۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82445942
T T
۰ نفر

پژوهش لازمه احیای بازی های بومی

۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82445942
پژوهش لازمه احیای بازی های بومی

زنجان - ایرنا - یكی از ظرفیت های مطلوب برای جذب گردشگر، بازی های بومی و محلی است كه توجه مسئولان به این مقوله مهم را ضروری می سازد؛ در همین راستا برای حفظ و ترویج بازی های بومی در زنجان اقدامات پژوهشی انجام می شود.

بازی های بومی و محلی كه زمانی در كوچه پس كوچه های شهرهای مختلف زنجان و روستاها رونق بسیار داشت، امروز مغلوب بازیهای مدرن و رایانه ای شده و دیگر از آن همه جنب و جوش و هیجان ها و چالاكی ها هیچ خبری نیست.
سر و صدای ناشی از این بازی های بومی و محلی، به قدری زیاد بود كه در گذر از هر كوچه و محله ای صدای كودكان، نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان به گوش می رسید.
این بازی های سالم و دوست داشتنی، سراسر جنب و جوش و تحرك و در جلوگیری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی و فردی بسیار تاثیرگذار بود اما در بازی های مدرن امروزی، آن همه جنب و جوش و تحركات جای خود را به كم تحركی و به موضوع های ناپسندی چون خشونت و جدال داده است.
با ورود این بازی های الكترونیكی به زندگی كودكان، نوجوانان و جوانان، آنان به انزوا كشیده شده و ساعت‌ ها در كنج خانه و بی هیچ تحركی بر صندلی ها تكیه زده و سرگرم بازی هایی هستند كه به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روح و روانشان تاثیر بس منفی می‌گذارد.
بازی‌های بومی و محلی در هر منطقه‌ای نشان از‌ غنای فرهنگی و تاریخی آن منطقه است و هر منطقه‌ای كه هنوز بازی های بومی و محلی در آنها رواج دارد از فرهنگ غنی‌تری نسبت به سایر مناطق برخوردار است.
رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان زنجان گفت: بازی های بومی و محلی ظرفیت بسیار خوبی برای حفظ و ارتقای سطح سلامت افراد منطقه است و می تواند در جلب و جذب گردشگر و شناخت و معرفی مناطق موثر واقع شود.
داوود ارفعی افزود: آدقویدی، اوزوك اوزوك، توپ آغاجی، چاتارام، قاچان - قاچان، گل پوچ، هفت سنگ، یك خان دوخان، چولنگ آغاج و داژبال، طناب كشی، كلاه بران، لی لی، یك گل دو گل، پیشیك ملقی، یولداش سنی كیم آپاردی، تاخت با اسب، دال تیراندازی از روی اسب، دال پلان، اوخ آتما، (تیراندازی با كمان دوشاخ )، انواع كشتی 'شال، باجوخه، پهلوانی'، قیش قیش و خروس خروس، اوستام دیدی، هارای جولو، از بازی های بومی و محلی زنجان است.
وی ادامه داد: این بازی های بومی روز به روز كمرنگ تر می شود و برای احیا و ترویج نیازمند حمایت است.
وی با بیان اینكه برای رشد، شكوفایی و توسعه ورزش روستایی و بازی های بومی محلی این استان تلاش های زیادی صورت گرفته، اظهار كرد: برای حفظ و اشاعه بازی های بومی محلی، انجام كارهای پژوهشی در خصوص ورزشهای سنتی، رفع نقاط ضعف و تهدیدهای احتمالی، توانمندسازی استعدادهای ورزشی در روستاها، جلب و جذب ابزار كار و امكانات مورد نیاز و احیای بازی های بومی و محلی فراموش شده، تلاش و برنامه ریزی های مختلفی صورت گرفته است.
ارفعی افزود: كشتی و تاخت با اسب از استقبال عمومی بالایی برخوردار است اما برگزاری این مسابقات برای مدت 2 روز، قریب 600 میلیون ریال هزینه نیاز دارد كه این از عهده هیات خارج است و درسال 91 مسابقات تاخت با اسب كه در شهرستان سلطانیه برگزار شد هیات به تنهایی 450 میلیون ریال هزینه كرد و موجب بدهی شد.
وی تصریح كرد: در زمان حاضر ورزش های بومی و محلی در سطح شهرها و روستاهای زنجان، خدابنده، ابهر، خرمدره، ایجرود، طارم، سلطانیه و ماهنشان، فعال و هر كدام از شهرها نیز از وجود قریب به پنج مربی زن و مرد برخوردار است.
رئیس هیات ورزش های روستایی و بومی محلی استان زنجان گفت: در صدد ایجاد خانه ورزش در سطح روستاهای استان زنجان هستیم و اجرای این برنامه سنگین و هزینه بر نیازمند حمایت است تا از این طریق به ساده ترین شیوه و ابزار، علاقه مندان را به سمت و سوی این بازی های سنتی ترغیب كنیم و ذهن را پرورش دهیم.
ارفعی افزود: تاكنون این هیات برای این منظور قریب 80 محل را شناسایی كرده است و به تدریج و با جذب و تامین اعتبارات مورد نیاز نسبت به ساخت این خانه های ورزش روستایی اقدام خواهد شد تا بازی های بومی و محلی رواج و توسعه یابد.
وی تصریح كرد: امسال نیز اداره كل ورزش و جوانان و شهرداری قزوین از بازیكنان بومی و محلی برای ایام تعطیلات نوروز امسال دعوت كرده است تا آنان بازی های بومی و محلی زنجان را در یكی از محله های قدیمی قزوین به نمایش بگذارند كه به حتم این كار در جلب و جذب گردشگران بسیار موثر واقع خواهد شد.
597/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
۰ نفر