۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۰۸
کد خبر: 82419536
T T
۰ نفر

اتحاد شكننده عربي- عبري عليه ايران

۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۰۸
کد خبر: 82419536
اتحاد شكننده عربي- عبري عليه ايران

تهران- ايرنا- روزنامه وقايع اتفاقيه در گفت وگو با حسن هاني‌زاده و كامران كرمي نوشت: به‌قدرت‌رسيدن دونالد ترامپ در آمريكا تا چه اندازه مي‌تواند منجر به ايجاد جبهه‌اي ضد‌ايراني با مشاركت كشورهاي عرب و رژيم صهيونيستي در منطقه خاورميانه شود؟ اين پرسشي است كه در يك ماه اخير مورد توجه جدي تحليلگران مسائل خاورميانه قرار گرفته است.

در ادامه اين گفت و گو مي خوانيم: سخنان ضد‌‌‌ايران ترامپ و هشدار مايك پنس، معاون او به تهران، اين فرضيه را بيش‌ازپيش تقويت كرده است كه جبهه‌اي ضد‌ايراني با رهبري عربستان و اسرائيل در منطقه خاورميانه شكل خواهد گرفت. در راستاي بررسي احتمالات شكل‌گيري اين جبهه‌بندي، محورهاي ضديت آن با ايران و واكنش مناسب و منطقي تهران به اقدامات اين جبهه‌بندي، «وقايع‌اتفاقيه» نظر كارشناسان حوزه مسائل خليج‌فارس و جهان عرب را جويا شده است. در سخنان كارشناسان، حسن هاني‌زاده، كارشناس مسائل جهان عرب، بر اين باور است؛ تهران بايد مواضع تهاجمي‌تري را در منطقه اتخاذ كند، در مقابل، كامران كرمي، كارشناس مسائل حوزه خليج‌فارس، بر اين باور است؛ تهران به‌جاي تنش بايد ائتلاف‌هاي خود را با قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي گسترش دهد.

**دولت يازدهم بايد تهاجمي‌تر با عربستان برخورد كند
حسن هاني‌زاده، كارشناس مسائل جهان عرب، در ارتباط با احتمال شكل‌گيري جبهه‌اي ضد‌ايراني در منطقه خاورميانه به رهبري آمريكا به «وقايع‌اتفاقيه« گفت: «در گذشته، تلاش‌هاي زيادي از سوي آمريكا و عربستان براي ايجاد جبهه‌اي عبري- عربي عليه ايران انجام گرفت اما تلاش‌هاي رياض- تل‌آويو كه با محوريت انزواي ايران بود، با شكست مواجه شد. دليل اصلي اين موضوع هم اين بود كه نفرت عمومي مردم از همكاري عربستان با اسرائيل موجب بيزاري از اين محور شد و مورد تأييد اتحاديه عرب قرار نگرفت، هر چند در شرايط كنوني، عربستان تلاش مي‌كند پاي نتانياهو را به كشورهاي عرب باز كند و سفارت اسرائيل در كشورهاي عرب منطقه ايجاد شود. با توجه به اين نزديكي، آمريكا نيز تلاش مي‌كند اين جبهه را شكل ببخشد و عربستان‌سعودي در پشت پرده، تمام هزينه‌هاي آن را تأمين كند. واقعيت آن است كه با توجه به ظرفيت‌هاي بالاي ايران در منطقه، امكان موفقيت اين جبهه، بسيار پايين است.»

اين كارشناس مسائل جهان عرب در بخشي ديگر از سخنان خود، بر اين باور است دولت يازدهم با كشورهاي عرب در چند سال اخير بسيار مماشات كرده و بايد از موضعي محكم‌تر و سرسختانه‌تر وارد تقابل با آنها شد. «متأسفانه، اعتدال و مماشات، نتيجه معكوس داشت و موجب مصر‌شدن بيشتر عرب‌ها شد.»

**ايران، تقويت محور مقاومت و نزديكي به لندن را براي تقابل با جبهه عربي در پيش بگيرد
همچنين، كامران كرمي، كارشناس مسائل حوزه خليج‌فارس و عربستان‌سعودي، در ارتباط با امكان ايجاد شكل‌گيري جبهه عربي ضد‌ايراني در منطقه خاورميانه به رهبري آمريكا، به «وقايع‌اتفاقيه» گفت: «در شرايط كنوني، ترامپ در‌صدد اجرايي‌كردن و بُعد عملي‌بخشيدن به وعده‌ها و شعارهاي خود در دوران انتخابات است. اگر نگاهي به تحولات اخبر كشورهاي عربي، به‌ويژه بعد از به‌قدرت‌رسيدن ترامپ در 20 ژانويه 2017 داشته باشيم، خواهيم ديد اراده‌اي در حال شكل‌گيري بوده كه نمودهاي آن نويدبخش شكل‌گيري جبهه‌اي ضد‌ايراني در منطقه با مشاركت كشورهاي عربي به رياست عربستان، اسرائيل، واشنگتن و لندن است. احتمالا نوك پيكان اين جبهه‌بندي، عليه ايران خواهد بود و دليل اصلي محوربندي و انسجام اين جبهه، مقابله با نفوذ روبه‌افزون ايران در منطقه است. در مجموع، تيم امنيتي جديد ترامپ، به‌شدت مواضعي نزديك با مقامات سعودي دارند و دولتمردان رياض، به‌شدت از انتخاب اين تيم در آمريكا خرسند بودند. از اين رو، بايد موضوع شكل‌گيري ائتلافي از كشورهاي عربي با همراهي آمريكا و انگليس را به‌طور جدي مطرح كرد.»

اين كارشناس مسائل سياسي حوزه خليج‌فارس در ادامه اظهارات خود، محور اصلي ضديت جبهه احتمالي ضد‌ايراني در منطقه را مقابله با نفوذ ايران در جهان عرب ارزيابي كرده و دو كانون بحران را براي تقابل عربستان با ايران مطرح مي‌كند؛ يكي يمن و ديگري سوريه. در‌واقع، سعودي‌ها در تلاش هستند نفوذ ايران را در يمن و سوريه كاهش دهند، به‌ويژه عربستان به شكلي جدي، يمن را به‌طور تاريخي در حوزه نفوذ خود قرار مي‌دهد.
همچنين، كرمي در ارتباط با احتمال برخورد نظامي ميان كشورهاي ايران و عربستان گفت: «وقوع درگيري نظامي ميان ايران و كشورهاي عربي در دوران رياست‌جمهوري ترامپ نيز نزديك به صفر است. واقعيت اين است كه سابقه ضديت و تقابل كشورهاي عربي با ايران، به چند دهه قبل باز‌مي‌گردد. واقعيت آن است كه خود منظومه عربي در ارتباط با رويكردشان نسبت به تهران، بسيار اختلاف‌نظر دارند و اين موجب تفاوت نگاه‌ها شده است. براي نمونه، نگاه مصر به ايران، به‌شدت با عربستان متفاوت است. همچنين، در ميان كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس، ديدگاه‌هاي متفاوتي نسبت به ارتباط با ايران وجود دارد.»

اين كارشناس مسائل حوزه خليج‌فارس در بخشي ديگر از سخنان خود، در ارتباط با عملكرد وزارت‌ امور خارجه ايران در يك سال اخير در تقابل با عربستان و كشورهاي عربي اظهار مي‌كند: «در يك سال گذشته، ايران تلاش‌هاي زيادي را براي تنش‌زدايي و حل اختلافات با عربستان انجام داده است و به نظر مي‌رسد اين سعودي‌ها هستند كه بنا به دلايلي خواهان مذاكره و حل اختلافات نيستند. به‌نوعي ايران از ابزارهاي خود براي مقابله با كشورهاي عربي در مقام ضديت نمي‌خواهد بهره بگيرد. براي نمونه، انجام مانورهاي نظامي با همكاري قدرت‌هاي بين‌المللي و شكل‌دهي به ائتلاف ضد‌كشورهاي عربي، اقداماتي هستند كه ايران شرايط انجام آنها را ندارد. از اين رو، بر اين باور هستم ايران بايد در دو محور براي مقابله با جبهه‌بندي كشورهاي عربي عليه ايران اقدام كند؛ يكي تقويت جبهه مقاومت و ديگري نزديكي به كشور انگليس و متقاعد‌كردن اين كشور به حمايت از ايران. واقعيت آن است بعد از جدايي انگليس از اتحاديه اروپا، اين كشور توجه خاصي را به منطقه خليج‌فارس معطوف كرده است؛ در اين شرايط، ايران بايد تلاش كند لندن را با خود همراه كرده تا از شدت اقدامات محور عربي پيشگيري كند.»

*منبع: روزنامه وقابع اتفاقيه، 1395.11.19
**گروه اطلاع رساني**9370**9131**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
۰ نفر