالي يا نحوه تربيت در نهاد خانواده باز مي گردد.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه نياز است سياست هاي كلان در امر تعليم و تريبيت مورد بازبيني و بازنگري قرار گيرد، گفت: براساس چندين پژوهش دانشگاهي مشخص شد كه بين تعداد فرزندان و تمايل به طلاق رابطه اي معكوس وجود دارد، هرچه تعداد فرزندان كمتر باشد ميل به طلاق در برخي از والدين بيشتر است ولي نمي توان گفت كه كاهش فرزندآوري از عوامل اصلي جدايي زوجين است بلكه مي توان گفت در برخي مواقع، اين مقوله در افزايش طلاق تاثيرگذار است.

** نقش آموزش و ترويج باورهاي غلط در كاهش فرزندآوري
به گفته مقدسي، ما نسلي را پرورش نداده ايم كه مسووليت پذير خانواده در همه امور باشد و برخي از والدين با وجود تحصيلات دانشگاهي، در امر تعليم و تربيت و مهارت براي فرزندپروري دچار ناتواني هستند و نمي توانند به خوبي خانواده را مديريت كنند.
مقدسي افزود: مساله تك فرزندي و بي فرزندي به همان ميزان كه تحت تاثير باورهاي رواج داده شده گذشته است تحت تاثير آموزش نيز مي باشد و نخستين گام براي توسعه تاب آوري خانواده اين است كه مهارت هاي ارتباطي زوجين آموزش داده شود.

**كاهش فرزندآوري دغدغه اصلي نظام بهداشت و سلامت
در ادامه كارشناس مسوول امور جمعيتي و باروري سالم مركز بهداشت استان كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، از بالارفتن سن ازدواج، كم شدن تعداد ازدواج، فاصله زياد ازدواج تا فرزندآوري و سپس فاصله سني غيراستاندارد در تولد فرزندان بعدي به عنوان يكي از دغدغه هاي اصلي نظام سلامت و بهداشت ياد كرد.
پروين محجوب افزود: براساس اعلام سازمان جهاني بهداشت و مركز مطالعاتي آمار، جمعيت ما به سرعت در روند كاهشي قرار گرفته كه اين امر موجب شده تا مسوولان مرتبط و برنامه ريزان در زمينه سياست هاي جمعيتي و اطلاع رساني خود تجديدنظر كنند.
محجوب ادامه داد: سياست هاي گذشته بدين شكل بود كه متقاضيان روش پيشگيري از بارداري، به صورت رايگان از خدمات بهداشتي برخوردار مي شدند ولي پس از گذشت مدتي، رفتار باروري زوجين به سمت تك فرزندي و كاهش فرزندآوري حركت كرد و از سوي ديگر بالارفتن سن ازدواج، افزايش طلاق و ميل به زندگي مجردي به شكل زنگ خطري نمود پيدا كرد.
وي ادامه داد: در دهه 60، هر بانويي معمولا به تولد بيش از شش بچه اقدام مي كرد ولي اكنون اين رفتار به سمت دو بچه و يا كمتر از آن حركت كرده كه اگر تداوم يابد از نظر ساختار جمعيتي با معضل افزايش جمعيت سالمندي مواجه مي شويم.

**كاهش جمعيت جوانان 20 تا 29 سال
به گفته اين كارشناس، از سال 90 تاكنون جمعيت جوان 20 تا 29 ساله ما به سمت كم شدن حركت كرده است.
وي در خصوص برنامه هاي مركز بهداشت استان كرمانشاه براي ترغيب زوجين به فرزندآوري اظهار كرد: گروه هاي هدف ما بانوان 10 تا 40 ساله همسردار هستند و ما به آموزش فرزندآوري به اين بانوان مي پردازيم.
به گفته وي، در ابتداي هر سال برنامه عملياتي براي بهترشدن اين آموزش ها در نظر گرفته مي شود و براي گروه هاي مختلف سني، شغلي و جنسي مختلف اجرا مي شود و به اشكال مختلف از قبيل برگزاري دوره، آموزش چهره به چهره و يا از طريق صدا و سيما و رسانه ها دنبال مي شود.

**مشاوره پيش از ازدواج را از ياد نبريد
وي از ارايه مشاوره پيش از ازدواج در مركز بهداشت به عنوان اقدام مطلوب ياد كرد و گفت: در اين دوره ها همه برنامه هاي آموزشي سلامت كه لازمه يك زوج جوان است به صورت سمعي و بصري ارايه مي شود.
محجوب از ادامه تحصيلات تكميلي به عنوان عاملي در ازدواج ديرهنگام دختران ياد كرد و افزود: در كنار تحصيل، مساله ازدواج و فرزندآوري بايد لحاظ شود تا زمان طلايي اين دوران از دست نرود، اميدواريم مردم با گوش فردادن به اطلاع رساني ها اين فرصت را از دست ندهند.
محجوب افزود: در اين آموزش ها اگر مشخص شود بارداري مخاطبان، به سلامت جسمي آنان ضررمي رساند با ارايه و آموزش روش هاي پيشگيري مانع از بارداري آنان مي شويم ولي اگر شرايط به گونه اي باشد كه مخاطبان در سن مناسب قرار داشته و بارداري بدون خطر باشد وي را به اين امر تشويق خواهيم كرد.

**بهترين زمان تولد فرزند سه سال پس از ازدواج است
وي افزود: بهترين سن براي فرزندآوري زنان در محدوده سني 20 تا 30 سال است و خارج از اين سن ممكن است بارداري در مسيري پرخطر قرار گيرد و براي مادر و جنين مشكل ساز شود.
به گفته محجوب، بهترين زمان براي تولد نخستين فرزند، سه سال پس از ازدواج است و شايسته است فاصله سني ديگر فرزندان حداقل سه سال و حداكثر پنج سال لحاظ شود.
بر پايه آمار رسمي بيش از 33 درصد خانواده هاي ايراني تك فرزند هستند.
7460/8066خبرنگار:زهره كريم زاده ** انتشار دهنده:علي مولوي