۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82446264
T T
۰ نفر
مديرعامل بنادر و دريانوردي : رشد فعاليت هاي دريايي مديون برجام است

بندرعباس - ايرنا - معاون وزير راه و شهر سازي و مديرعامل سازمان بنادر ودريانوردي كشور گفت: براساس گزارش ها ؛ فعاليت هاي بندري و دريايي رشد قابل توجه اي داشته كه اين دستاورها مديون برجام است و مي توان اين حوزه را نماد تاثير برجام دانست.

به گزارش ايرنا ؛ محمد سعيدي نژاد دوشنبه درهمايش دوروزه معاونان سازمان بنادر ودريانوردي كشوردر بندرعباس افزود: پس از برجام تجهيزات مورد نياز توسعه بنادر با قيمت هاي بسيار مناسب خريداري شد كه بخشي از آن تا چهار ماه آينده وارد كشور مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي ؛ گسترش ترمنيال هاي نفتي را اولين اولويت كشور در حوزه بنادر و دريانوردي عنوان كرد و اظهار داشت: منابع گسترش ترمينال هاي نفتي تامين شده و تا پايان سال پيمانكار آن انتخاب مي شود.
وي با ارائه آمار فعاليت هاي بندرشهيد رجايي به عنوان مهمترين بندر كشور گفت: مجموع فعاليت ها در 11 ماه گذشته در اين بندر 35 درصد افزايش داشته است.
به گفته مديرعامل بنادر و دريانوردي كشور، در اين مدت تخليه وبارگيري 34 درصد ، صادرات 51 درصد ، ترانشيپ 80 درصد ، عمليات كانتينري 35 درصد رشد داشته كه تمام اين موارد را بايد از گشايش هاي پس از برجام دانست.
سعيدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود ، توسعه شبكه بنادر كشور و تقويت بنادر كوچك را از راهبردهاي سازمان بنادر و دريانوردي دانست.
وي ، بر اساس آخرين بررسي هاي فني انجام شده مجموع سواحل كشور شامل سرزمين اصلي ، جزاير و ساحل رودخانه هاي قابل كشتيراني را 5 هزار و 795 كيلومتر است كه نقش حاكميتي سازمان بنادر و دريانوردي درباره آنها بايد بيش از گذشته جدي گرفته شود.
به گفته معاون وزير راه و شهرسازي، مباحث ايمني و زيست محيطي از سرفصل هاي مهم حاكميتي است.
به گفته مقام عالي سازمان بنادر و دريانوردي ، قرار گرفتن ايران در بين 20 كشور بزرگ جهان در شاخص ظرفيت كشتيراني با ظرفيت 15 ميليون جابه جايي را از ديگر دلايل توجه به نقش حاكميتي دانست.
سعيدي نژاد، آموزش و تربيت نيروي متخصص فعاليت هاي بندري و دريايي در 2 حوزه درون سازماني و بخش خصوصي را از ديگر اولويت ها دانست.
وي همچنين توجه به مباحث جست و جو و نجات دريايي را يكي ديگر از برنامه هاي مهم اعلام و اضافه كرد: هم اكنون درحال انتخاب شركت هاي سازنده شناورهاي امداد ونجات دريايي هستيم.
وي تصريح كرد: سازمان بنادر و دريانوردي از 19 شناورامداد و نجات استفاده كرده و در مواقع لزوم امكاناتي مانند بالگرد در اختيار آن قرار مي گيرد و در حال تلاش هستيم با توجه به شرايط بين المللي بالگردهاي اختصاصي براي سازمان بنادر و دريانوردي خريداري كنيم.
سعيدي نژاد با اشاره به اهميت مقابله با آلودگي هاي دريايي اظهار داشت: شناورهاي جمع آوري آلودگي دريايي خريداري شده كه بعد از سال ها هنوز آنها را تحويل نگرفته ايم.
وي بحث دفاع از سواحل و جلوگيري از تجاوز به آن از ديگر سرفصل هاي مهم معرفي كرد و اظهار داشت: هرجا تاسيسات دريايي ايجاد مي شود عده اي به ساحل تجاوز مي كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي، رعايت نكردن ضوابط فني در اين تجاوز و دست اندازي به سواحل را مشكل مضاعف اين حوزه توصيف كرد و مجموع اين تجاوزات به ويژه در مناطق شمالي كشور به يك معضل تبديل شده است.
توسعه گردشگري دريايي از ديگر مباحث طرح شده توسط مديرعامل سازمان بنادرو دريانوردي بود.
وي در اين باره از اختيار هاي و امكانات اين مجموعه براي اعطاي تسهيلات و يارانه براي ارزان تر شدن سفرهاي دريايي خبر داد.
به گفته سعيدي نژاد، در زمينه تاسيسات بندري سرمايه گذاري مورد استقبال داخلي و خارجي قرار گرفته و با توجه به انبوه سرمايه گذاران مشتاقان خارجي در اين حوزه مشكل سازمان انتخاب از بين سرمايه گذاران خارجي است.
وي در آخرين بخش از سخنان خود نقش مجتمع بندري شهيد رجايي را بسيار مهم و كليدي دانست و تصريح كرد: بندر شهيد رجايي بايد عامل توسعه بنادر ديگر باشد.
وي توضيح داد: نگاه به بندر شهيد رجايي نبايد به عنوان گيرنده سهم بار بنادر كوچك باشد بلكه اين بندر گيرنده بار رقباي خارجي و تحويل آن به بنارد كوچك داخلي كشور است.
بندر شهيد رجايي به عنوان بزرگترين بندر تجاري كشورمان در 23كيلومتري غرب بندرعباس واقع شده و بيش از 60درصد صادرات وواردات كشور ازاين بندر مهم انجام مي شود.
2094/6048
خبرنگار: هومن محمدكرمي ** انتشار دهنده : خليل تنيده