۹ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۴۵
کد خبر: 82445713
T T
۰ نفر
توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات گامي در راستاي تحقق حقوق شهروندي

شهركرد- ايرنا- توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات گامي در راستاي تحقق حقوق شهروندي و وعده هاي دولت تدبير و اميد به مردم است كه نمود آن را مي توان در چهارمحال و بختياري مشاهده كرد.

به گزارش ايرنا، شتاب توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهكده جهاني، دولت تدبير و اميد را بر آن داشت تا همتي بلند به وسعت ارتقاي سطح زندگي مردم با اجرا و توسعه خدمات الكترونيك در تمامي نقاط كشور باشد.
خدمات عمومي اجباري ارتباطات و فناوري اطلاعات (USO) به عنوان يك الزام قانوني است كه به طور معمول بر عهده دولت ها گذاشته مي شود تا با اجراي آن، دولت امكان استفاده از يك سرويس مخابراتي، پستي و فناوري اطلاعات را براي تمامي شهروندان در هر نقطه شهر و روستا فراهم كند.
دولت تدبير و اميد با هدف ارتقاي بهبود سطح زندگي مردم، ارتقاي شاخص هاي عمومي توسعه هر منطقه به خصوص در روستاها و رونق كسب و كارهاي الكترونيك در كشور توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات را با جديت دنبال مي كند.
براساس گزارش هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در سه سال فعاليت دولت يازدهم سامانه هاي اينترنت پرسرعت در بيش از 23 هزار روستاي كشور راه اندازي شده است و تا پايان دولت يازدهم 90 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار از اينترنت پرسرعت برخوردار مي شوند.
امروزه با توجه به توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهكده جهاني، كاهش شكاف ديجيتالي در كشور و اجراي طرح توسعه خدمات الكترونيك و ارتباط روستاها به اينترنت و فضاي مجازي را حائز اهميت كرده است.
با توجه به اينكه توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در هر منطقه به عنوان پيشران توسعه محسوب مي شود و خدمات الكترونيك در روستاها بعد از وجود تمامي زيرساخت هاي توسعه به خصوص برق و مخابرات حتي در دور افتاده ترين نقاط روستايي به الزام و ضرورت تبديل شده است.
ارائه خدمات به مناطق محروم و كمتر برخوردار از اهداف و برنامه هاي دولت تدبير و اميد است و از جمله طرح توسعه دسترسي اينترنت پرسرعت روستايي كه دسترسي به سرعت حداقل ۵۱۲ كيلوبيت بر ثانيه را براي روستائيان محقق مي كند.
مديركل ارتباطات و فناوري اطلاعات چهارمحال و بختياري در اين راستا گفت: پايان سال 92 ظرفيت پهناي باند اينترنت در استان 4 گيگابايت بر ثانيه بود كه هم اينك به 40 گيگابايت بر ثانيه با رشد 900 درصدي ارتقا يافته است.
مرتضي بلالي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: شبكه انتقال در اواخر سال 92 حدود 4.1 گيگ بوده كه هم اينك به 35.6 گيگ ارتقا يافته است.
بنابراين گزارش، هم اينك پهناي باند اينترنت در كشور از 624 گيگابيت بر ثانيه به بيش از چهار هزار گيگا بيت بر ثانيه افزايش يافته و مطابق برنامه ريزي هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اين رقم تا پايان امسال به 10 هزار گيگ افزايش خواهد يافت.
شبكه انتقال در كشور در ابتداي دولت يازدهم حدود 900 گيگ بود كه اكنون به سه هزار و 600 گيگ افزايش يافته است.
مديركل ارتباطات و فناوري اطلاعات چهارمحال و بختياري ادامه داد: ابتداي دولت يازدهم 241 هزار و 900 مشترك تلفن خانگي در اين استان وجود داشت كه هم اينك به 265 هزار مشترك رسيده است.
بلالي ضريب كنوني نفوذ تلفن خانگي در چهارمحال و بختياري 28.13 درصد عنوان كرد.
وي افزود: در ابتداي دولت يازدهم ضريب نفوذ همراه اول در چهارمحال و بختياري 53.4 درصد و هم اينك به 70.3 درصد ارتقا يافته است.
به گفته بلالي ضريب نفوذ همراه ايرانسل در ابتداي دولت يازدهم در چهارمحال و بختياري 17.4درصد بوده كه اينك به 24.1 درصد رسيده است.
وي تصريح كرد: ضريب نفوذ اپراتور رايتل در اين استان در ابتداي دولت يازدهم صفر بود و هم اينك به 1.6 درصد رسيده است.
مديركل ارتباطات و فناوري اطلاعات چهارمحال و بختياري تعداد كاربران اينترنت پهن باند ثابت در اين استان را طي همين مدت 23 هزار و 851 مشترك برشمرد و تصريح كرد: هم اينك 82 هزار و 302 مشترك اينترنت پهن باند ثابت هستند.
به گفته بلالي، در ابتداي دولت تدبير و اميد در چهارمحال و بختياري 15 هزار و 349 مشترك اينترنت پهن باند سيار بوده كه هم اينك به 198 هزار و 763 مشترك ارتقا يافته است.
وي افزود: 53 روستا در استان در ابتداي اين دولت متصل به اينترنت پرسرعت بوده اند كه با تلاش هاي اين دولت در توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات هم اينك 347 روستاي چهارمحال و بختياري متصل به اينترنت پرسرعت است.
بنابراين گزارش 766 روستا و آبادي در چهارمحال و بختياري وجود دارد كه 539 روستا از اين تعداد جمعيت بالاي 20 خانوار دارند.
بلالي تصريح كرد: پايان سال 92 حدود 781 كيلومتر فيبرنوري در استان فعال بود كه هم اينك به 788 كيلومتر رسيده است.
دسترسي به شبكه پست و پست بانك نيز از ديگر شاخص هاي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات است كه هم اينك 350 واحد پستي در چهارمحال و بختياري فعال است كه از اين تعداد 51 درصد واحدها روستايي و مابقي شهري است.
25 خط سير توزيع مرسولات پستي در روستاها و مراكز شهرستان هاي استان فعال است كه روزانه چهار هزار و 300 كيلومتر را براي جابه جايي مرسولات پستي در استان مي پيمايد.
به گزارش ايرنا، اكنون وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات زيرساخت هاي لازم و بستر خدمات رساني ساير دستگاه ها را نسبت به ارايه خدمات مطلوب در روستاها و مناطق كمتر برخودار فراهم كرده است.
استان چهارمحال و بختياري با 40 شهر و 766 روستا و آبادي حدود يك ميليون نفر جمعيت دارد.
گزارشگر:نرگس كريمي**انتشاردهنده:جهانبخش صفري دهكردي
7361/6021