۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82429782
T T
۰ نفر

استفاده باكتري از كمند مولكولي براي رسيدن به قلب

۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82429782
استفاده باكتري از كمند مولكولي براي رسيدن به قلب

تهران - ايرنا - محققان دانشگاه بريستول نگليس دريافتند نوعي باكتري كه در دهان زندگي مي‌كند، براي رساندن خود به قلب از يك كمند مولكولي استفاده مي‌كند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري مديكال اكسپرس، اين باكتري Streptococcus gordonii نام دارد و در دهان معمولا بي خطر است، ولي درصورتيكه وارد جريان خون شود، عارضه‌اي موسوم به اندوكارديت عفوني ايجاد كرده و به يك مهاجم مرگبار تبديل مي‌شود. اين عارضه موجب ايجاد لخته خون در دريچه‌هاي قلب شده و در 30 درصد از موارد منجر به مرگ بيمار مي‌شود.
محققان در جريان اين تحقيقات مكانيزم جديدي را شناسايي كردند كه باكتري Streptococcus gordonii با استفاده از آن خود را به بافت‌هاي انسان مي چسباند.
در تحقيقات قبلي مشخص شده است اين باكتري از يك پروتئين به نام CshA براي چسبيدن به سلول‌هاي انسان استفاده مي‌كند اما تا كنون چگونگي انجام اين كار مشخص نشده بود. محققان براي كشف موضوع، ابتدا اين پروتئين را درون باكتري شناسايي كردند. سپس با استفاده از ميكروسكوپ اشعه ايكس نحوه استفاده از اين پروتئين را توسط باكتري مورد بررسي قرار دادند. در اين بررسي‌ها معلوم شد باكتري از اين پروتئين به عنوان يك كمند براي گرفتن نوعي پروتئين موجود در سطح سلول‌هاي انسان استفاده مي‌كند، سپس خود را به سمت سلول ميزبان مي‌كشد و مجددا با استفاده از پروتئين CshA خود را به سلول مي‌چسباند.
با وجود اين كه براي درمان عارضه اندوكارديت عفوني از آنتي بيوتيك‌ها استفاده مي‌شود، اين داروها پس از مدتي اثر خود را از دست مي‌دهند و باكتري در برابر آن‌ها مقاوم مي‌شود. اما فرايند كمنداندازي باكتري داراي نقاط ضعفي است كه محققان اميدوارند با استفاده از آن‌ها بتوانند درمان موثري براي عارضه اندوكارديت عفوني توسعه دهند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Biological Chemistry منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشاردهنده: معصومه گلشن
۰ نفر