۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۰۹
کد خبر: 82431883
T T
۰ نفر
گزارش مطالعات ساخت نخستین نیروگاه هسته ای تركیه تایید شد

آنكارا- ایرنا- گزارش مطالعات ساخت نخستین نیروگاه هسته ای تركیه در منطقه آك كویو استان مرسین تایید شد.

به گزارش ایرنا، وبسایت رسمی سازمان انرژی اتمی تركیه (TAEK) روز چهارشنبه اعلام كرد: گزارش 6 هزار صفحه ای حاوی مطالعات و برآوردهای اولیه به‌عنوان پیش نیاز برای صدور مجوز احداث نخستین پروژه نیروگاه هسته ای تركیه تایید شده است.
بنا به این گزارش، پرونده مطالعات این طرح با حضور كارشناسان سازمان انرژی اتمی و شركت سهامی خاص آك كویو تنظیم شده و بر اساس آن، اقدامات لازم جهت احداث این نیروگاه آغاز شده است.
بر این اساس، در گزارش مطالعاتی این طرح، لرزه خیزی، هیدروژئولوژی و سایر مطالعات كارشناسی به همراه گزارش مطالعات احتمال بروز سایر حوادث طبیعی در استان مرسین به عنوان محل احداث نیروگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
همچنین بر اساس اعلام وبسایت رسمی سازمان انرژی اتمی تركیه، در بخش ارائه راه حل نیز معتبرترین دانشگاه های تركیه، سازمان ها و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی و تعداد زیادی از شركت های خصوصی نیز مشاركت داشته اند.
به گزارش ایرنا، این گزارش 6 هزار صفحه ای برای احداث نخستین نیروگاه هسته ای تركیه در دسامبر 2015 به سازمان انرژی اتمی این كشور ارائه شده بود.
ساخت اولین نیروگاه هسته ای تركیه ای كه قرار است با سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری روس ها در منطقه آك كویو در مرسین واقع در كناره دریای مدیترانه احداث شود، حدود دو سال پیش آغاز شد.
براساس قرارداد دولتی بین تركیه و روسیه، این نیروگاه را شركت روسیه ای روس نفت خواهد ساخت.
نیروگاه مرسین قرار است در سال 2020 به بهره برداری برسد و 4 واحد تولید برق خواهد داشت كه ظرفیت هر یك از آنها 1200 مگاوات تعیین شده است.
استفاده از انرژی هسته ای در سال 1962 وارد دستور كار دولت تركیه شد كه درآن سال در ناحیه كوچك چكمجه استانبول از سوی مركز تحقیقات و آموزش هسته ای یك راكتور آزمایشی با قدرت یك مگاوات به نام TR-1 راه اندازی شد.
بعد از روی كار آمدن حزب عدالت و توسعه (آك) در اواخر سال 2002 میلادی، موضوع كاهش وابستگی تركیه به خارج در زمینه انرژی به عنوان یك مساله راهبردی مهم در دستور كار دولت رجب طیب اردوغان قرار گرفت.
دولت آنكارا به ویژه شخص اردوغان همواره در مجامع بین المللی از حق كشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حمایت كرده و به صراحت در این زمینه موضع خود را اعلام و تاكید كرده است كه قصد دارد در یك دوره بلند مدت، حداقل 20 درصد انرژی برق این كشور را از طریق نیروگاه های هسته ای تامین كند.
در شرایط فعلی توان تولید برق تركیه 44 هزار مگاوات است كه نزدیك به 33 درصد آن از نیروگاههای آبی، نزدیك به 31 درصد از نیروگاههای حرارتی با سوخت گاز طبیعی، 27 درصد از نیروگاههای حرارتی با سوخت زغال سنگ و نزدیك به 9 درصد نیز از نیروگاههای حرارتی با سوخت های دیگر و یا قدرت آب رودخانه و منابع دیگر تامین می شود.
تركیه دربین كشورهایی كه درزمینه انرژی به خارج وابسته هستند قراردارد و این كشور بیش از 70 درصد انرژی خود را از خارج وارد می كند.
گفته می شود تركیه از نظر منابع اورانیوم و توریوم كه ماده خام انرژی هسته ای به شمار می رود، غنی است.
بنا به داده های اداره كل پژوهشهای معادن تركیه، این كشور دارای 380 هزار تن ذخیره توریوم است و انتظار می رود با فعالیتهای كشف و حفاری جدید، این رقم دو برابر افزایش یابد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری