۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۴۷
کد خبر: 82428994
T T
۰ نفر
ساخت تونل 30 كیلومتری برای مقابله با فرار آب سد لار نهایی شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل آب منطقه ای تهران از برنامه ریزی برای ساخت تونل 30 كیلومتری از پایین دست سد لار تا بالای نیروگاه «كلان» و جلوگیری از فرار سالیانه 160 میلیون مترمكعب آب از این سد خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا بختیاری» امروز (دوشنبه) در ساختمان آب منطقه ای تهران، در پاسخ به خبرنگاران افزود: پنج ماه پیش، طرح ساخت تونل 30 كیلومتری از پایین دست سد و محل فرار آب تا بالای نیروگاه كلان در وزارت نیرو مصوب شد كه اكنون در دستور كار است و تا پیش از فرارسیدن نوروز با برگزاری مناقصه، پیمانكار آن مشخص می شود.
وی بیان داشت: این طرح در مدت پنج سال اجرا می شود و سالیانه از فرار 160 میلیون مترمكعب آب از سد لار جلوگیری می كند.
به گفته بختیاری، این سد پیش از انقلاب اسلامی به گونه ای طراحی و اجرا شد اما مشكل فرار آب را همراه داشت.
به گفته این مسئول، سد لار از نظر ساختگاه، بسیار خوب است و اگر با مشكل فرار سالیانه 150 تا 200 میلیون مترمكعب آب به دریای مازندران روبرو نمی شد، با وجود حجم مخزن 950 میلیون مترمكعبی شاید تا 50 سال نیازهای آبی تهران را پاسخگو بود.
سد لار فقط قادر به نگهداشت 30 میلیون مترمكعب آب است و ورود بیش از این مقدار، فرار آب را افزایش می دهد.
بختیاری یادآوری كرد: راهكارهای زیادی برای علاج فرار آب از این سد پیش بینی و اجرا شد اما هیچیك راهگشا نبود. 6 سال پیش نیز وزارت نیرو برای حل مشكل این سد مطالعات جامعی انجام داد و از راهنمایی و مشاوره كارشناسان خارجی از سراسر جهان بهره گرفت اما اواخر سال 1391 به این نتیجه رسید كه برای رفع این مشكل هیچ چاره ای وجود ندارد.

** آب سد نم رود به تهران منتقل نمی شود
مدیرعامل آب منطقه ای تهران در پاسخ به پرسش ایرنا درباره آخرین وضعیت سد نم رود شهرستان فیروزكوه گفت: اكنون این سد 77 درصد پیشرفت فیزیكی دارد اما به دلیل مشكلاتی پیمانكار پیشین آن بركنار شد و تا 2 ماه آینده پیمانكار جدید آن معرفی می شود.
این مسوول یادآوری كرد: سد نم رود 101 میلیون مترمكعب تخصیص آب دارد كه 10 میلیون مترمكعب آن سهم استان تهران و بقیه برای استان سمنان است.
وی هر گونه برنامه ریزی برای انتقال آب این سد برای مصارف پایتخت را رد كرد.
به گفته بختیاری، تاكنون 500 هكتار از مجموع 750 هكتار مستثنیات روستای «سله بن» در پایین دست سد نم رود، به تملك درآمده (استملاك شده) است.

** مطالبات پیمانكاران
این مسئول اعلام كرد: از آغاز امسال تاكنون 680 میلیارد ریال از مطالبات پیمانكاران شركت آب منطقه ای با استفاده از اوراق مشاركت و اسناد خزانه پرداخت شده است.

** لزوم اصلاح شیوه های آبیاری و الگوی كشت كشاورزی
مدیرعامل آب منطقه ای تهران یادآوری كرد با توجه به كاهش متوسط بارش های كشور در 10 سال گذشته از 250 به 204 میلیمتر، كنار گذاشتن شیوه های كنونی آبیاری غرقابی و توسعه شیوه های نوین آبیاری تحت فشار ضروری است.
بختیاری تاكید كرد طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی تضمین كننده كشاورزی پایدار در كشور است و با اجرای شیوه های نوین آبیاری هیچ چالشی متوجه قشر كشاورزان نمی شود.
به گفته وی، فرهنگ صرفه جویی در مصارف آب باید هر چه بیشتر ترویج شود.
به گزارش ایرنا، امروز (دوشنبه) مدیرعامل شركت آب منطقه ای تهران اعلام كرد میانگین بارش های استان تهران تا ساعت 6 صبح امروز از 141 میلیمتر عبور كرد و بیلان آبی استان در همسنجی با پارسال مثبت شد.
مسئولیت حفاظت و نظارت بر بهره برداری از منابع آب های سطحی و زیرزمینی در شهرستان های تهران، اسلامشهر و پردیس به وسعت یك هزار و 900 كیلومتر مربع، بر عهده امور آب تهران بزرگ است.
در این منطقه نزدیك به 10 میلیون نفر ساكنند كه 9 میلیون نفر آنان در شهر تهران سكونت دارند.
اقتصام**3065**1961** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
۰ نفر