۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82443618
T T
۰ نفر
رای الیوم: تسلط تركیه بر الباب  بحران سوریه را وخیم تر می كند

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» سردبیر رونامه رای الیوم و تحلیلگر مشهور عرب در واكنش به تسلط تركیه بر شهر الباب نوشت: حضور تركیه در الباب مشكلاتی بیشتر از گروه تروریستی داعش در این شهر ایجاد كرده و آتش بحران و تنش در سوریه را تندتر خواهد كرد.

عطوان افزود: تركیه پس از سه هفته درگیری با عناصر گروه تروریستی داعش با پشتیبانی از نیروهای مخالف دولت سوریه موسوم به ارتش آزاد و نیروهای ویژه تركیه توانست وارد شهر الباب در شمال سوریه شود؛ این موضوع كمك زیادی به تركیه برای برقراری منطقه امن در شمال سوریه به طول پنج هزار كیلومتر مربع می كند كه مد نظر آنكارا است.
به نوشته عطوان، اهمیت راهبردی شهر الباب این است كه این شهر یكی از درهای اصلی به سمت شهر حلب بوده و می تواند از تسلط كردها بر شمال سوریه جلوگیری كرده و نقطه شروع برای اخراج آنها از شمال سوریه باشد.
سردبیر روزنامه رای الیوم یادآوری كرد كه 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری تركیه در جواب پرسش خبرنگاران در خصوص هدف دوم پس از شهر الباب گفت: نیروهای
'سپر فرات' پس از آزادسازی 'الباب' از اشغال داعش به سمت دمشق برای سرنگونی نظام سوریه حركت خواهند كرد. تصریحاتی كه اردوغان پس از واكنش روسیه و خشم سوریه، از آن عقب نشینی كرد.
وی افزود: عدم پیشروی نیروهای سوریه در این شهر و تصمیم گیری برای عقب نشینی و دوری از درگیری با تركیه در الباب جای تعجب است، اما این به معنی این نخواهد بود كه سوریه حضور نیروهای تركیه در خاك این كشور را خواهد پذیرفت. تصریحات علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه مبنی بر اینكه سوریه خواستار راه حل سیاسی برای این موضوع است و در صورت نیاز به گزینه نظامی دست خواهد زد و دولت دمشق حضور نظامی تركیه در خاك سوریه را به مثابه نقض حق سیادت این كشور و اشغال آن می داند.
عطوان معتقد است: بازگرداندن الباب تحت سیادت دولت سوریه با راه حل های سیاسی بسیار بعید به نظر می رسد چراكه تجربه های پیشین از جمله گردان اسكندریون و حضور نیروهای تركیه در پایگاه نظامی بعشیقه در نزدیكی موصل در شمال عراق این امر را ثابت می كند كه نیروهای تركیه به عنوان های مختلف خواهان باقی ماندن در اراضی كشورهایی هستند كه اشغال می كنند.
اردوغان كه حمایت قوی از سوی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا در خصوص منطقه امن در شمال سوریه را پشت خود دارد، به سادگی از شهر الباب خارج نمی شود و آن را به سیادت دولت سوریه پس نخواهد داد، مگر اینكه آن را مجبور سازند.
سردبیر رونامه رای الیوم معتقد است كه رابطه بین تركیه و روسیه به دلیل نزدیكی ناگهانی و سریع دونالد ترامپ و اردوغان به یكدیگر وارد تنش شده و همین موضوع در خصوص رابطه ایران با این كشور نیز رخ داده است و این موضوع از تصریحات تند دو طرف نسبت به طرف مقابل پیدا است.
به اعتقاد این تحلیلگر عرب، تركیه موفق شد كه به وجود داعش در شهر الباب پایان دهد، اما در عین الحال باب تنش هایی را گشوده است كه چه بسا خشونت بارتر از حضور داعش در این شهر باشد، چرا كه طرف های مقابل تركیه، روسیه، ایران و سوریه مخالفت خود را با برقراری منطقه امن در شمال سوریه اعلام كرده و این مسئله را منوط به موافقت دولت سوریه، مشورت و هماهنگی با این دولت می دانند.
عطوان در پایان می نویسد: برخورد و تنش بین دولت سوریه با تركیه به سرعت پیش می رود و ما معتقدیم كه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران زمانی كه می گوید صبر ایران در برابر اقدامات تركیه حد و اندازه ای دارد، مزاح نمی كند و مطمئنیم كه دولت سوریه تجریه گردان اسكندریون را در شمال سوریه تكرار نمی كند.
خاورم**9366**1275
مترجم:صغری رحیمی*انتشار دهنده: مجید جعفری