۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۶:۳۵
کد خبر: 82419282
T T
۰ نفر

ترويج فرهنگ بيمه،شاخص مهم تحقق اقتصاد تاب آور

۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۶:۳۵
کد خبر: 82419282
ترويج فرهنگ بيمه،شاخص مهم تحقق اقتصاد تاب آور

اراك - ايرنا - ترويج فرهنگ بيمه از شاخص هاي مهم تحقق اقتصاد تاب آور و اقتصاد مقاومتي مورد نظر رهبر معظم انقلاب است اگر به درستي به جايگاه و كارويژه هاي توجه شود.

فرهنگ سازي اساس و ريشه پيشرفت هر فعاليتي از جمله فعاليت هاي اقتصادي در جامعه است و صنعت بيمه نيز به عنوان يكي از بخش هاي اساسي و مهم اقتصاد هر كشور زماني مي تواند رشد و توسعه يابد كه فرهنگ استفاده از آن در بين مردم نهادينه شده باشد.
هزينه هاي بيمه اي در بسياري از كشور هاي توسعه يافته سهم قابل توجهي از هزينه هاي افراد يا سازمان ها را شامل مي شود ولي در كشور ما اين مهم درصد پاييني از سبدهزينه خانوار و نهادهاست به گونه اي كه با كم كردن سهم بيمه هاي اجباري نظير بيمه هاي درمان و شخص ثالث هزينه سرانه بيمه كشور بسيار اندك است.
كارشناسان فعال در حوزه بيمه، عوامل مختلفي را در رشد نيافتن و توسعه ناقص صنعت بيمه در ايران سهيم مي دانند كه نبود سرويس دهي مناسب شركت هاي بيمه، پايين بودن سطح در آمدهاي مردم و پايين بودن فرهنگ استفاده از بيمه و ناآشنايي با آن در بين مردم از مهمترين اين عوامل است.
كارشناسان اين حوزه نبود شناخت و آگاهي لازم بيمه گذاران، آشنايي اندك افراد و بي اطلاعي آنان از مزاياي بيمه، وجود باورهاي نادرست و دور از ذهن بودن وقوع حوادث و بديهي دانستن خسارت پرداختي توسط شركت هاي بيمه اي از جمله عوامل استقبال نكردن مردم از صنعت بيمه در حوزه ساختمان هاي تجاري و مسكوني مي دانند.
آنان مي گويند: اغلب مردم ايران بيمه را كالايي لوكس و غير ضروري مي دانند كه در شرايط عادي حاضر به اختصاص هزينه اي در اين زمينه نيستند.
كارشناسان حوزه اقتصادي نيز صنعت بيمه را يكي از عوامل افزايش تاب آوري جامعه در برابر مشكلات و بلاياي طبيعي مي دانند و معتقد هستند افزايش فرهنگ بيمه در سطح جامعه يكي از عوامل تحقق اقتصاد تاب آور و اقتصاد مقاومتي است.
مدير كل مديريت بحران استانداري مركزي گفت: بيمه اماكن تجاري و منازل مسكوني براي جبران خسارت ها و بازسازي اماكن صدمه ديده در هنگام بروز مشكلات طبيعي و غير طبيعي از جايگاه خاصي در فرآيند مديريت بحران برخوردار است.
سعيد فرخي بازسازي و باز تواني را آخرين مرحله از اقدام هاي مديريت بحران در هنگام وقوع حوادث عنوان كرد و افزود: در اين مرحله تامين منابع مالي مناسب براي جبران خسارت ها و بازگرداندن وضعيت اقتصادي جامعه به حالت عادي استفاده از بيمه هاي امري اجتناب ناپذير و ضروريست كه در قانون نيز به اين مهم تاكيد شده است.
وي، نبود بسترهاي فرهنگي مناسب و قوانين مدون براي اجباري كردن بيمه را يكي از دلايل بي رغبتي از بيمه توسط مردم و شهروندان دانست و گفت: با توجه به تاكيد هاي قانون براي ترويج بيمه در بين اقشار جامعه، ساختمان هاي مسكوني و تجاري استان مركزي از نظر پوشش بيمه اي از وضعيت مناسبي برخوردار نيستند.
مدير كل مديريت بحران استانداري مركزي ادامه داد:كمتر از 10 درصد اماكن مسكوني كشور تحت پوشش بيمه قرار دارند كه اين رقم در استان مركزي پايين تر است.
وي گفت: اين اداره كل از چهار ماه قبل جمع آوري آمار و اطلاعات از وضعيت بيمه اي منازل مسكوني و تجاري استان را در دستور كار خود قرار داده است كه تا كنون نتوانسته آمار دقيقي از ميزان برخورداري اين اماكن از بيمه به دست آورد.
مدير كل مديريت بحران استانداري مركزي افزود: بر اين اساس دستور مقام ارشد دولت در اين استان كليه دستگاه هاي اجرايي و شركت هاي بيمه اي ترويج بيمه در سطح استان را در دستور كار خود قرار داده و براي افزايش پوشش بيمه در اين حوزه ها تلاش مي كنند.
فرخي افزود: شركت هاي بيمه اي استان مركزي براي افزايش ضريب بيمه در استان موظف هستند قسمتي از درآمد خود را براي ترويج فرهنگ بيمه و افزايش توانايي مردم براي استفاده از خدمات بيمه اي در اين حوزه اختصاص دهند.
وي ادامه داد: فرمانداران، بخشداران و مديران اجرايي دستگاه ها اجرايي نيز بايد زمينه توسعه فرهنگ بيمه و ضريب افزايش نفوذ بيمه منازل مسكوني و اماكن تجاري را براي كارمندان خود و مخاطبان فراهم كنند.
مدير كل مديريت بحران استانداري مركزي گفت: قرار گرفتن تمامي مددجويان كميته امداد تحت پوشش بيمه منازل مسكوني و انجام بيمه 10 ساله بيمه ساختمان هاي مسكوني و تجاري به عنوان يكي از پيش شرط هاي صدور پايان كار توسط بنياد مسكن جمله اقدام هايي هدفمند دولت براي ترويج فرهنگ بيمه است.
فرخي افزود: استفاده از ظرفيت و تخصيص قسمتي از اعتبارات شهرداري ها و دهياري ها به بيمه ساختمان هاي اداري و مسكوني براي ترويج صنعت بيمه در شهرستان هاي استان مركزي از ديگر اقدام هاي دولت براي افزايشسهم بيمه اي در استان بوده است.
وي، نبود قانون الزام و استمرار بيمه منازل مسكوني و تجاري را از ديگر چالش هاي اين حوزه دانست گفت: نياز است بيمه منازل و ساختمان هاي تجاري همانند بيمه تكميلي درمان و شخص ثالت با فرهنگ سازي و اختصاص قانون الزام آور در اين حوزه در بين مردم نهادينه شود.
مديركل مديريت بحران استانداري مركزي گفت: با اختصاص قانون هاي الزام آور و افزايش فرهنگ استفاده بيمه در زمينه ساختمان هاي تجاري و مسكوني به يكي از دغدغه هاي ذهني مردم تبديل شود و مردم خود خواهان استفاده از اين بيمه ها باشند.
وي ادامه داد: پوشش بيمه افزايش تاب آوري را در بين مردم افزايش مي دهد و كمك مي كند در صورت بروز خسارت بتوانند با استفاده از اين ظرفيت وضعيت مالي خانواده و زندگي را به شرايط عادي برگردانند.
مديركل مديريت بحران استانداري مركزي با يادآوري وجود يك هزار و 400 هكتار بافت فرسوده در اين استان افزود: با توجه به اينكه اقتصاد تاب آور از شاخص هاي اصلي اقتصاد مقاومتي مورد نظر رهبر معظم انقلاب است، افزايش ضريب نفوذ بيمه در جامعه و بافت فرسوده نقش مهمي در تاب آوري جامعه در برابر مشكلات و تحقق اقتصاد مقاومتي مورد نظر رهبر معظم انقلاب برعهده دارد.
سرپرست بيمه هاي بازرگاني استان مركزي در اين خصوص گفت: ضريب نفوذ بيمه يكي از شاخصه هاي سنجش توسعه يافتگي در جوامع مختلف است و حاصل حق بيمه هاي دريافتي به توليد ناخالص داخلي است و هرچه اين ضريب نفوذ عدد بالاتر باشد نشان از بهبود وضعيت بيمه درآن جامعه است.
محمود رودباراني افزود: با توجه به اينكه استان مركزي يكي از قطب هاي صنعتي مهم كشور است و رتبه چهارم را در اين حوزه به خود اختصاص داده از ضريب نفوذ بيمه بسيار پاييني برخوردار است و بر اساس آخرين آماري بيمه مركزي كشور از بين 31 استان، رتبه 27 را دارد كه نشان از وضعيت نا مناسب اين استان در شاخصه هاي مختلف بيمه اي از جمله بيمه آتش سوزي منازل مسكوني و تجاري است.
وي ادامه داد: عمده بيمه شركت هاي بزرگ صنعتي مانند آلومينيوم و ماشين سازي در تهران صادر مي شود كه اين مهم يكي از عوامل اصلي كاهش ضريب نفوذ بيمه در استان مركزي به شمار مي رود.
سرپرست بيمه هاي بازرگاني استان مركزي، نزديكي به پايتخت و صدور بيمه نامه شركت هاي بزرگ در دفاتر مركزي آن ها را از جمله عوامل بي رغبتي اين شركت ها براي بيمه كردن فعاليت هاي خود در استان مركزي دانست.
رودباراني گفت: نياز است شركت هاي بزرگ به ازاي استفاده از خدمات زير بنايي، منابع و نيروي انساني استان خدمات بيمه اي و حق بيمه هاي خود را در داخل استان هزينه كنند.
وي ادامه داد: حضور بيمه اي شركت هاي بزرگ در استان مركزي علاوه بر اثرات مثبت اين مهم در جامعه افزايش 20 تا 30درصد اشتغال در صنعت بيمه استان را به همراه دارد.
سرپرست بيمه هاي بازرگاني استان مركزي نگاه غلط به صنعت بيمه، كم اطلاعي و بي اطلاعي مردم از مزاياي پوشش بيمه اي و پشتيباني بيمه ها در زمان خطرات طبيعي و آتش سوزي را از جمله عوامل استقبال نكردن مردم از صنعت بيمه دانست.
وي گفت: مردم به بيمه نگاه عميق و درستي ندارند و شركت هاي بيمه را موسسه هايي مي بينند كه زمان صدور بيمه نامه حق بيمه را به راحتي در يافت مي كنند و هنگام پرداخت خسارت به دلايل مختلف يا پرداخت نمي كنند و يا كمتر از توقع مردم به آنان حق بيمه پرداخت مي كنند.
رودباراني ادامه داد: افراد جامعه هزينه هاي بسياري را درمواقع مختلف انجام مي دهند ولي هنگام بيمه كردن منازل مسكوني به دليل اينكه تا كنون اتفاقي براي آنها حاصل نشده است خيلي اقتصادي فكر مي كنند.
وي افزود: تا زماني كه اتفاقي رخ نداده مردم قدر بيمه را نمي دانند و بيشتر افرادي به دنبال بيمه هستند كه از پيامدهاي حوادث زخم خورده اند.
سرپرست بيمه هاي بازرگاني استان مركزي خاطر نشان كرد: شركت هاي بيمه اي در فضاي رقابتي براي افزايش بهره گيري مردم از خدمات بيمه هاي آتش سوزي منازل مسكوني و ساختمان هاي تجاري اين بيمه را با 70 درصد تخفيف به بيمه شدگان ارائه مي دهند و افراد جامعه مي توانند تنها با پرداخت 300 هزار ريال به مدت يك سال از خدمات اين بيمه بهره مند شوند كه اين مهم نيز نتوانسته ميزان استقبال مردم از صنعت بيمه در اين حوزه را افزايش دهد.
رودباراني فرهنگ سازي و آشنايي مردم با صنعت و مزاياي بيمه ها درهنگام بروز حوادث را جمله راهكارهاي افزايش بهره گيري مردم از صنعت بيمه عنوان كرد و گفت: با توجه به فعاليت بيمه ها در حوزه تامين خسارات در زمان حوادث ولي اين نهادها تنها متولي فرهنگ سازي در جامعه نيستند و ديگر بخش هاي جامعه از جمله رسانه ها و صدا و سيما تيز در اين زمينه بيش از پيش بايد فعاليت كنند.
وي ادامه داد: وقتي در كشور صنعت بيمه را پذيرفته ايم بايد به همان اندازه به آن بها داده شود و مسئولان، رسانه ها عمومي و نهادهاي مختلف جامعه به بحث بيمه به عنوان پايه هاي اقتصاد هر جامعه اهميت ويژه دهند زيرا بي توجهي و نتايج سوء آن در زمان حوادث تمام جامعه را در بر مي گيرد.
سرپرست بيمه هاي بازرگاني استان مركزي گفت: به دليل بي اطلاعي وفرهنگ سازي اندك تنها 20 درصد از منازل مسكوني و تجاري اين استان تحت پوشش بيمه آتش سوزي قرار دارند كه اين مهم در هنگام بروز حوادث مي تواند خسارت هاي جبران ناپذيري را براي استان به همراه داشته باشد.
مهدي عباسي يكي از شهروندان اراك دليل استفاده نكردن از بيمه آتش سوزي ساختمان هاي تجاري و مسكوني را بي اطلاعي از مزايايي اين نوع بيمه ها عنوان كرد و گفت: نياز است شركت هاي بيمه اي و مسئولان ذيربط با بهره گيري از رسانه ها و صدا و سيما مردم را با مزاياي اين نوع بيمه ها آشنا كنند.
اين شهروند اراكي افزود: در صورت آگاهي مردم از مزايا بيمه آتش سوزي، مشوق ها و قيمت بهره گيري از اين بيمه به طور حتم براي بيمه كردن منازل و ساختمان هاي خود اقدام مي كنند.
سعيد جعفري يكي ديگر از همشهريان اراك نيز بي اطلاعي از خدمات بيمه را از عوامل اصلي استفاده نكردن از بيمه ساختماني دانست و گفت: دولت و مسئولان با پذيرش بيمه به عنواني يكي از عوامل تاب آوري اقتصاد بايد زمينه افزايش آگاهي از اين صنعت را در بين مردم بيش از پيش افزايش دهند.
وي ادامه داد: نياز است صدا و سيما و رسانه ها در كنار فعاليت هاي رسانه اي و اقتصادي با ديد ترويجي و فرهنگي، فرهنگ استفاده از بيمه را در سطح كشور و استان افزايش دهند.
استان مركزي به عنوان دومين قطب صنايع مادر تخصصي، چهارمين قطب صنعت كشور است و در زمينه تنوع توليدات صنعتي نيز رتبه نخست كشور را به خود اختصاص داده است.
حدود سه هزار واحد توليدي و صنعتي در استان مركزي فعاليت دارند.
1955/6013/خبرنگار: مهدي عظيمي**انتشار دهنده:مژگان حيدري
۰ نفر