به گزارش ايرنا، محمد رضا حشمتي كه عصر روز يكشنبه در جمع انجمن اولياء و مربيان آموزش و پرورش ناحيه 4 كرج سخن مي گفت افزود: آگاهي والدين نسبت به نيازهاي كانون خانواده به ويژه در حوزه علوم تربيتي و رفتاري بايد ارتقاء يابد تا تعامل ، مشاركت ، همدلي و همراهي در بين اعضاي خانواده تقويت شود.
وي اظهار كرد: والدين براي هدايت هدفمند زندگي به سه عا مل كه شامل بينش ، منش و عمل نياز دارند تا بتوانند بستر ارتباط مثبت و تاثير گذار را با فرزندان و ساير افراد در كانون خانواده ، محيط اجتماعي و شغلي فراهم آورند.
وي با اشاره به اينكه براي تغيير سبك زندگي تربيتي بايد اقدام به تغيير بينش خود كنيم خاطر نشان شد: ذهن انسان مانند يك كاسه است كه انسان مي تواند در آن اطلاعات مثبت و مورد نياز را جمع آوري و در زندگي در مواقع ضروري به كار ببندد.
اين روانشناس در ادامه به ماندگاري گفته ها و ديدگاه هاي ديگران در ذهن افراد پرداخت و اضافه كرد: گفتن جملات مثبت مادر تاثير بسزايي در زندگي فرزندان يك خانواده دارد لذا كلام پدر و مادر بايد به گونه اي باشد كه براي فرزندان آرامش دهنده و آگاهي بخش باشد و در آن نشانه هاي انتقادي ، سرزنش و نصيحت هاي تكراري و مستمر وجود نداشته باشد.
محتشمي با اشاره به اينكه براي تغيير رفتار هر فردي بايد از خودش آغاز كند افزود: پدر و مادر بايد به فرزندان در كانون خانواده آموزش دهند تا آنان با اين مهارت مهم در زندگي از دوره كودكي و نوجواني آشنا شوند.
اين استاد دانشگاه بيان كرد: زماني كه در سقف كانون خانواده به دليل اختلاف بين والدين شكاف ايجاد شود انگاه همبستگي از اين كانون رخت بر مي بندد و آلودگي هاي مختلفي كه مي توان از آن بعنوان آسيب هاي اجتماعي ياد كرد از آن شكاف وارد خانه هاي هر ايراني مي شود.
محتشمي گفت : والدين براي هدايت و تربيت فرزندان با افراد مثبت انديش ارتباط برقرار كنند تا منش را در خود تقويت كنند و انرژي منفي نگيرند و در تعامل با ديگران حس مثبتي نيز داشته باشد و در كلامش واژه هاي اميد بخش موج بزند و ديگر به دنبال مقصر در زندگي نمي گردد.
وي اقدام را يكي ديگر از عوامل مهم در امور تربيتي در كانون خانواده برشمرد و ادامه داد: پدر و مادر با رفتارشان به فرزندان اصول و مهارت هاي زندگي را ياد مي دهند لذا براي الگو بودن بايد عمل كردن و فعاليت كردن را در اولويت قرار داد.
اين روانشناس ياد آور شد: والدين براي بهبود كيفيت زندگي بايد به تفريح مشترك در خانواده ، خلاقيت و نو آوري ، بيان احساسات ، تقويت روابط عاطفي ، فاصله نگرفتن از آموختن و شناخت بيشتر نسبت به محيط و افراد در زندگي فردي و اجتماعي توجه كند.
وي در پايان از باورهاي منفي شخص ، باو رهاي غلط اجتماعي ، انجام دادن كارها به سبك خود، توجيح كردن ، سرخوردگي و نا اميدي بعنوان دام هاي ذهن انسان نام برد و با بيان مثال هاي مختلف هر كدام را تشريح كرد.
در اين همايش بيش از 500 نفر از والدين دانش آموزان مدارس آموزش و پرورش ناحيه 4 كرج حضور داشتند.
2819/1535خبرنگار: مهين مالمير**انتشار دهنده:داريوش غفاري
روانشناس و استاد دانشگاه:
خانواده هاي ايراني بايد به بهبود وضعيت زندگي تربيتي بيانديشد
۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۲۲:۲۰
کد خبر:
82417506
كرج - ايرنا - استاد دانشگاه و روانشناس گفت: امروزه خانواده هاي ايراني به بهبود وضعيت زندگي تربيتي در زمينه فرزند پروري و سبك زندگي ايراني - اسلامي بينديشند تا زمينه كاهش آسيب هاي اجتماعي در جامعه فراهم آيد.