۶ اسفند ۱۳۹۵، ۲۳:۳۷
کد خبر: 82443129
T T
۰ نفر
اوضاع جاري در منطقه مورد مناقشه قره باغ نگران كننده است

باكو – ايرنا – دبيركل سازمان امنيت و همكاري اروپا گفت، اوضاع جاري در منطقه مورد منا قشه قره باغ نگران كننده است.

به گزارش ايرنا، به نقل از منابع خبري باكو، لامبرتو زانيري در سخناني در جلسه مجمع پارلماني سازمان امنيت و همكاري اروپا افزود: اخيرا با وزيران امور خارجه جمهوري آذربايجان و ارمنستان در مونيخ ديدار و اوضاع جاري در منطقه مورد مناقشه قره باغ را بررسي كردم.
وي گفت: در سال گذشته ميلادي در منطقه مورد مناقشه قره باغ درگيري هاي نظامي روي داد و در سال جاري نيز سلاح هاي سنگين در اين منطقه همچنان وجود دارد و موجب تلفات جاني ميان افراد غيرنظامي مي شود.
لامبرتو زانيري بدون اشاره امار و ارقام اضافه كرد، درگيري هاي نظامي سال گذشته در قره باغ بيشترين تلفات جاني پس از اعلام آتش بس تا به حال در اين منطقه بوده و ما در اين خصوص مطلع و نگران هستيم.
دبيركل سازمان امنيت و همكاري اروپا با تاكيد بر اين كه نياز مبرم به تحركي در حل سياسي مناقشه قره باغ است، گفت كه مشكل عمده در اين زمينه نبود اين تحرك است.
مناقشه ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ كوهستاني در سال 1988ميلادي آغاز و در سال 1992 به درگيري نظامي تبديل شد.
در نتيجه اين مناقشه منطقه قره باغ كوهستاني جمهوري آذربايجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نيروهاي ارمنستان درآمد.
در ماه مي سال 1994ميلادي ميان طرفين مناقشه رژيم آتش بس برقرار شده ولي ميانجيگري بين المللي گروه مينسك سازمان امنيت و همكاري اروپا به رياست مشترك روسيه، فرانسه و آمريكا براي حل مسالمت آميز اين مناقشه تا به حال نتيجه اي نداشته است.
شبك **337**1455**1917*تنظيم كننده:جمال حسيني فرجام*انتشار دهنده: سيد محمد باقر نوربخش