۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۱۸
کد خبر: 82419321
T T
۰ نفر
آمریكا و ژاپن آزمایش رهگیری موشك بالستیك در فضا انجام دادند

پكن - ایرنا - ژاپن و آمریكا به طور مشترك در منطقه هاوایی یك فروند موشك بازدارنده را مورد آزمایش قرار داده اند كه بر اساس گزارش رسانه های گروهی منطقه شرق آسیا موفق به رهگیری هدف مورد نظر خود در فضا شده است.

به گزارش ایرنا، آزمایش این موشك رهگیر و بازدارنده كه موشك «تقاطعی» نیز خوانده می شود، روز شنبه (16 بهمن ماه) صورت گرفته اما رسانه های منطقه خبر آن را امروز سه شنبه منتشر كرده اند.
این موشك از مدل موشك های «اس ام» است كه در گزارش روز سه شنبه خبرگزاری یونهاپ از كره جنوبی، نوع آن «اس ام ـ ۳ بلاك» عنوان شده است.
گفته می شود صنایع نظامی آمریكا و ژاپن به طور مشترك آن را تولید كرده اند.
برای پرتاب این موشك از یك فروند ناوشكن آجیس استفاده شده و طرفین توانسته اند با پرتاب آن یك موشك بالستیك میان برد را در فضا هدف قرار دهند.
این آزمایش در شرایطی صورت می گیرد كه كره شمالی می گوید در مرحله نهایی آزمایش یك فروند موشك قاره پیمای بالستیك قرار دارد كه خاك آمریكا را هدف قرار می دهد و قادر به حمل كلاهك هسته ای است.
پنتاگون پیشتر نسبت به چنین ادعایی ابراز تردید كرده اما دولت آمریكا تاكید كرده است كه حتی در چنین صورتی آن موشك را در فضا هدف قرار خواهد داد.
این خبر در شرایطی اعلام می شود كه جیمز متیس وزیر دفاع آمریكا در هفته گذشته از كره جنوبی و ژاپن دیدار كرد و گفت كه واشنگتن در برابر كره شمالی و چین از این دو كشور حمایت و دفاع می كند.
گزارش یونهاپ حاكی است كه موشك مذكور از جمله موشك هایی است كه برای هدف قرار دادن موشك های بالستیك میان برد تولید شده است و قابلیت پرتاب از روی سایت ها و كشتی های آجیس برخوردار است.
آمریكا این موشك را بخشی از سامانه موشكی بالستیك دفاعی آجیس می داند و آزمایش ها را نمونه ای از همكاری های نظامی و صنایع موشكی با ژاپن دانسته و افزوده است كه دو كشور در حال تقویت توان دفاعی موشكی خود هستند.
متیس هفته قبل در كره جنوبی گفت كه آمریكا همچنان مایل به اجرای برنامه سامانه موشكی پیشرفته موسوم به «تاد» در كره است.
آمریكا بر این باور است كه ساخت موشك های تقاطعی و بازدارنده «اس ام» می تواند این كشور و متحدانش را از تهدید موشك های بالستیك در نقاط مختلف دنیا حفاظت كند.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی